יומיים לפני הבחירות בארה"ב: אובמה מתקרב לבית הלבן

אובמה מוביל במדינות שיעניקו לו כמעט 300 אלקטורים, כ-30 יותר מהמינימום הדרוש ; בסנאט יש לדמוקרטים סיכוי להשיג רוב של 60 מושבים, שחסין מתמרונים פרלמנטריים של האופוזיציה

יומיים לפני הבחירות לנשיאות בארה"ב, נראה שג'ון מקיין, המועמד הרפובליקני, לא יצליח לחסום את דרכו ברק אובמה, יריבו הדמוקרטי, לבית הלבן.

הפתעות ייתכנו תמיד, אבל כל הסקרים ברמה הארצית וברמת המדינות מראים שאובמה מוסיף להוביל, מזה שבועיים ברציפות, במירוץ לנשיאות. מקיין הצליח לצמצם את הפער בשתי מדינות מפתח, פנסילווניה ופלורידה. לפי הערכות, הוא לא יצליח לסגור את הפער בפנסילווניה, וגם אם יעלה בידו לזכות בפלורידה, לא יהיה די בכך כדי להבטיח לו מספר מספיק של אלקטורים.

כידוע, נשיא ארה"ב נבחר לא בבחירות ישירות אלא ע"י חבר אלקטורים. מספר האלקטורים ששולחת כל מדינה לפורום הבוחר נקבע על פי מספר תושביה. כדי לקבל את מפתחות הבית הלבן, זקוק מתמודד לקבל לפחות 270 קולות של אלקטורים.

נכון לסוף השבוע האחרון במירוץ, אובמה מוביל במדינות שהמספר המצרפי של האלקטורים שלהן קרוב ל-300. מצבו של מקיין נראה קודר. הוא לא הצליח להוביל אפילו באחד מתוך 159 הסקרים הארציים בששת השבועות שחלפו. הסיכוי היחידי שלו להגיע לבית הלבן הוא לזכות באחת המדינות הגדולות שנחשבות מעוזים דמוקרטי, או להדוף את ה"פלישות" של אובמה בכל או ברוב חמש המדינות שהצביעו בעד ג'ורג' בוש לפני 4 שנים, ושעתה נוטות לדמוקרטים. הוא גם חייב להצליח בשש מדינות נוספות שבהן זכה בוש ב-2004 ושעתה המירוץ בהן צמוד מדי.

אובמה מוביל עתה בכל המדינות שבהן זכה ג'ון קרי, המועמד הדמוקרטי ב-2004. אלה מעניקות לו 252 אלקטורים. הוא גם מוביל, בפערים שונים, בחמש מדינות שהצביעו בעד בוש לפני ארבע שנים: וירג'יניה, אייווה, ניו-מקסיקו, קולוראדו ונוואדה. אם יזכה בכולן, הוא יקבל 291 אלקטורים. קבוצה נוספת של מדינות, שבהן נהנים שני המועמדים משיעורי תמיכה שווים, פחות יותר, כגון קרוליינה הצפונית, אינדיאנה, אוהאיו, פלורידה ומיזורי שולטות על 87 אלקטורים. אם יזכה אובמה אפילו בחלק מהן, מספר האלקטורים שלו יעבור בנקל את רף ה-300.

כמה גורמים מגדילים אתת סיכוייו של אובמה: כ-30 מדינות פתחו את הקלפיות כמה ימים לפני מועד ההצבעה הרשמי, 4 בנובמבר, במאמץ למנוע צפיפות יתר ביום הבחירות. בעוד שהנתונים משתנים ממדינה למדינה, מצטירת תמונה ברורה: התורים ארוכים מאוד (יש מצביעים שהמתינו ארבע, חמש שעות, עד שהגיעו לקלפי) ורבים מהעומדים בהם הם שחורים ו/או צעירים, שני פלחי אוכלוסיה שבהם נרשמים שיעורי תמיכה גבוהים מאוד לאובמה. לפי כמה סקרים, כ-60% מ"מצביעי התורים" הצביעו בעדו. המועמד הדמוקרטי הצליח להדליק את המצביעים האפרו-אמריקנים. יש הערכות, ששיעור השתתפותם בבחירות יהיה הגבוה ביותר אי פעם ואין ספק שקרוב ל-100% מהם יצביעו בעד אובמה.

ברמה הארצית לא מצליח מקיין לכרסם ביתרון של יריבו, שנע בין 4% ל-12%, תלוי בסקרים. לפי סקר המעקב היומי של אי.בי.סיוושינגטון פוסט, 53% מהנשאלים אמרו שיצביעו בעד אובמה ו-44% בעד מקיין. כמחצית מהנשאלים אמרו, כי הכלכלה היא הגורם הראשון במעלה בשיקוליהם. אובמה נהנה מיתרון דו-ספרתי בשאלה 'איזה מועמד יטפל טוב יותר בכלכלה'. לכך יש להוסיף, כמובן, את הפופולריות הנמוכה ביותר של בוש ואת מצב הרוח החמוץ של הבוחרים. הסקרים מראים עוד, שבחירת שרה פיילין למס' 2 בכרטיס הרפובליקני הזיקה יותר משסייעה למקיין