לא לוקחים סיכון: בתיה"ח של הכללית הפסיקו את השימוש בסימילאק טופ 3

במשרד הבריאות התקבלו 63 תלונות נוספות על הקאות בעקבות שימוש במוצר ; למרות זאת טוען המשרד כי מספר ההקאות אינו חריג ביחס למקובל בגיל זה, ולכן הוא עדיין לא ממליץ שלא להשתמש במוצר

בניגוד ללשון המסויגת מאוד בה נקט אתמול (ד') משרד הבריאות כאשר פרסם את דבר התלונות כנגד תחליף החלב "סימילאק טופ 3", בשירותי בריאות כללית החליטו שלא לקחת סיכונים. ל"גלובס" נודע כי הכללית הנחתה את כל בתי-החולים שבבעלותה להפסיק את השימוש במוצר במחלקות בהן מאושפזים ילדים הצורכים את המוצר, ולעבור להשתמש במוצרים של חברות אחרות.

לרופאי המשפחה של הקופה נאמר להפעיל שיקול-דעת רפואי - כלומר לא להסתמך על כך שמשרד הבריאות לא הורה על הפסקת הצריכה במוצר. כזכור, משרד הבריאות דיווח אתמול לציבור על 4 מקרים של הקאות מיד לאחר השימוש בסימילאק טופ 3 - מוצר המיועד לתינוקות מעל גיל שנה. במשרד דיווחו כי החלו בבדיקת המוצרים של אותן משפחות שהתלוננו, אולם לא הורו על הפסקת השימוש במוצר או על איסופו מהמדפים. בינתיים התקבלו במשרד הבריאות תלונות נוספות בעלות סממנים זהים.

התנהלות משרד הבריאות בפרשה כבר מעלה סימני שאלה בקרב הורים נוספים שהתלוננו על הקאות דומות וגם בקרב גורמים במערכת הבריאות. כך למשל, עם פרסום הודעת המשרד לא נפתח מוקד מיוחד לפניות של הורים המעוניינים לדווח על מקרים דומים או לשאול שאלות. הורים שהתקשרו ללשכות הבריאות האזוריות זכו למענה אלקטרוני בלבד, ובלית ברירה התקשרו למוקד שפתחה חברת אבוט, יצרנית סימילאק.

במוקד זה זמן ההמתנה היה ארוך במיוחד, בסיומו ניתן היה לדבר עם דיאטנית. בשיחה שערך "גלובס" עם דיאטנית של סימילאק, נאמר כי "אין קשר בין ההקאות לצריכת המוצר, אלא מדובר בווירוס בלבד". זאת, כמובן, עוד לפני שנערכה בדיקת מעבדה שתאמת את טענת החברה. עם זאת, הדיאטנית מטעם סימילאק המליצה לגשת לרופא במקרה של הקאה וציינה כי החברה יכולה להעמיד שליח שיאסוף את המוצר מבית הלקוח כדי לבדוק את טיבו.

היום (ה') הגיעו ל"גלובס" פניות מצד הורים שסיפרו כי ילדיהם סבלו לפני כשנה מהקאות ושלשולים לאחר צריכה של סימילאק, כאשר תופעות אלה הסתיימו מיד לאחר שהחליפו את תחליף החלב במוצר של יצרן מתחרה.

מאז פרסום הודעת משרד הבריאות אתמול ועד עכשיו, התקבלו 63 תלונות על מקרים דומים. למרות זאת, משרד הבריאות עדיין לא ממליץ שלא להשתמש במוצר, משום שלטענתו מספר ההקאות אינו חריג ביחס למקובל בגיל זה.

אחת הסיבות האפשריות להישנות המקרים היא הימצאותם של קוליפורמים רבים מדי במוצר. משרד הבריאות הודה הבוקר כי לפני שנה נקנסה יצרנית סימילאק ב-1,000 שקל (בלבד - ש.נ), בשל בדיקה שערך המשרד באחד ממוצרי סימילאק, בו נמצאה כמות אסורה של חיידקי קוליפורמים. הבדיקה נערכה בעקבות תלונה של הורים שהאכילו את בתם במוצר, שגרם לה לשלשולים חריגים. במקרה זה, משרד הבריאות לא טרח לידע את הציבור, בטענה כי הודעה לציבור נמסרת רק במקרים בעלי ערך מהותי יותר.

מחברת אבוט נמסר: "הודעת משרד הבריאות מדגישה את העובדה כי אין חריג במספר התלונות על הקאה. יש לציין כי אין איסור על המשך השימוש הבטוח במוצרים סימילאק. אנו מקווים כי הבדיקה של משרד הבריאות תסתיים בקרוב".