רשתות קמעונאיות: לא ניכנס לקניונים חדשים ונסגור חנויות בקניונים לא רווחיים

6 בעלים של רשתות קמעונאיות, המייצגים 17 רשתות, יוצאים למאבק בקניונים על רקע מחירי השכירות ; בפוקוס: קניון ארנה, קניון גבעתיים, קניון קריית-אונו וקניון מול הים באילת ; "לא ניתן שיעשו עלינו יותר 'פוילע שטיקים"

"התפוצץ בלון בעולם, וההדף מגיע גם אלינו. המצב כרגע הוא שיש ירידה בביקורי לקוחות בקניונים וירידה בפדיון. יותר משמעותי מכך הוא שישנה עלייה בשכר הדירה, בגלל האופציות והחוזים. בשכר הדירה ששולם בשנים האחרונות נלקחה בחשבון צמיחה, והצמיחה הזאת לא קיימת. יש קניבליזציה ויש עודף שטחים של קניונים. לא נתבייש לסגור".

האמירות הקשות האלה נשמעות מפי 6 בעלים של רשתות קמעונאיות, המפעילים 17 רשתות קמעונאיות המונות יחד מאות חנויות, מרביתן בתחום האופנה. השישה התכנסו בסוף השבוע האחרון לפגישה ראשונה משותפת על מנת לדון במצב הנוכחי, לאור מחירי השכירות ודמי הניהול בקניונים בצל המשבר הכלכלי. הפגישה התקיימה ביום חמישי האחרון במסעדה במרכז הארץ ו"גלובס" שוחח עם משתתפי הפגישה שפרטיהם שמורים במערכת.

"אין פה התאגדות. התכנסנו כדי לדבר והתברר שיש דברים שכולם פחות או יותר תמימי דעים לגביהם. לא נלך לקניונים ביחד. כל אחד פועל בעצמו. כל אחד עושה את החשבון שלו וייסגרו המון חנויות. ישראל מסוגלת היום לספוג סגירה של עשרות חנויות. לא יקרה כלום. יש הרבה מאוד חנויות שאין הצדקה לקיים אותן. כל אחד יעשה את המלחמה שלו אבל לא ניתן שיעשו עלינו יותר 'פוילע שטיקים'. בחודשים ספטמבר ואוקטובר יש ירידות בכל השוק. לאור המצב, לא תהיה לנו ברירה אלא לקצץ בשכר העבודה, ולקניונים - לקצץ בשכר הדירה".

נסגור חנויות

"אחרי הפריסות שכל הרשתות עשו בשנתיים האחרונות נתחיל לבדוק, ונסגור חנויות במקומות שבהם הרווחיות לא טובה, כמו בקניון גבעתיים, קניון ארנה, קניון קריית-אונו ובקניון מול הים. אלה קניונים שהפדיון בהם לא מספיק טוב יחסית לדמי השכירות ובהם חנויות ייסגרו בלי בושה. לא כמו פעם שפחדנו לסגור. כולנו חושבים באותה דרך - לצמצם את הרשתות ולהקטין את כמות החנויות. נקבנו בדוגמאות הקיצוניות יותר. זה לא אומר שאין עוד קניונים בעייתיים ובעוד מקומות. יש עוד דוגמאות בכל הארץ, ואלה רק דוגמאות".

"אם בכפר-סבא ובקניון גבעתיים מדברים על שכירות של 100 דולר למ"ר - זה בלון. חלק מאתנו בדרך החוצה מקניון ארנה. קניון קריית-אונו לא עובד, והפדיון של הקניון לא טוב. קניון מול הים - יש לנו חדשות בשבילו. אם לא יעשה שינוי בהיערכות וישנה את שכר הדירה, אנחנו נסגור".

לבד מקניונים לא רווחיים, משתתפי הפגישה יוצאים נגד מחירי השכירות בהרחבות המוגזמות לדבריהם של קניונים. מדובר בעיקר בהרחבה של קניון הזהב בראשון-לציון, אבל גם של הקריון.

נזכיר שרק לאחרונה רכשה חברת מגדל 75% מקניון הזהב מידי האחים משה ויגאל גינדי, לפי שווי של 1.25 מיליארד שקל. בקניון מתוכננת הרחבה של 70 אלף מ"ר נוספים, בהשקעה של כ-500 מיליון שקל, שאמורה להפוך אותו לקניון הגדול במדינה.

"קניון הזהב בונה הרים עם מחירים מופרזים. הוא תופס באסטרטגיה שהכפלת שטח הקניון תביא להכפלת שטחי הרשתות. המחירים שעליהם מצהירים בהרחבת הקניון לא מקובלים, רחוקים מהמציאות ולא רווחיים, בוודאי לא בהתחלה. לא ב-90 דולר למ"ר וגם לא ב-70 דולר. כולנו עם טיוטות חוזים להרחבה בקניון הזהב ואף אחד לא הולך לחתום עליהם.

"מה עם הקריון ששילש את השכירות? גם נותן תחרות כפולה, גם מגדיל השכירות. הוא הרחיב את השטח, הגזים במחירים אבל לא הביא תוצאות".

אור אדום לקניונים חדשים

מחילופי הדברים בין משתתפי הפגישה, מתברר כי קניונים חדשים עשויים להיפגע במיוחד מהמצב הנוכחי. "לאור המצב, נפסיק את פיתוח הרשתות ולא נפתח חנויות חדשות בקניונים חדשים בגלל הקניבליזציה במחירים. בערים שיש כבר קניונים כמו נהריה, נצרת וטבריה - אם ירצו לשכנע אותנו להיכנס פנימה, יצטרכו לתת לנו תנאים שאי אפשר לסרב להם. לא נחתום על חוזים בקניון נצרת של אפריקה ישראל ובביג בנצרת".

בהתייחס לקניון נהריה המוקם על-ידי חברת מנופים פיננסים של ג'קי בן-זקן ואברהם נניקשוילי, אומרים, "לא כל אחד שקנה מגרש יהיה לו קניון. זה אומר שאם מישהו קנה מגרש בנהריה - לא בטוח שיהיה לו קניון. שיבנה בית-אבות או בית-קברות. אף אחד לא חתם בנהריה וגם לא מתכוון לחתום".

עזרא צוק, מנכ"ל נכסים ובניין מרכזיים מסחריים (קניון גבעתיים וקניון קריית אונו): "מי שרוצה להחזיר חנות, ניתן לו לצאת ללא קשר לתקופת השכירות. יש לנו רשימות המתנה". גיל גזית, מנכ"ל קניון הזהב, אומר בתגובה כי דמי השכירות בקניון עלו עקב הביקוש הרב ב-11.8% בפדיון השנה, וכי 60% משטחי ההרחבה של הקניון מושכרים עם חוזים חתומים". יוסי פרי, מנכ"ל הקריון, מוסר בתגובה: "שכר הדירה עלה בשוליים ובוודאי שלא שולש. נכון שגדלנו במספר העסקים בעקבות ההרחבה ובעקבות קריסת קלאב מרקט".

תגובת מנופים פיננסיים (ארנה וקניון נהריה) לא התקבלה עד לפרסום הידיעה.

תגובת קניון מול הים: "הפדיון בקניון מול הים נמצא בעלייה מתמדת. לאחרונה נקלעו מספר רשתות לקשיים, ומחזוריהן התרסקו ב-30%-40% - וירידה זאת מקבלת ביטוי אף אצלנו".

התפכחות כואבת / פרשנות

בשנים האחרונות כוחם של בעלי הקניונים הלך והתחזק ככל שתהליך הקונסולידציה בשוק הלך והתרחב. ממש במקביל החריפה התחרות בין הרשתות, המחפשות כל העת מנועי צמיחה חדשים בדמות השקת תתי-רשתות. זו אולי גם הסיבה לכך שהרשתות מיהרו להיכנס לקניונים ולהרחיב את שטחי המכירה, לא בהכרח בהתאמה לפדיונות הצפויים ולתחרות הגוברת. לרשתות שביקשו לגייס את שוק ההון או משקיעים, היה תמריץ נוסף. הייתה תחושה של פריחה וכולם רצו להתבשם ממנה כמה שיותר.

הקניונים מצדם העלו את דמי השכירות שהלכו וכבשו שיאים, והרשתות, מיותר לציין, חתמו על החוזים. עכשיו הן מתפכחות.

המשבר הכלכלי רק מחריף את מה שהרשתות הרגישו כבר מזמן: מחירי השכירות הגבוהים הפכו לאבן רחיים על צווארן. אפשר לומר שקו המשווה הוא עלות שכירות שלא עוברת 10%-15% מהפדיון. אלא שבחלק מהמקרים, הקו הזה נחצה וזעקת השבר של הרשתות היא זעקה של ממש. לפחות אחת מהרשתות המובילות רושמת כבר ירידה של 20% בפדיון. אם עד כה השחיקה בשער הדולר שיחקה לטובתן, הרי שהתחזקותו כעת משחקת לרעתן.

בארה"ב יש היום קניונים ריקים שעומדים כפילים לבנים. גם בארץ ישנם לפחות שניים כאלה: קניון אשדוד וקניון אמריקן סיטי של האחים גינדי ברחובות.

המלחמה מתחילה כעת בקניונים הבעייתיים ביותר אבל אין ספק שהיא גם תגיע לפתחם של קניוני ישראל, אפריקה ישראל וקניוני עזריאלי. גם שם הרי לא כל הקניונים פורחים, אלא אם מישהו יתפכח מבעוד מועד ויבין שאפשר גם למצוא שביל זהב.