בבורסה חוששים מירידות חדות שידחו את פתיחת המסחר: ההנהלה הודיעה כי תדחה את המסחר באג"ח לשעת פתיחת המסחר במניות ת"א-100

[לחמ"ל גלובס- המשבר העולמי: כל החדשות, הנתונים והפרשנויות] המסחר במק"מים, אג"ח ממשלתיות וקונצרניות אמור היה להיפתח ב-09:30, לפני שלב הפתיחה במניות הגדולות

למרות מסרים חוזרים ונשנים לתקשורת לפיהם המסחר יתקיים מחר (א') כרגיל, הוציאה הבורסה לפני דקות אחדות חוזר לפיו ישונו שעות המסחר מחר; מהחוזר עולה, כי בבורסה חוששים מירידות חדות שידחו את פתיחת המסחר. לכן, החליטו בבורסה לדחות את פתיחת המסחר באג"ח לפתיחת המסחר במניות הנמנות עם מדד ת"א-100.

נזכיר, כי המסחר במק"מים, אג"ח ממשלתיות וקונצרניות אמור להיפתח ב-09:30, לפני שלב הפתיחה במניות הגדולות. במקרה של ירידה בשיעור גדול מ-2.5% בשער הפתיחה של מדד המעו"ף - תידחה פתיחת המסחר בשוק המניות.

ההצמדה של פתיחת המסחר בשוק האג"ח לפתיחתו של המסחר בשוק המניות מלמדת, כי בבורסה סבורים שתרחיש של דחיית מסחר הפתיחה, כלומר מצב של הזרמת פקודות מכירה בשערים נמוכים עוד לפני פתיחת המסחר הינו תרחיש אפשרי. לפיכך, מבקשים למנוע בבורסה עיוות של חוסר תיאום בשעת פתיחת המסחר בניירות הערך השונים.

בימים כתיקונם, פקודות קנייה ומכירה למניות ואגרות חוב מוזרמות לבורסה באחד העם החל מ-08:30 בבוקר ונערמים עד שלב פתיחת המסחר. החל מ-09:00 בבוקר, מפרסמת הבורסה שערים תיאורטיים המצביעים על שערי הפתיחה הצפויים בניירות הערך הללו ובמדדים העוקבים אחריהם, על בסיס הפקודות שהצטברו. מסחר הפתיחה מתחיל באופן אקראי בין 09:45-09:50.

תיתכן "פתיחה אנגלית"

ואולם, ייתכן תרחיש בו מדד המעו"ף התיאורטי יצביע על ירידה בשיעור גדול מ-2.5% סמוך לפתיחת המסחר. במקרה כזה, מפעילה הבורסה את נוהל "הפתיחה האנגלית", נוהג המיובא מהבורסה בלונדון ושנועד "לקרר" את שוק המניות ולמנוע תנודתיות חדה בפתיחה. במקור, הכוונה הייתה להפעיל את הפתיחה האנגלית כדי למנוע עיוות של מדד המעו"ף ביום פקיעת אופציות המעו"ף - לפי שער הפתיחה של המדד. מיותר לציין, כי בפעמים הספורות בהן הופעל הנוהל (כולן במהלך השבועות האחרונים) הדבר נעשה בשל תנודתיות שלא קשורה לפקיעת האופציות.

על פי "הפתיחה האנגלית", יידחה מסחר הפתיחה במניות, אגרות חוב וכתבי אופציה בלפרק זמן אקראי של 3-5 דקות במקרה של שינוי של 2.5% או יותר במדד המעו"ף. אם הדחייה לא "תצנן" את השוק, ידחה המסחר שוב באותו האופן. על הארכות אלו לא מחויבת הבורסה בפירסום הודעה.

"מנתק זרם" או ביטול מסחר?

אם לאחר שתי דחיות שכאלו שערו של מדד המעו"ף עדיין מציג תנודתיות הגבוהה מ-5% (ולא 2.5%), יידחה המסחר בכל ניירות הערך שהוזכרו ב-45-50 דקות. במקביל, המסחר בנגזרים (לרבות אופציות על מדד המעו"ף) יופסק - מאחר והמסחר בהם מתחיל ב-09:30 ללא שלב טרום-פתיחה. דחייה שכזו מכונה "מנתק זרם".

"מנתק זרם" שני יופעל אם לאחר צעד זה יחול שינוי של 12% או יותר במדד המעו"ף. במקרה כזה, רשאי מנכ"ל הבורסה, אסתר לבנון, להחליט להפסיק את המסחר על סמך התייעצות עם יו"ר מועצת המנהלים. בסמכותה לבטל את יום המסחר לחלוטין.

במהלך סוף השבוע רבו הקולות שקראו להפסיק את המסחר בבורסה בתל-אביב עד לאחר הסוכות. זאת, בשל המסחר המקוצר שיתקיים השבוע (שעות מסחר מקוצרות במהלך חול המועד והיעדר מסחר בחג ובערבו) ובשל דלילות מחזורי המסחר המאפיינת את חול המועד, בה רבים מהשחקנים בשוק יוצאים לחופש. כך למשל, מייקל אייזנברג, שותף בקרן הון סיכון בנצ'מרק, ציין כי "זהו פיתרון דרמטי, אך זמנים דרמטים דורשים פתרונות דרמטים".

שר האוצר רוני בר-און הדף את הקולות הללו בסוף השבוע בראיונות שחילק לערוצי הטלוויזיה המרכזיים במהדורת ערב יום שישי. כך למשל, לערוץ 2 השיב בר-און בתשובה לשאלה האם נשקלת הפסקת מסחר עד לאחר החגים כי "יש מנגנונים אלקטרונים לעניין זה", וצין כי "בורסה עולה ובורסה יורדת, והיו פה שלושה ימי מסחר עצבניים בגלל הקורלציה לשווקים האחרים".

האם באחד העם ישלימו את פער הירידות המצטבר?

בבואם לבחון את מגמת השוק מחר, יגלו המשקיעים כי בשל יום הכיפורים והגשר בעטיו, ירד מדד הדאו ג'ונס ב-4 ימי המסחר האחרונים ב-15.1%. ה-S&P 500 ירד ב-15% והנאסד"ק ב-11.7%. הנתונים חושבו בהשוואה לשער הפתיחה ביום ג' - סמוך למועד הנעילה של הבורסה המקומית.

האם באירופה התמונה שונה? בבורסה בפריז השיל מדד הקאק 40 כ-14.9% מערכו. בבורסת לונדון צנח הפוטסי 100 ב-14.6%. מדד הדאקס ירד ב-14.8% בבורסת פרנקפורט בגרמניה. כאן, חושבו השינויים לפי שער הסגירה ביום ג' - הזהה לשעת הנעילה בת"א.

במזרח הרחוק, מדד ההנג-סנג ההונג-קונגי נפל ב-11.9%. הניקיי 225 צנח בינתיים ב-18.5% בבורסת טוקיו ביפן ואילו המדד המשולב של בורסת שנחאי נסוג ב-7.3%.

נותרנו עם "מניית העם", טבע . טבע היא דוגמא מצוינת, בשל היותה מנייה דואלית הנסחרת גם בתל-אביב וגם בבורסה בה התקיים מסחר במהלך כל הימים הללו (הנאסד"ק). בנוסף, המשקל שלה גדול דיו על מנת שנתחשב בו - המנייה מהווה 9.5% ממדדי המעו"ף ות"א-100, לאחר שקלול מוטה מטה. טבע תשוב לאחד-העם עם פער ארביטראז' שלילי של 11.24%. למי שסבור שמדובר בפער ארביטראז' גדול, נסבר את האוזן ונציין כי ארוטק תשוב לאחד-העם עם פער של לא פחות מ-50.98% [לארביטראז].

מצוידים בכל המידע הזה, מה אתם חושבים, קוראי "גלובס"? סקר של גולשי אתר "גלובס" מצביע על כך כי אתם לא מתרגשים מהירידות הצפויות מחר בבורסה בת"א, ו-15% ממכם צופים דווקא עליות; 42% מקרב 1,076 גולשים שהשתתפו בסקר שכותרתו "איך את/ה נערכ/ת למסחר בבורסה מחר?", השיבו: "מה שיירד גם יעלה, אחכה בסבלנות, אני לא מתרגש/ת". הצביעו גם אתם, בסקר שבצידו השמאלי של המסך. שבוע טוב.