המשרד להגנת הסביבה: פליטת גזי החממה בארץ צפויה לגדול ב-65% עד ל-2025

ב-2013 צפוי להיכנס לתוקף הסכם גלובלי חדש, בתקופה הנקראת פוסט-קיוטו, שיחייב גם את ישראל ועל כן יש לגבש תוכנית לאומית מסודרת בשיתוף כל משרדי הממשלה

"פליטת גזי החממה, בעיקר פחמן דו חמצני וגז מתאן, צפויה לגדול בארץ ב-65% עד ל-2025. הגידול הוא בהשוואה לכמות הפליטות ב-2000". כך קובעת תחזית שמפרסם היום (ב') המשרד להגנת הסביבה, בראשות השר גדעון עזרא.

כשני שליש מהגידול בפליטות ינבע מהעלייה בשימוש בחשמל, בעיקר מזגנים. יתרת הפליטות תגיע מתחבורה, מתעשייה, מטמנות ועוד.

במשרד להגנת הסביבה מדגישים שהתחזית מבוססת על הגידול באוכלוסייה והעלייה ברמת החיים שתביא לעלייה בצריכת החשמל. הגידול בביקוש יחייב הקמת תחנת כח נוספת, הקמת תחנות גז טבעי, אך גם פרויקטים סולאריים, שימתנו במידה מסוימת את הגידול בפליטות.

עוד קובע המשרד להגנת הסביבה שגם אם המדינה תעשה את כל הצעדים האפשריים להקטנת הפליטות, הרי שכמותן תגדל בכ-20%.

לדברי מ"מ ראש אגף לאיכות אוויר במשרד להגנת הסביבה, אבי מושל, את צמצום הגידול ניתן יהיה להשיג אך ורק באמצעות גיבוש תוכנית לאומית מסודרת, לה יהיו שותפים כל משרדי הממשלה.

יש לציין שתוכנית כזו טרם גובשה וכי גם עדיין לא ידוע אילו מטלות יוטלו על המדינה במסגרת פרוטוקול פוסט קיוטו, שכן קרוב לוודאי שישראל תוכר עד ל-2025 כמדינה מפותחת. כיום, ישראל מוכרת כמדינה מתפתחת ולכן לא חלות עליה מטלות צמצום הפליטות החלות על מדינות מפותחות. ב-2013 צפוי להיכנס לתוקף הסכם גלובלי חדש, בתקופה הנקראת פוסט-קיוטו, אשר יחייב, ככל הנראה, גם את מדינת ישראל. בשל סיבה זו, לגיבוש התוכנית חשיבות רבה.