המחוזי: המינהל רשאי לסרב לרישום משכנתא על קרקע שנעשה בה שימוש חורג

השופט יהודה זפט קבע כי מינהל מקרקעי ישראל אינו חייב להסכים לרישום משכנתא על קרקע שנחכרה ממנו, אם נעשה בה שימוש חורג - זאת משום שהשימוש החורג מהווה הפרה של תנאי ההתקשרות עם המינהל

בית המשפט המחוזי בתל-אביב קבע כי מינהל מקרקעי ישראל אינו חייב להסכים לרישום משכנתא על קרקע שנחכרה ממנו, אם נעשה בה שימוש חורג. זאת, משום שהשימוש החורג מהווה הפרה של תנאי ההתקשרות עם המינהל.

שאול המרמן ביקש מהמינהל לאשר שיעבוד מקרקעין במושב תלמי מנשה, להבטחת הלוואה שלקח מהבנק. המינהל סירב משום שהוגשה נגד המרמן תביעה לאיסור המשך שימוש חורג בקרקע, לאחר שהשכיר מבנים שיועדו לגידול עגלים ולצרכים חקלאיים לצדדים שלישיים, בניגוד להסכם המשבצת עם המושב.

השופט יהודה זפט לא דן במחלוקת בין הצדדים לגבי מעמדו של המרמן בקרקע (חוכר או בר רשות), משום שסירוב המינהל לתת את ההתחייבות לרישום משכנתא לא היה קשור למעמד המבקש אלא נבע מהשימושים החורגים.

זפט קבע כי הנחיות המינהל לפיהן "אין המינהל נותן התחייבות לרישום משכנתא, במקרה שחוכר אינו עומד בתנאי ההתקשרות, פוגעת בחוכר באופן פחות קשה מאשר ביטול הסכם החכירה, ויש בה כדי לסייע למינהל לפקח על יישום המטרות שלשמן מוחכרת הקרקע של המדינה. לפיכך, נראה כי אף אם גלומה בנוהל פגיעה בחוכר, מדובר בפגיעה מידתית שנועדה למטרה ראויה".

המינהל יוצג על-ידי עו"ד אורלי מנצור. (ה"פ 903/07).