הורדת תחזית חדה של UBS לצמיחה במשק הישראלי: צופים כי הכלכלה תצמח ב-2009 ב-1% בלבד

תחזית הצמיחה הרשמית של בנק ישראל עומדת על 2.7% ; עם זאת, לאור מאזן התשלומים החזק של ישראל ביחס למדינות אחרות בשווקים המתעוררים - כלכלת ישראל מוגדרת כיציבה יותר ובעלת פוטנציאל ליציאה מהמיתון מהר יותר ממדינות "מתעוררות" אחרות

בנק ההשקעות השוויצרי, UBS מוריד את תחזית הצמיחה לכלכלת ישראל לרמה של 1% לשנת 2009, מרמה קודמת של 2.2%. זאת במסגרת סקירתו על השווקים המתעוררים שכותרתה היא "עם הפנים לתקופה קשה בשנים 2009-10".

עם זאת, מציינים הכלכלנים כי לאור מאזן התשלומים החזק של ישראל, ביחס למדינות אחרות בשווקים המתעוררים, כלכלת ישראל מוגדרת כיציבה יותר ובעלת פוטנציאל ליציאה מהמיתון מהר יותר ממדינות אחרות בשווקים המתעוררים.

הכלכלנים מציינים כי ישראל לא תוכל להמנע מהאטה משמעותית בקצב הצמיחה, אך הם משוכנעים כי בזכות הנתונים הבסיסיים החזקים המאפיינים את הכלכלה הישראלית, היא תצליח להימנע מכניסה לטלטלה פיננסית ולמיתון עמוק. את האמון הזה לא נותנים ב-UBS לשווקים מתעוררים רבים.

על אף האמון שנותנים הכלכלנים בעוצמת הכלכלה הישראלית, על רקע תחזית הצמיחה העגומה של השווקים בארה"ב ובאירופה, מצפים כעת בבנק השוויצרי כי הכלכלה הישראלית תאט באופן משמעותי מרמה של 4.1% בשנת 2008 לרמה של 1% ב-2009. כאשר לדעתם ב-2010 תשוב הכלכלה הישראלית למגמת עלייה ותצמח ב-2.7%.

התחזית שמפרסם UBS נמוכה באופן משמעותי ביחס לעדכון הממוצע האחרון שבקונצנזוס שהעריך כי הכלכלה הישראלית תציג בשנת 2009 צמיחה של 3.3%.

ב-UBS מעריכים כי בשנת 2009 תוסיף הריבית המקומית לרדת בעוד כ-1% ותגיע לרמה של 2.5%. ובנוסף מתייחסים הכלכלנים למטבע המקומי ומעריכים כי הדולר יוסיף להתחזק כנגדו עד לרמה של 4 שקלים, כאשר חזרה למגמה של התחזקות השקל צפויה רק בשנת 2010, אז גם תחזור הכלכלה למגמה של צמיחה.

גם בית ההשקעות האמריקני מריל לינץ', התייחס היום במסגרת סקירתו את השווקים המתפתחים בעולם, לשוק הישראלי ואומר כי הביצועים החזקים של הייצוא הישראלי עזרו לשמור על צמיחה חזקה בתמ"ג הישראל (4.4%). אולם היקף הייצוא הישראלי לארה"ב שמסתכם בכ-17% מהתמ"ג עשוי להאט את קצב הצמיחה במהלך שנת 2009.

ולמרות הצפי לירידה בקצב הצמיחה, מעריכים במריל לינץ' כי הגרעון התקציבי צפוי לרדת ל-1% מתחזית הצמיחה בתמ"ג בעקבות ניהול שמרני יחסית. בהתייחסם לשוק האג"ח הישראלי מציינים הכלכלנים כי השוק הישראלי הינו אחד המעניינים ביותר מבין השווקים המתעוררים להשקעה, תוך שהם מציינים את העוצמה שמפגין השקל ואת הצפי לירידה באינפלציה המקומית.

בשבוע שעבר חתך בנק לאומי את תחזית הצמיחה שלו ל-2009 ל-2.2%. התחזית הרשמית של בנק ישראל, שעודכנה לפני כ-3 שבועות, עומדת על 2.7%.