סיבה לדאגה? מידרוג שוקלת להפחית דירוג כתבי ההתחייבות של הבנקים; העבירה אותם לרשימת מעקב

ביוני האחרון הורידה S&P מעלות המתחרה את הדירוג בדרגה אחת ; בין השיקולים: "פגיעה באיתנות הפיננסית וביכולת מתן האשראי של הבנקים בישראל"

חברת דירוג האשראי מידרוג שוקלת להפחית דירוג כתבי ההתחייבות הנדחים של הבנקים לאומי (דירוג נוכחי: "Aaa"), דיסקונט ("Aa2"), דיסקונט למשכנתאות ("Aa2"), בינלאומי ("Aa1"), אגוד ("Aa3") ואוצר החייל ("Aa3"). החברה בניהולו של גיל גזית העבירה את כתבי ההתחייבות האמורים לרשימת מעקב.

נזכיר, כי ביוני האחרון הורידה S&P מעלות המתחרה את הדירוג בדרגה אחת. להערכת חברת הדירוג, "בתקופה האחרונה חלה עלייה ברמת הסיכון הגלום בהתחייבות הבנקים, ובפרט בכתבי ההתחייבות הנדחים". עם זאת, במידרוג מעריכים כי הסיכון בו הבנקםי לא יעמדו בהתחייבויות שלהם כלפי בעלי פקדונות נמוך. רשימת המעקב, אם כאן, באה לבטא שינוי בתפיסת הסיכון בשוק - לרבות בעיות הנזילות בשווקים הפיננסים, עלייה במחיר הסיכון, והפגיעה הצפויה בשל כך בנכסים, ברווחיות ובאיתנות הפיננסית של הבנקים.

בין השיקולים שמנתה מידרוג: "פגיעה באיתנות הפיננסית וביכולת לתת אשראי של הבנקים בישראל". זאת, על רקע "התערערות עד כדי חדלות-פירעון של גופים פיננסיים בהם משקיעים הבנקים ישירות ובאמצעות תעודות התחייבות" וכו'. מידרוג מתייחסת גם לסיכון הגלום בהיקפי האשראי שנטלו הלווים הגדולים במשק ולחשש מירידיה מהותית בפעילות הריאלית במשק. במידרוג סבורים כי המשבר העולמי עשוי להקשות על ניהול הנזילות של הבנקים, ולהביא להחמרה בדירשות הלימות ההון על-ידי המפקח על הבנקים. מנגד, התייבשות האפשרות למחזר חוב חוץ-בנקאי (אגרות חוב למשל) בתנאים הנוכחיים עשויה לגלם הזדמנות לבנקים - לשפר ולהרחיב את תיק האשראי.

כתבי התחייבות הינם ניירות-ערך דומים לאגרות חוב שמגייסים בנקים באישור המפקח על הבנקים. הון שמגייסים הבנקים באמצעות כתבי התחייבות נדחים נחשב לצורך חישוב יחס הלימות ההון כהון משני, והוא מוגבל למחצית מהונו העצמי של הבנק. הזכויות בכתבי התחייבויות נדחים משניים לתביעותיהם של כל הנושים האחרים של הבנק, פרט לנושים בעלי זכויות דומות.

יצוין, כי לבנק דיסקונט גם הון היברידי - אג"ח שמונפק ל-99 שנים ומוגדר על ידי הבנקים כהון ראשוני, אף שהוא כתב התחייבות נושא ריבית. הון זה זכה לדירוג "A1" ממידרוג.