דיון חירום באיסלנד: איך למנוע קריסה של כל המערכת, כולל הבנק המרכזי

בשבוע שעבר הלאימה הממשלה את הבנק השלישי בגודלו במדינה המוסדות הפיננסיים במדינה התבקשו להחזיר הון מקומי שהושקע בשווקים זרים

ראש ממשלת איסלנד וראשי הבנק המרכזי שלה קיימו אתמול (א') שיחות חירום עם ראשי קרנות הפנסיה והבנקים במדינה, כאשר הממשלה פונה לחו"ל בניסיון לגייס סיוע למערכת הפיננסית שלה, שנפגעה אנושות מהמשבר.

קרנות הפנסיה נקראו להחזיר לאיסלנד הון שהן השקיעו בחו"ל, והבנק המרכזי חיפש דרכים נוספות לחזק את יתרות המט"ח שלו. מקורות יודעי דבר מסרו שהממשלה עשויה להכריז היום על תוכנית להזרמת כמה מיליארדי אירו לבנק המרכזי. מקורות אחרים הזהירו שאין ודאות שתתגבש עסקה, או שיהיה בה די כדי להרגיע את השווקים המקומיים העצבניים.

אולי שבדיה תעזור

גייר הארדה, ראש הממשלה, דן אתמול עם בכירי הבנקים, כולל הראידר מאר סיגורדסון, מנכ"ל קאופתינג, הבנק הגדול במדינה, בדרכים להקל את המשבר, שגרם לפיחות משמעותי בקרונה המקומית והוביל להלאמה למחצה של הבנק השלישי בגודלו, גליטניר.

"אנחנו בעיצומם של דיונים חשובים", אמר פריגבי פאלסון, הממונה על היציבות הפיננסית בבנק המרכזי, וסירב להוסיף פרטים. יועץ כלכלי מיוחד לראש הממשלה אמר אמש שמוקדם מדי להעריך מה תהיה תוצאת הדיונים.

הבנקאים ברייקיאוויק דורשים שכל מימון נוסף שיקבל הבנק המרכזי יועבר אליהם, כדי לעורר את שוקי הכספים ששותקו לחלוטין, וגרמו לבעיות נזילות לבנקים ברחבי העולם.

דוברים רשמיים מסרו שאיסלנד מצפה גם משכנותיה לסייע לה, אם כי הבנק המרכזי השבדי מסר שאין שינוי בהיקף המגעים והדיאלוג עם הרשויות באיסלנד בימים האחרונים. "לא קיבלנו מהם כל בקשה רשמית לנצל את המסגרת של המרת המטבע שהקמנו יחד איתם באפריל", מסר דובר הבנק המרכזי השבדי.

לא תיחלץ בנקל

בשבוע שעבר הסכים הבנק המרכזי של איסלנד, בצעד החשוב והשנוי ביותר במחלוקת שלו עד כה, להזרים לבנק גליטניר 600 מיליון אירו בתמורה ל-75% ממניותיו. חברת ההשקעות המקומית סטודיר, שהיא בעלת העניין הגדולה ביותר בבנק, תקפה את ההחלטה, כמו גם מומחים בכירים בעולם, כמו ריצ'רד פורטס, פרופסור לכלכלה בבית הספר לעסקים בלונדון.

הקרונה צנחה ב-20% מול האירו בחודש האחרון, במה שהעמיק את החששות שאיסלנד לא תוכל להיחלץ בנקל מהמשבר הנוכחי. רבים מ-320 אלף התושבים במדינה נטלו בשנים האחרונות הלוואות בינים יפניים או בפרנק שווייצרי כדי לרכוש בתים וכלי רכב, ופיחות הקרונה מקשה עליהם לפרוע את ההלוואות הללו.