אטיאס מתעקש: רשת ה-WiMAX הניידת תהווה תחרות לחברות הסלולר

צפוי להורות על הקמת ועדת תדרים לצורך עריכת המכרזים, אך הדבר ייקח עוד מספר שבועות

שר התקשורת, אריאל אטיאס, קיים לאחרונה דיון ארוך וממצה בנושא מדיניות ה-WiMAX (תקשורת אלחוטית בפריסה רחבה), וזאת לאור התגובות שקיבל המשרד לשימוע שפרסם. בדיון הוצגו הערות עיקריות של המפעילים למדיניות המוצעת ועל-פי הערכות לא צפויים שינויים מהותיים במדיניות שאישר כבר אטיאס ושיצאה לשימוע.

בדיון חזר אטיאס על עמדתו העקרונית לפיה ה-WiMAX הוא אמצעי נוסף ליצירת תחרות בסלולר והוא לא היה מוכן לסטות מהעיקרון הזה. משתתפים בדיון ניסו לעמוד על ההבדלים בתפיסות בין ה-WiMAX לבין הסלולר, שכן הטכנולוגיה האלחוטית פותחה במהותה לשמש כפס רחב אלחוטי והמיקוד שלה אינו ביצירת תחרות ספציפית בחברות הסלולריות. למרות זאת, אטיאס קיבל את הדברים באופן חלקי בלבד. לפיכך, החליט השר כי המכרז ייערך במתכונת של המחיר הנמוך לדקה, כשמרכיביו יהיו גם המחיר לדקת דיבור, בתוספת מרכיבים כמו התחייבויות לפריסה אוניברסלית מהירה.

מהדיון עלה עוד כי אטיאס צפוי להורות על הקמתה של ועדת תדרים לצורך עריכת המכרזים, אך הדבר ייקח עוד מספר שבועות, וככל הנראה ייתכן וזה יקרה במקביל לפרסום המדיניות הסופית. ועדת התדרים צריכה לגבש את כללי המכרז ולכתוב אותו, דבר שיאריך בכ-3-4 חודשים לפחות את ההליך. לאור זאת, סביר להניח שהזוכים במכרז ייבחרו רק בסוף הרבעון הראשון של 2009 או אפילו במהלך הרבעון השני.

מתגובות החברות לשימוע עולה כי נשמעה ביקורת חריפה על המשרד לאור לוחות הזמנים והאיטיות בקבלת החלטות - מה שגורם לחלק מהמפעילים עוגמת נפש רבה וחשש לאיבוד חלון הזדמנויות שנוצר להם לפני כניסת חברות הסלולר לדור הרביעי בסלולר (LTE).

עוד נודע כי נכון לעכשיו לא יונהג רישיון סלולר ייחודי כפי שביקשה 012 סמייל. המשמעות היא שבמידה ו-012 סמייל תבחר להתמודד על רצועת תדרים בתחום ה-2.5 ג'יגה הרץ, החברה תצטרך לבחון את כדאיות ההתמודדות. הרעיון של 012 סמייל להצליב בין רישיונות ה-WiMAX וה-MVNO (מפעיל סלולרי וירטואלי) כתחליף לשירות האוניברסלי לא נבחן וזוהי סוגייה שאטיאס יידרש להכריע בה.