הרשתות הקמעונאיות נערכות למשבר: ההוזלות בדרך, הפיטורים עדיין לא

גם אם הוא עוד לא ממש כאן, הרשתות הקמעונאיות כבר מתחילות להרגיש את המיתון: הלקוחות שומרים על הארנק קרוב לכיס ומכרסמים בפדיון ; "גלובס" סקר רשתות קמעונאיות שונות כדי לבדוק כיצד הן נערכות לשינויים

בתי-כלבו

מנכ"ל המשביר החדש לצרכן: "המחירים ירדו. המבצעים יהיו עמוקים יותר"

מנכ"ל: אסף בן-דב

מספר סניפים: 30

מספר עובדים: 3,250 עובדים (כולל עובדי ספקים)

מכירות: "אנחנו מצליחים כרגע לייצר מחזורים שקרובים לתוכנית העבודה אבל קשה, ויהיה עוד יותר קשה, להכניס את הלקוחות פנימה".

תקציב הפרסום: "נחזק את תקציב הפרסום. בתקופה הזאת צריך לחזק ולהיות באוויר".

פעילות שיווקית: "נעשה שימוש רב יותר בפלטפורמה של מועדון הלקוחות וההנחות לחברי המועדון יהיו עמוקות יותר כבר מהחודש הבא. אנחנו מצפים מבעלי הקניונים להשתתף בפעילות השיווקית המקומית ולעזור להכניס את הלקוחות לסניפים. שיבינו שזה win win אמיתי".

מבצעים: "כיוון שאנחנו פועלים בקטגוריות רבות, אז בקטגוריות כמו האופנה - שבהן יהיה יותר קשה ויהיה לחץ מהספקים להגדלת מחזור - אני מניח שהמבצעים יהיו יותר עמוקים מול שנה שעברה ואנחנו כבר רואים את זה. עם זאת, אני מעריך שיהיו קטגוריות כמו הלבשה תחתונה, קוסמטיקה ותכשיטים, שישמרו מחיר ולא יישחקו יותר מהיום".

מחירים: "המחירים יירדו אבל לא בצורה דרמטית. בתחום האופנה צפויה הוזלה בשיעור של כ-10% במחיר לצרכן".

פיטורים/קיצוץ בשכר העבודה: "לא בשלב זה".

התייעלות: "בוחנים ברמה היומית את סידור העבודה, וניהול יעיל יותר של הסניפים תוך מאמץ להוריד ההוצאות מסביב".

מיזוגים ורכישות: "יהיו הזדמנויות וזה כרגע השלב להסתכל ולבחון".

שכר דירה: "המאמץ העיקרי שלנו כרגע מופנה להגדיל את המחזורים, יותר מאשר לריב על שכר דירה והוצאות. כשנצטרך, בוודאי שנגיע לבעלי הקניונים".

כללי: "אנחנו בפתח של מיתון והאטה שלא הכרנו זמן רב אבל בחשיבה ניהולית אפשר לצאת מחוזקים מתקופה כזאת".

רשתות DIY

הום סנטר: "לא מתחילים לפטר, אבל מצמצמים בשעות נוספות"

מנכ"ל: דוד ביקובסקי

מספר סניפים: 43

מספר עובדים: 1,700

מכירות: "בחודשיים האחרונים לא הורגשה ירידה במכירות ויש אפילו שיפור, אם כי קטן יותר מהשיפור המתוכנן".

תקציב הפרסום: "לא יהיה שינוי דרסטי".

פעילות שיווקית: "הפעילות השיווקית תתמקד יותר במבצעים מאשר במיתוג".

מחירים: "צופים ירידת מחירים, בעיקר במוצרים לבית, אם כי עדיין לא ברור באיזה שיעור. פרט לכך, מחירים של מוצרים רבים כבר ירדו במהלך החודשיים האחרונים".

מבצעים: "יהיו מבצעים יותר ממוקדים".

פיטורים/קיצוץ בשכר העבודה: "לא נכנסים כרגע למהלך פיטורים אבל מצמצמים בשעות נוספות ובהוצאות כוח אדם לא הכרחיות, ובוחנים את ההוצאה על כוח האדם בצורה יותר ממוקדת".

מיזוגים/רכישות: "כרגע לא".

תקציב פיתוח: "בוחנים ואולי דוחים מעט אבל לא מבטלים תוכניות פיתוח".

שכר דירה: "בנכסים חדשים אנחנו בוחנים את שכר הדירה בערכים חדשים. בנכסים הישנים אנחנו מתחילים מו"מ עם בעלי הנכסים להורדת מחירי השכירות".

כללי: "ענף ה-DIY יכול ליהנות מהמצב שבו אנשים לא יחליפו דירות וינסו לתקן במו ידיהם תקלות. אנחנו רואים זאת כהזדמנות".

בתי-קפה

מנכ"ל ארומה ישראל: ירידה של 8% במכירות, נערכים למיתון

מנכ"ל: יגאל שרון

מספר סניפים: 92

מספר עובדים: 80 מועסקי החברה ו-3,600 עובדי זכיינים

מכירות: "מרגישים האטה. יש ירידה קטנה בקנייה הממוצעת, בעיקר בקניונים, וירידה בפדיון הכולל של הרשת בכ-8%. עם זאת, חלק מהירידה היא עונתית".

שיווק ופרסום: "במסגרת תוכנית העבודה, אנחנו מפנים יותר כסף מהפרסום למערך ההדרכה ושיפור השירות. בחודשים הקרובים אנחנו נשארים בינתיים במסגרת תוכנית העבודה".

מחירים: "לא צפוי שינוי במחירים".

מבצעים: "לא".

שכר דירה: "אנחנו בוחנים את כל הפיתוח העסקי ועסקאות הלוקיישנים החדשים תחת המשבר שמתפתח. אני צופה שבעתיד לזכיינים יהיה קשה לעמוד בשכירויות גבוהות. נקים סניפים קטנים יותר על-מנת להוזיל במעט את השכירויות ואת עלויות ההקמה. לא נשכור כל מקום בכל מחיר, בטח לא במקומות יקרים".

פיטורים/קיצוץ בשכר העבודה: "כרגע לא".

כללי: "חוסר היציבות והתנודות החדות בשוק בכל הפרמטרים גורמים לכל הגורמים לחיות בפחד. ננקוט יתר זהירות. שיא המשבר עוד לא הגיע לכאן ואחרי השיא צפויה תקופת התאוששות. אנחנו נערכים לתקופה של מיתון, לפחות בשנה הקרובה".

קניונים

מנכ"ל מליסרון: "יש בכיות של בעלי הרשתות בקניונים"

מנכ"ל: יוסי פרי

קניונים: הקריון וקניון רננים

מספר עובדים: 300

פדיון חנויות הקניון: "הפגיעה בפדיון החנויות היא בשוליים".

תקציב הפרסום והשיווק: "ייתכן שנעלה את התקציב כי המצב קשה וצריך אולי לעשות יותר אירועים ומבצעים כדי להביא את הקהל".

מבצעים: "בקריון אנחנו עורכים הגרלה של מכונית שבה ישתתפו כל הלקוחות שקונים ב-199 שקל ומעלה. בתחילת 2009 תיערך הגרלה כזאת גם בקניון רננים".

תקציבי פיתוח: "נמשך לפי התוכנית".

שכר דירה: "הרשתות השתגעו עם דמי הפינוי הנוראיים שהם שילמו ועם הרחבת החנויות. יש לי בכיות של בעלי רשתות ואני עומד להיפגש אתם. ההתאמות יהיו לגופו של עניין. אם 7 מתוך 8 חנויות בפריים לוקיישן עובדות טוב ורק אחת לא, זה אומר שאני צריך להוריד את השכירות? אולי הסחורה והמוכרות לא בסדר?"

פיטורים/קיצוץ בשכר העבודה: "לא תהיה פגיעה בכוח העבודה אבל גם לא תהיה עלייה בשכר".

כללי: "אני מודאג כמו כל עם ישראל. כשאני רואה ירידות של 3% ו-4% זה כואב, אבל זה לא הזמן לקבל מסקנות אלא לסיים את השנה ולבחון את הרבעון האחרון של 2008".

מזון מהיר

מנכ"ל ומבעלי ברגר קינג: "אין צמיחה אבל לא מזהים מפולת"

מנכ"ל: יובל אורגד

מספר סניפים: 55

מספר עובדים: 1,100

מכירות: "ברור שאין צמיחה אבל אנחנו לא מזהים מפולת. אנחנו אחרי הקיץ והחגים ועכשיו מתחיל התרחיש האמיתי".

תקציב הפרסום: "ייבחן בשבועות הקרובים ובהתאם להחלטת הממונה אם לאשר את המיזוג עם רשת בורגראנץ'".

פעילות שיווקית: "רגילה. באופן טבעי חודשי החורף חלשים יחסית".

מחירים: "לא ברור כרגע אם יהיה שינוי".

מבצעים: "המבצעים השגרתיים יימשכו ללא שינוי".

פיטורים/קיצוץ בשכר העבודה: "אין כוונה לפגוע ברמת השכר או בבונוסים אבל תהיה יותר הקפדה על גיוס כוח אדם בלי לפגוע בשירות או באיכות".

שכר דירה: "שכר הדירה הוא מרכיב משמעותי בתמהיל הוצאות והוא נבחן כמו יתר מרכיבי ההוצאה".

באופן כללי: "המזון מתנהג טיפה אחרת מענפים אחרים. ולכן צריך לחכות ולראות. אנחנו לא מקבלים החלטות אסטרטגיות אלא החלטות טקטיות לשבוע ושבועיים קדימה".

אופנה

מנכ"ל ומבעלי לי קופר: "תקציב הפיתוח בהמתנה, שוקלים התייעלות, כולל קיצוץ בשכר"

מנכ"ל קונספט שיווק: גידי גולדפינגר

רשתות: לי קופר ובלובירד (84 סניפים)

מספר עובדים: 700

מכירות: "יש כבר ירידות אבל חווינו בעבר ירידות יותר קשות ופחות קשות. בגדול אנחנו נערכים לסנריו יותר קשה. הגורמים למשבר הם כל-כך יותר כבדים מאתנו כך שמחד, אסור לנו לעשות דברים פזיזים ומאידך, אסור לנו להיות אדישים".

תקציב הפרסום: "אנחנו אחרי קמפיין חורף ורחוק מקמפיין הקיץ וככל שיהיה אפשר לדחות את קבלת ההחלטה בעניין ללא גרימת נזק - נדחה".

פעילות שיווקית: "מכינים כדורים בקנה לזמן האטה וברגע שנרגיש שצריך להפעיל אותם, נפעיל אותם. כולם יצטרכו לעשות יותר מאמצים להביא את הלקוחות וזה אומר להיות יותר מקצועיים, יותר אטרקטיביים ויותר אגרסיביים. נצטרך להיות יותר חדשניים בקולקציות, לרגש יותר את הצרכן ולהציע מבצעים נכונים היכן שצריך. צריך לזכור שלצרכן יהיה פחות כסף לבזבז והוא יברור את הרשתות".

מבצעים: "עדיין לא".

מחירים: "אני לא צופה הוזלה או ירידת מחירים כי המחירים בארץ אטרקטיביים".

פיטורים/קיצוץ בשכר העבודה: "שוקלים התייעלות, כולל קיצוץ בשכר העבודה".

שכר דירה: "במקומות שבהם אנחנו סובלים מחוסר רווחיות או רווחיות מועטה, נצטרך לשאת ולתת עם בעלי הקניונים".

תקציב פיתוח: "בהמתנה ותחת סימן שאלה. נבחן מחדש. נהיה הרבה יותר דקדקנים ונחשוב יותר מפעם אחת על כל מיקום חדש של חנות".

מיזוגים ורכישות: "לא עומד על הפרק. כרגע אין לאף אחד חשק לחשוב על זה".

קריסה של עסקים: "אין ספק שכולם יהיו במאבק הישרדות ובמאבק כזה יש כאלה שנושרים. נקווה מאוד שהנזק לא יהיה גדול לאף אחד".

כללי: "עושים בדק בית. בודקים את כל נושא ההוצאות ומתייעלים איפה שאפשר. מכינים תוכניות מגירה כמו בצבא אבל עדיין לא קורה דבר דרמטי. בכלל, התקשורת משחירה את המצב וחבל".

צעצועים

מנכ"ל טויס.אר.אס: "צפויים מבצעים מאוד חזקים"

מנכ"ל: אייל כרמי

מספר סניפים: 24

מספר עובדים: 550

מכירות: "עד עכשיו רשמנו גידול במכירות אבל בשבועיים האחרונים אנחנו מרגישים האטה במגמת הגידול שהייתה בכל השנה החולפת".

תקציב הפרסום: "לא ישתנה כרגע כיוון שאנחנו עומדים לפני תקופת המכירות החזקה ביותר ברשת הכוללת את חנוכה, עיד אל פיטר וכריסמס".

פעילות שיווקית: "לקוחות נתונים באי ודאות ולחלקם יש רצון להוציא פחות כסף. מן הסתם נתמקד יותר בפעילות מכירתית מאשר בפעילות תדמיתית. כמו כן, תמהיל החנויות יותאם ויכללו בו יותר מוצרים עם רמת מחירים נמוכה".

מחירים ומבצעים: "מחירי המחירון לא צפויים לרדת אבל צפויים מבצעים מאוד חזקים והצעות מאוד אטרקטיביות ללקוחות".

פיטורים/קיצוץ בשכר העבודה: "לא מתוכנן כרגע שינוי. ההתאמות בכוח האדם תעשנה בהתאם לשינויים במכירות".

מיזוגים ורכישות: "אנחנו בוחנים כל דבר שיכול להתאים. אין דבר ספציפי כרגע".

תקציב פיתוח: "כרגע ללא שינוי".

שכר דירה: "נעשה כל שבידינו להתאים את מחירי השכירות למחירים הריאליים".

כללי: "אף אחד לא יודע כמה זמן יימשך וכמה עמוק זה יהיה. אנחנו בוחנים כל דבר גם ברמת ההוצאות וגם ברמת ההכנסות".

רשתות שיווק

רמי לוי: "המחירים לצרכן ירדו בסופו של דבר"

מנכ"ל ובעל השליטה: רמי לוי

מספר סניפים: 13

מספר עובדים: 1,600

מכירות: "יש לנו עלייה במחזור המכירות. עם זאת, אנחנו רואים שלקוחות שנהגו לרכוש 3 או 5 יחידות ממוצר מסוים, רוכשים היום 2 או 3 יחידות בלבד. פרט לכך אנחנו רואים הרבה לקוחות חדשים ברשת שכנראה קנו בעבר במקומות יקרים יותר".

מבצעים: "ייתכן שעקב ירידה במכירות של הספקים, יהיו מבצעים עמוקים יותר ברשת".

מחירים: "מחירי חומרי הגלם בעולם יורדים וגם המחירים לצרכן ירדו בסופו של דבר".

פיטורים/קיצוץ בשכר העבודה: "לא. אנחנו קולטים עובדים חדשים".

מיזוגים ורכישות: "הצהרנו בעבר וגם כעת שאם תהיה הזדמנות לרכישת רשת מתאימה, נרכוש. אני מאמין שבסופו של דבר יהיו הזדמנויות טובות יותר וכל הרשתות שעל המדף ודרשו מחיר גבוה, יורידו עכשיו את המחיר".

שכר דירה: "לא צפוי שינוי בחוזים הקיימים אבל אין ספק שבעלי הנכסים יאלצו להיות גמישים יותר במחיר לגבי כל החוזים העתידיים, ומחירי השכירות ירדו".

כללי: "נרגיש האטה. כרגע מי שחטף את המכה הגדולה זה בעלי ההון וזה משליך גם על מעמד הביניים והמעמד הנמוך, בשל הפיטורים הצפויים וההאטה בעסקים, וההשלכות יהיו חמורות".

ספרים

מנכ"ל ומבעלי צומת ספרים: "אני מניח שבטווח הקרוב נראה ירידה במכירות"

מנכ"ל: אבי שומר

מספר סניפים: 70

מספר עובדים: 700

מכירות: "אין עלייה במכירות אבל גם לא מרגישים האטה. המכירות יציבות".

תקציב הפרסום: "לא צפוי להשתנות בקרוב".

פעילות שיווקית: "כיוון שאנחנו עדיין לא רואים שינוי במכירות, אנחנו מתקדמים לפי התוכנית המקורית".

תקציב פיתוח: "הפיתוח יימשך ונפתח עשרה סניפים נוספים".

מבצעים: "יש לנו מבצעים חודשיים שיימשכו כמתוכנן".

מחירים: "לא צפוי שינוי במחירים".

פיטורים/קיצוץ בשכר העבודה: "ממש לא. חסרים לנו עשרות מוכרנים ומנהלים".

מיזוגים ורכישות: "אנחנו פתוחים להצעות ונשמח לבחון הצעות לרכישת עסקים חדשים".

שכר דירה: "אנחנו עם היד על הדופק ובמקרה של שינוי לא נתבייש לפנות לבעלי הנכסים. יש מספר מקומות ששכר הדירה בהם חרג מכל פרופורציה ועכשיו הזמן להחזיר אותו לפרופורציה המתאימה".

כללי: "אני מניח שבטווח הקרוב נראה ירידה במכירות ואני מקווה שהיא תהיה קצרה ומתונה".