קינג יגדיל את הנזילות לבנקים בבריטניה: יאפשר הלוואות מזומנים ואג"ח ממשלתיות באמצעות חלון הניכיון

נגיד הבנק המרכזי של בריטניה יחתוך מיום שני הקרוב את הקנסות על משיכת פקדונות יומיים ; בכוונת הבנק המרכזי להפעיל שוק למכרזי רכישה חוזרת של אג"ח ממשלתיות

ביום שני הקרוב יחל הבנק המרכזי של אנגליה הסדר חדש שיאפשר לבנקים להלוות באמצעות "חלון הניכיון" המסגרת באמצעותה מלווה הבנק המרכזי אשראי לבנקים מסחריים. במסגרת ההסדר החדש, בנקים בבריטניה יוכלו להלוות מזומנים או אגרות חוב ממשלתיות מהבנק המרכזי מזומן כנגד טווח רחב של ערבונות. מטרת המהלך, לדברי הבנק המרכזי במדינה, היא לספק לבנקים המסחריים ביטחון בצרכי הנזילות שלהם במקרים של לחץ בשווקים.

בנוסף, יאפשר הבנק המרכזי בבריטניה גם כן ביום שני הקרוב מכשיר אשראי יומי מתגלגל. בנקים שירצו למשוך את עתודות הכספים הנזילות (בפיקדון יומי) שהפקידו אצל הבנק המרכזי יוכלו מעתה לשלם קנס מופחת, שיופחת ל-0.25% מ-1%. המהלכים נועדו לקעקע את הסטיגמה המתלווה לניצול חלון הניכיון על-ידי בנקים מסחריים; ניצול החלון כרוך בחשיפת זהות הבנק הלווה, הריבית עליו בד"כ גבוהה יותר מריבית הבנק המרכזי והיא נתפסת בקרב הבנקים כמוצא אחרון.

לדברי הבנק המרכזי באנגליה, הוא מתעתד לפעול בשוק הפתוח באמצעות מכרזי Repo הלוואות של אג"ח ממשלתיות אותן יפרעו הבנקים כעבור זמן קצר בתוספת ריבית.

"הסידורים החדשים שנקבעו יאפשרו את ניהול הנזילות באופן מערכתי על מנת שהבנקים יוכלו לתכנן את גישתם למקורות מימון מהבנק המרכזי, ועקב כך יעניק להם ביטחון רב יותר", אמר מרווין קינג, נגיד הבנק של אנגליה. נזכיר, כי קינג זכה לביקורות בקרב משקיעים וקובעי מדיניות כאחד בשל הטענה שלא הגיב מהר מספיק למשבר האשראי.