S&P מעלות מורידה את הדירוג לכתבי ההתחייבויות של הבנקים בדרגה אחת

זאת בהמשך להודעתה בנושא מלפני כשבועיים כתבי התחייבות הם איגרות חוב שמגייס הבנק, המחושבות בהון המשני * במערכת הבנקאית יש מי שסבור כי בשוק הנפקות יבש כמעט לגמרי, אג"ח שינפיקו הבנקים יזכו דווקא לביקוש גבוה

חברת הדירוג הגדולה בישראל, S&P מעלות בניהולה של דורית סלינגר, הודיעה כצפוי כי תוריד את דירוג כתבי ההתחייבויות של הבנקים בפאזה אחת, לרמה אחת נמוך מדירוג המנפיק. הדיווח נעשה ביום חמישי לאחר סגירת המסחר בבורסה, בהמשך להודעת מעלות שבועיים קודם לכן כי תבחן מחדש את הדירוג "לאור בדיקת המתודולוגיה של דירוגי הבנקים, תוך התאמתה למתודולוגיית הדירוג של S&P העולמית".

דירוג ההתחייבויות של תשעה בנקים ירד כאמור בדרגה אחת. וכך, הדירוג של בנק הפועלים, לאומי ולאומי למשכנתאות ירד מ-AAA ל- AAפלוס; דירוג מזרחי טפחות ירד מ- AA פלוס ל-AA; דירוגי דיסקונט, הבנק הבינלאומי ודקסיה ירדו מ-AA ל- AAמינוס; דירוג מרכנתיל דיסקונט ירד מ- AAמינוס ל- A פלוס; ואילו בנק ירושלים מ- Aפלוס לדירוג A. נדגיש כי מדובר בדירוג כתבי ההתחייבות הנדחים של הבנק, ולא של הבנק עצמו.

כתבי התחייבות הם איגרות חוב שמגייס הבנק, אשר נספרות כחלק מחישוב ההון המשני. הבנקים צפויים בשנתיים הקרובות לגייס מיליארדי שקלים, כחלק מהיערכותם להגדלת הלימות ההון המינימלית לשיעור של 12%, על פי הנחיות בנק ישראל. עיקר הגיוסים יהיו בבנק הפועלים, שלו הלימות ההון הנמוכה במערכת הבנקאית, והבנק כבר דיווח על תוכנית גיוס צפויה להמשך השנה, בהיקף של 4.7 מיליארד שקל.

במערכת הבנקאית חלוקים לגבי השפעת דירוג כתבי ההתחייבות על מחיר האשראי של הבנקים. יש הטוענים כי הורדת הדירוג תגרום מאליה לעלייה בעלות גיוס ההון המשני, כאשר המשקיעים ידרשו תשואה גבוהה יותר. מאידך, יש כאלו שסבורים כי הריבית נקבעת לפי כללי היצע וביקוש, וכלל לא ברור כי שיעור הריבית שייסגר בהנפקות בפועל יושפע דווקא מהצעד של מעלות.

האחרונים טוענים כי דווקא בשוק הנפקות יבש כמעט לגמרי, אגרות החוב שינפיקו הבנקים, הנחשבים לגופים יציבים וחסונים, יזכו לביקוש רב ביותר, כך שבפועל להורדת הדירוג לא יהיו השלכות על עלות גיוס ההון. *