אובמה ומקיין חורשים את ארה"ב במאמץ אחרון ללקט קולות נוספים, יום לפני הבחירות

הסקרים בשלהם: רוב גדול לאובמה ברוב מדינות המפתח וברמה הארצית ; צפוי לעבור בנקל את רף 270 האלקטורים

ג'ון מקיין וברק אובמה חרשו היום (ב') את ארה"ב במאמץ אחרון ללקט קולות נוספים, יום אחד לפני הבחירות לנשיאות, מחר, תוך התעלמות, לכאורה, מגזרי הדין של הסקרים: אובמה נוהג כאילו ניצחונו עדיין אינו בהישג יד, ומקיין מתפקד כאילו המפתחות לבית הלבן הם כמעט שלו, על סמך ה”התלהבות” שהוא מאבחן בקרב מאזיניו, כדבריו.

"ידידיי, עכשיו זה רשמי", הכריז אמש מקיין בעצרת חצות במאיימי, לפני קהל מריע. "רק יום אחד נותר לפני שנוביל את אמריקה בכיוון חדש".

ומנהל הקמפיין של מקיין, ריק דייוויס, אמר לכתבים, כי המועמד הרפובליקני עדיין יכול להפתיע בניצחון שיינתץ את כל כללי המשחק. הוא טוען, שהעובדה שתשעה אחוזים מהמצביעים עדיין "מתנודדים" פותחת חלון אפשרויות גדול למקיין.

"אם ברק אובמה לא הצליח לשכנע אותם אחרי קמפיין שנמשך שנתיים, יתכן שלמתנודדים יש סיבה טובה לחכות", אמר דייויס. "אם מספר המצביעים יהיה קטן מ-130 מיליון, זה סימן שהם לא טרחו לבוא להצביע. אם המספר יהיה גדול יותר, נדע שהם החליטו להשתתף ואני חושב שזה ייתן לנו סיכוי טוב לנצח".

ואילו המסר של אובמה, אף הוא בעצרת בחירות בפלורידה, היה הרבה יותר פשוט: "יש לי רק מילה אחת בשבילכם, תושבי פלורידה: מחר".

למרות זעמם של רפובליקנים על מה שהם מכנים שקרי הסקרים, הנתונים היומיים של גאלופ, זוגבי וסוקרים אחרים אינם מותירים (כמעט) מקום לספק: אובמה צפוי לניצחון, קרוב לוודאי גדול, ואולי אפילו גורף, בבחירות מחר.

על פי סדרת סקרים ברמת המדינה של זוגבי / רויטרס, שפורסמו היום, נהנה אובמה מיתרון של 6% עד 8% במדינות מפתח "מתנודדות", שחיוניות לזכייתו של מקיין, לרבות פלורידה ואוהאיו, אם כי בחלקן יתרונו של אובמה קטן יותר מסטיית התקן של הסקרים.

ואילו סקר נפרד של זוגבי / רויטרס / סי-ספאן, ברמה הארצית, מעניק לאובמה יתרון של שבעה אחוזים על פני מקיין, עליה של אחוז אחד בהשוואה ליום א'.

לפי סקר של פוקס, ערוץ החדשות שלא מצטיין באהדה לאובמה, מוביל המועמד הדמוקרטי ב-7% ברמה הארצית ביום ב': 50% לעומת 43%. בקרב מצביעים "עצמאיים", כלומר שאינם רשומים כדמוקרטים או רפובליקנים, נהנה אובמה מיתרון של 5%: 43% לעומת 38%. לקבוצה זו יש חשיבות מכרעת לשני המועמדים.

לפי הערכות של רוב הפרשנים, נכנס מקיין לים הבחירות בגרעון גדול מאוד של קולות. הוא לא זכה בעמדת בכורה באף סקר ארצי אחד וקרוב לוודאי שלא יעלה בידו להדף את אובמה ברוב המדינות שהצביעו בעד בוש בבחירות הקודמות, ב-2004.

אבל הסקרים ברמת המדינות הם החשובים ביותר, וגם בהם נהנה אובמה מיתרונות משמעותיים. בפנסילווניה, שנחשבת התקווה הגדולה האחרונה של מקיין, נהנה אובמה מייתרון של 11%, לפי זוגבי / רויטרס.

בפלורידה, אף היא מדינה חיונית למקיין, עם אוכלוסיה יהודית גדולה, מוביל אובמה בהפרש של 2% בלבד, 48% למעות 46%, אבל רק לפני שבוע הם נהנו משוויון: 47%.

לפי כמה חישובים, אובמה עשוי לזכות בנקל ב-328 קולות אלקטורים, הבה יתר מרף המינימום של 270 קולות.