משפחת אריסון תפסיד כמיליארד דולר מביטול תשלום דיבידנדים ע"י חברת הספנות קרניבל

חברת הספנות קרניבל, בשליטת משפחת אריסון, הודיעה ביום ו' כי לא תשלם דיווידנדים לבעלי המניות של החברה ב-2009 ; צעד זה יחסוך לקרניבל 1.3 מיליארד דולר ; עם פרסום ההודעה צנחה המניה בכ-24%, ובסיום המסחר בוול סטריט ננעלה בירידה של 12%

חברת הספנות קרניבל , בשליטת משפחת אריסון, הודיעה ביום ו', כי לא תשלם דיווידנדים לבעלי המניות של החברה ב-2009. צעד זה יחסוך לקרניבל 1.3 מיליארד דולר.

בעקבות ההודעה, רשמה מניית קרניבל ירידה בשיעור 24% בשעות הראשונות של המסחר ביום ו', אך זמן קצר לפני סיום המסחר התנפלו מחפשי מציאות על המניה והיא נסגרה בשער של 25.4 דולר, ירידה של 3.31 דולר, או 12%.

בעקבות המהלך, הפסידה משפחת אריסון כמעט מיליארד דולר: 621.3 מיליון דולר בעקבות ירידת שווי המניות שבידיה ועוד כ-377 מיליון דולר כתוצאה מאי תשלום הדיווידנדים שהיא היתה אמורה לקבל בשנה הבאה. (משפחת אריסון וקרנות בשליטתה מחזיקות ב-29.9% מהחברה).

אנליסטים אמרו, כי למרות הירידה במחירי הנפט, נופלת קרניבל קרבן לעליה במחירי קומודיטיס, ביחוד מוצרי מזון, לירידה בהזמנות בגלל מגמת הידוק החגורה אצל צרכנים ולעליות חדות במחירי האשראי. מזון הוא רכיב חשוב בהוצאות החברה. כל מי ששט אי פעם בקרוז של קרניבאל היה עד לכמויות המזון הענקיות שמוגשות ללא הגבלה 24 שעות ביממה.

אבל מקורות בקרניבל, שמצוטטים ב"ניו יורק פוסט", אמרו כי לחברה אין שום תכניות לקמץ במזון או בהוצאות אחרות שמקנות תחושה של מותרות לנוסעים. יחד עם זאת, קרניבל אינה מתכננת להוזיל את תעריפיה, למרות שנוסעים פוטנציאלים נרתעים מהתחייבויות ארוכות טווח, כלומר הזמנות לשיט בקיץ 2009.

אלמלא ביטלה קרניבל את תשלם הדיווידנדים ל-2009, היא היתה נאלצת לשאוב את הכספים מקו אשראי לשעת חירום, מהלך שהיה פוגע פגיעה חמורה במאזן התשלומים שלה ומייקר את עלויות הריבית שלה.

יו"ר ומנכ"ל קרניבל, מיקי אריסון, אמר בהודעה, כי ביטול הדיווידנדים יעניק לחברה "גמישות לממן את הרחבת הצמיחה שלה ב-2009 בלי לפנות לשווקי האשראי". לקרניבל יש חוזים בשווי 3.4 מיליארד דולר לחמש אוניות חדשות שצפויות להימסר לידיה בשנה הבאה.

"תזרים המוזמנים של החברה עודו חזק", אומר אריסון. "מכל מקום, בגלל העלויות הגבוהות בצורה חריגה של גיוס הון חדש, בגלל החששות הנמשכים לגבי נזילותם של מוסדות פיננסיים ובגלל אי הוודאויות בכלכלה הגלובלית, אנו מאמינים כי שמירת המזומנים בידי החברה היא צעד זהיר ונבון, שיחזק את מאזן התשלומים של החברה ויחזק את גמישותה הפיננסית".

קרניבל הודיעה עוד, כי היא צופה הפסד של 11% ב-2009, בין 2.5 ל-3 דולר למניה בגלל הירידה בהזמנות. לדברי אריסון, השנה תרשום מניית קרניבל רווח שינוע בין 2.81 לל-2.83 דולר.

אנליסטים מאמינים, כי לא רק קרניבל אלא ענף הקרוזים כולו נמצא בקשיים. השילוב של מחנק במערכת האשראי וירידה בביקושים יאלץ חברות קרוזים לצמצם או להפסיק הזמנת אוניות חדשות לציים שלהן.

קרניבל מפעילה 85 אוניות קרוז שמשיטות כשבעה מיליון אנשים מדי שנה. השנה צפויה החברה להשלים את מכירת האוניה קווין אליזבת 2, המניפה דגל של החברה הבת קונראד, לדובאי, תמורת 100 מיליון דולר. האוניה שתחליף אותה תימסר לידי קונראד ב-2010.