עדי ז'ורבין תובע 3 מיליון שקל מהמדינה, דיסקונט וגלית אבישי: "הפכו אותי לפושט רגל"

לדבריו, הנתבעים גרמו לקריסת מגזין הצרכנות "אובייקטיבי" שהיה בבעלותו ; "הנתבעים פעלו במכוון לפגוע בי - אם בשל הביקורת הציבורית שמתחתי על התנהלותם, ואם כדי לסייע לאבישי להכין את הקרקע לעסקיה הפרטיים"

עדי ז'ורבין, המו"ל לשעבר של מגזין הצרכנות "אובייקטיבי", הגיש לבית המשפט המחוזי בתל-אביב תביעה בסך 3 מיליון שקל נגד בנק דיסקונט , מרכז לטיפוח יזמות (מט"י), משרד התעשייה והמסחר, המועצה לצרכנות, מנכ"לית המועצה לשעבר, גלית אבישי, ונגד מדינת ישראל.

לטענתו, הנתבעים פעלו במכוון על מנת לפגוע בו ובעסקו בדרך לא דרך - אם בשל הביקורת הציבורית שמתח על התנהלותם, ואם בכדי לסייע לאבישי להכין את הקרקע לעסקיה הפרטיים (ר' בהמשך). לדבריו, כתוצאה ממעשיהם של הנתבעים ירדה לטמיון ההשקעה האדירה שהשקיע בהקמת המגזין, ביסוסו ופרסומו, שמו הטוב נפגע באופן בלתי הפיך והוא הפך לפושט רגל וחסר כל.

ז'ורבין נידון לקנס של 160 אלף שקל ולמאסר על תנאי של 6 חודשים, לאחר שביהמ"ש קיבל את טענת משרד התמ"ת וקבע כי "אובייקטיבי" עבר על חוק הגנת הצרכן והטעה צרכנים. המגזין נהג לאתר חברות גדולות המתחרות על נתחי שוק פופולריים, הכין תחקיר כביכול על הענף שבו מדובר וגבה כספים מהחברות שהיה להן עניין בפרסום תוצאות המחקר. ביהמ"ש קבע כי ה"מחקרים" נעשו על-ידי גוף פרטי כנגד תשלום, והפרסום היה משיקולים מסחריים ולמטרות מסחריות גרידא, ולכן הטעה את הציבור בעניין החסות והשירות לציבור.

בכתב התביעה טוען ז'ורבין, כי התוכנית העסקית להקמת המגזין הוגשה למט"י על-ידי בנק דיסקונט, וניתנה ערבות מדינה למימושה על-ידי משרד האוצר. לדבריו, בנק דיסקונט מימן את פעילות המגזין ולמעשה שימש כשותף עסקי לפעילות זו.

תוכנית מגרה

ואולם, לטענת ז'ורבין, פעילות המגזין והצלחתו שלו והכוח הרב שצבר היו לצנינים בעיני התמ"ס, המועצה לצרכנות ואבישי. לדבריו, אבישי החזיקה בתוכנית מגרה שתכליתה להתחרות במגזין ולתפוס את מקומו, ולשם כך קידמה תיקון לסעיף 7 לחוק הגנת הצרכן, ש"נתפר" בדיוק על מנת לטפל בו ובמגזין שלו ולהוציאם אל מחוץ לחוק, וכפועל יוצא מכך לגרום להתמוטטותם הכלכלית.

ז'ורבין מציין כי לאחר שאבישי פרשה מתפקידה היא הקימה יחד עם בן-זוגה עסק משפחתי הנושא את השם "אמון הציבור", והמחקה אחד לאחדאת הפעילות של המגזין אובייקטיבי ופועל בדיוק באותה שיטה בה פעל. לדבריו, כל ניסיונותיו להביא את התמ"ס לפתוח בחקירה נגד אבישי נכשלו ואף עתירה לבג"ץ בעניין נדחתה מחמת היותה מוקדמת.

בבקשה שהגיש לפטור אותו מאגרת בית המשפט בגין התביעה, טוען ז'ורבין כי הוא פושט רגל המשתכר כ-3,500 שקל בממוצע בחודש ומצבו הכלכלי אינו מאפשר לו לשאת בתשלום אגרה.

טרם הוגש כתב הגנה. תגובת "אמון הציבור" לא הושגה עד לפרסום הידיעה, אולם בעניין העתירה שהגיש ז'ורבין לבג"ץ נמסר אז כי "מדובר בעתירה הזויה של אדם שהורשע בפלילים. העתירה היא גיבוב של הבלים ושקרים תוך הוצאת לשון הרע. נראה שכל מטרתה היא ניסיון עלוב ונואש של אדם שהונה צרכנים ועסקים להיחלץ מהרשעה. אמון הציבור הוא ארגון מידע צרכני במעמד מלכ"ר, הפועל במתכונת המקובלת בכל העולם המערבי". (ת.א. 2089/08).