האכזבה הגדולה

אפילו רוג'רס, שהכריז על סופה של המאה האמריקנית, יודה בכישלון ה"דה קאפלינג"

ככל שהמשבר הפיננסי העולמי הולך ומעמיק, תיאוריית ה-decoupling, לפיה השווקים המתעוררים, וסין בראשם, ימשיכו להתקדם ויובילו את הצמיחה העולמית למרות ההאטה בארה"ב, הולכת ומאבדת מתוקפה.

תיאוריית ה- Decoupling מתייחסת לגיוון ושוני בעמידות ובפעילות הכלכלית באזורים שונים בעולם, ולפיה הזיקה בין מגמות עסקיות וכלכליות בארה"ב למדינות מפותחות ומתפתחות הולכת ונחלשת.

הדוגלים בתאוריית ה-Decoupling סבורים שהשווקים המתעוררים יגלו עמידות לנוכח האטה נמשכת בארה"ב, מכיוון שהמבנה הכלכלי שלהם עצמאי יותר, התפוקה התעשייתית והטכנולוגית מגוונת ומבוססת יותר והם תלויים פחות בצריכה האמריקנית.

נכון לעכשיו, נראה שהתקווה שהפעילות הפיננסית והכלכלית של השווקים המתעוררים תתנתק מהשווקים המפותחים מתבדית. ככל הנראה, גלובליזציה ו-decoupling לא מתקיימים בכפיפה אחת.

משקיעים רבים מחזירים את הכסף הביתה, בדרך כלל לארה"ב. העדות העיקרית לכך היא התחזקות הדולר, שנמצא במגמת עליה ברורה מזה כמה שבועות. על פי הערכות, רק בחודש ספטמבר יצאו מסין השקעות זרות בהיקף שנע בין 10 ל-25 מיליארד דולר.

ככל שנכנסים עמוק יותר למשבר, הבורסה הסינית מאכזבת יותר. מתחילת השנה איבד מדד שנחאי המשולב 67.7% והגיע ל- 1,717 נקודות - הרמה הנמוכה ביותר מזה כשנתיים.

בסוף החודש שעבר, הודיעו המדינות החזקות באסיה שבכוונתן להקים עד אמצע 2009, חבילת חילוץ למדינות האיזור בסכום 80 מיליארד דולר. אך עבור סין, אשר לה עתודות מט"ח בשווי 1.9 טריליון דולר, מדובר בסכום זניח.

ראש ממשלת סין, וון ג'יבאו, אמר השבוע שמצבה של הכלכלה הגלובלית ממשיך להתדרדר ולכן "עלינו להפנים את העובדה שהשנה תהיה אחת הקשות ביותר בעבור ההתקדמות הכלכלית של סין". אפילו גורו ההשקעות, ג'ים רוג'רס, שהכריז על סופה של המאה האמריקנית, ותחילתה של המאה הסינית, אמר שקיימת אפשרות שסין תיכנס למיתון.

קצב הצמיחה הכלכלית של סין האט מקצב שנתי בשיעור 11.9% ב-2007 ל-9%, כך לפי נתוני הצמיחה ברבעון השלישי השנה. הקבינט הסיני החליט להרחיב את ההשקעה בתשתיות על מנת לעודד את הכלכלה הרביעית בגודלה בעולם. קצב צמיחה איטי מ-9% מגביר את החשש למרי אזרחי ולפגיעה משמעותית באוכלוסיות החלשות יותר בסין.

ממשלת סין הפחיתה בשבוע שעבר את שיעור הריבית ב-0.27% ל-6.66%, יום לפני שהבנק המרכזי בארה"ב הוריד את הריבית ב-0.5% ל-1%.

נציין כי אלו הצעדים אשר נקט הממשל בסין עד כה, אך לשים לב לגבי מהלכיו של ג'באו בעתיד הקרוב, אך כמו כן יש לזכור כי צמיחה של פחות מ-9% מסוכנת לכלכלה הסינית.