מהשלכות תוכנית החילוץ: המחיקות העולמיות צפויות לשלש עצמן ל-1.7 טריליון דולר

המוסדות הפיננסיים שימכרו אג"ח למשרד האוצר האמריקני יחויבו להכיר בהפסדים; בנקים עשויים למכור את אגרות החוב בשער גבוה יותר מהשער בו שיערכו אותן בספרים ; המרווחים בין אג"ח בנקאיות לאג"ח ממשלת ארה"ב צפויים לרדת

תוכנית החילוץ של משרד האוצר האמריקני לסייע לבנקים הפועלים בארה"ב מפני התמוטטות ענף משכנתאות ה-Sub-Prime, ללווים בעלי דירוג אשראי נמוך ורמת סיכון גבוהה, עשויה לסייע לאגרות החוב להתאושש מירידות שערים של כ-90%. בה בעת, התוכנית עשויה לתרום למחיקות ערך בקרב המוסדות הפיננסים.

"תוכנית השחרור מנכסים בעייתיים" (Troubled Asset Relief Program, או TARP, א"ו) שנשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש הבן, חתם עליה ביום ו' האחרון תאפשר לבנקים למכור את ניירות-הערך "הרעילים" מעל מחירי השוק הנוכחיים שלהם (ככל ששוק כזה אכן קיים הלכה למעשה), כך שהתשואות על חלק מאגרות החוב הבנקאיות צפויות לרדת למדד הייחוס שלהם, כך מציין יוג'ין פלוד, מנכ"ל סמית'-ברידן ושות'.

שוק האג"ח מגובי משכנתאות שאינן זוכות לגיבוי של סוכנויות מימון המשכנתאות המולאמות פאני מיי או פרדי מאק ושל הסוכנות הממשלתית (מלכתחילה) ג'יני מיי נאמד ב-2 טריליון דולר. טימוטי פוליסינסקי מפורת' וושינגטון יועצי השקעות, ציין כי מחירי השוק "צנחו מטה במכירת חיסול כי כולם מפחדים לקפוץ למים".

בעוד שהתכונית תאפשר לחברות פיננסיות שונות למכור ניירות-ערך רעילים למשרד האוצר, הבנקים עשויים לעמוד הפסדים גדולים יותר מאותם 586 מיליארד דולר שנרשמו עד כה מתחילת 2007. זאת, כיוון שטרם בוצעו מחיקות ערך מספקות. הערכה מעדוכנת מחטיבת המסחר בניירות-ערך של הבנק השני בגודלו בארה"ב, JP מורגן-צ'ייס, אומדת את ההפסדים ב-1.7 טריליון דולר.

התשואות על אג"ח הזוכות לדירוג כושר הפירעון הגבוה ביותר ("AAA") והמגובות במשכנתאות Sub-Prime או בהון עצמי גילמו מרווח שיא של 7.57% מעל אגרות החוב הממשלתיות בארה"ב המקבילות להן בשבוע שעבר. לשם השוואה, בתחילת 2008, עמד המרווח של 0.53% בלבד.

ועם זאת, המרווחים עשויים לקטון - ובין המרוויחים מתרחיש שכזה ניתן למנות מוסדות פיננסיים שתקנות הדיווח החשבונאי אילצו אותם לבצע מחיקות ערך; גולדמן זאקס , למשל, משערך את אגרות החוב המגובות במשכנתאות Alt-A (רמה אחת מעל משכנתאות Sub-Prime) ל-50 סנט עבור כל דולר ערך נקוב בממוצע. משכנתאות Alt-A ניתנו ללווים ללא תיעוד מספק של הכנסותיהם או שלוו משכנתאות בריבית משתנה. גולדמן זאקס, כמו אחרים, יוכל למכור את אגרות החוב לממשלת ארה"ב תמורת שער הגבוה מהשווי בספרים.

חלק מאגרות החוב מגובות משכנתאות שאינן מערבות בידי סוכנויות מימון שוערכו עד לרמות שפל של 10 סנט בלבד עבור כל דולר ערך נקוב. משכנתאות מאוגחות אחרות בעלות דירוג כושר פירעון "AAA" זוכות לשיערוך של 50%-60% מערכן הנקוב. גם בן ברננקי, יו"ר הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי האמריקני, ציין בספטמבר כי במסגרת תוכנית החילוץ יירכשו אגרות החוב "מעל מחירי מחירת החיסול שלהם", אם כי הוא מצפה להנחה ביחס לערך הנקוב, כדי להגן על משלמי המסים - מממני תוכנית החילוץ. בדומה למה שקרה בבנק הפועלים , מכירת אגרות חוב כאלו תחייב את המוכרים לרשום הפסדים ביחס לשווי ההיסוטרי שלהן.