תבכי, ארגנטינה, תבכי: בסיוט הזה כל חסכונותיכם מולאמים לפריעת אג"ח של המדינה

פרשנות / "פייננשל טיימס": ארגנטינה זקוקה ל-13 מיליארד ד' - ואין לה. אז היא חומסת את אזרחיה

היא אומרת שהלאמת מערכת הפנסיה הפרטית של ארגנטינה תגן על חסכונותיהם של "פנסיונרים ועובדים", ובכל מקרה זה דומה למה שהמדינות המערביות עושות עם הבנקים שלהן. המבקרים טוענים שהעזרה הזו דומה יותר להשלכת שועל (המדינה) ללול תרנגולות (הפנסיונרים).

אחרי כמה שנות שפע והוללות, מחנק האשראי מדביק גם את אמריקה הלטינית, והמדינה הראשונה שנסדקת תחת הלחץ היא ארגנטינה, בנשיאותה של כריסטינה פרננדז קירשנר.

החישובים מאחורי החלטת ההלאמה פשוטים, וציניים בצורה ברוטלית. ארגנטינה זקוקה לכ-13 מיליארד דולר כדי לפרוע את האג"ח שלה שנקובות בפזו בשנה הבאה. שוקי ההון הבינלאומיים סגורים בפניה מאז חדלות הפירעון של אג"ח ב-95 מיליארד דולר ב-2002 (תחת הנשיא לשעבר נסטור קירשנר, בעלה של הנוכחית). נשיא ונצואלה הוגו צ'אבז היה כתובת טובה להלוואות בתנאים רכים, אך גם הוא סובל כעת מחסרון כיס. לכן, ארגנטינה מפקיעה את הכספים שחסכו אזרחיה בקרנות הפרטיות.

יותר מ-15 מיליארד מההון הצבור של קרנות הפנסיה מושקעים באג"ח ממשלתיות. תשלום הריבית באג"ח במקום במזומן יכול לחסוך לממשלה 3 מיליארד דולר, להערכת קרדיט סוויס. ולקרנות יש 2.5 מיליארד דולר במזומנים, ותזרים שנתי של 4 מיליארד דולר מן העובדים החוסכים לפנסיה, שהממשלה מתכננת להגדיר כ"תקבולי מס". בקיצור, יש כאן עוד כ-10 מיליארד דולר, שאיתם ניתן יהיה לפדות את האג"ח בשנה הבאה.

קרנות הפנסיה הפרטיות, שהוקמו ב-1994, סיפקו מאגר צומח של הון מקומי, שהיווה תחליף חיוני לתלות ההיסטורית של ארגנטינה בשוקי ההון הבינלאומיים. הן גם הניבו תשואות ריאליות שנתיות של מעל 10% - שיעור נאה לכל הדעות.

למרבה הצער, ההלאמה שלהן, שעדיין טעונה את אישור הקונגרס הארגנטיני, היא כבר חלק מההיסטוריה הכלכלית של ארגנטינה. המדינה כמעט מעולם לא היססה להפקיע את נכסיהם של אזרחיה, בין אם באמצעות אינפלציה גבוהה או נושים ומשקיעים זרים, אי פדיון אג"ח או הפקעות ישירות. הממשלות בארגנטינה באות והולכות, אך המורשת של ניהול קלוקל לעולם לא חולפת.

הרעיון

נשיאת ארגנטינה, כריסטינה פרננדז, הציעה שנכסי קרנות הפנסיה הפרטיות - 30 מיליארד דולר - יולאמו וינוהלו בידי מנהלת הביטוח הלאומי, בפיקוח ועדה חדשה שתוקם בקונגרס

היישום

העובדים משלמים לקרנות הללו 11% משכרם, והמעסיקים - 16% נוספים. סכומים אלו יועברו מעתה לקרן ממלכתית. כל אדם יוכל להמשיך ולהשקיע כספים נוספים בקרנות פרטיות.

הסיבה

פרננדז טוענת כי ברצונה להגן על חסכונות הגמלאים מפני המשבר העולמי, אחרי שמדד המניות המוביל בבואנוס איירס איבד 50% מערכו מאז 1 ביולי. מבקריה טוענים שזה מחטף שיאפשר לממשלה להשתמש בכספים כדי לפדות אג"ח בהיקף של 28 מיליארד דולר.