היסטוריה נכתבת: נשיא שחור ראשון או סגנית נשיא ראשונה? הקלפיות נפתחו הבוקר בארה"ב ומצפים לתורים ארוכים

שיעורי ההצבעה הגבוהים שצפויים היום במקומות מסוימים ובפלחי אוכלוסיה מסוימים מדברים על יותר מ-80% - ומעוררים חששות שהקלפיות לא יעמדו בלחץ הבוחרים ; בחירות בארה"ב: כל החדשות, הסקרים, העדכונים והתוצאות באתר "גלובס"

ארה"ב בוחרת היום נשיא. אחרי מסע בחירות פלגני שנמשך כמעט שנתיים, יותר מכל מסע לפניו, אחרי יותר ממיליארד דולר למימון הקמפיינים ובעיצומן של קטסטרופה פיננסית והאטה כלכלית, נפתחות הבוקר הקלפיות ב-50 מדינות ובעוד כמה שטחי חסות. תורים ארוכים צפויים להזדנב ליד רבות מהן, עדות להתמכרות האמוציונאלית של אזרחים רבים למועמד המועדף עליהם, ברק אובמה או ג'ון מקיין.

הסקרים מצביעים על ניצחון כמעט ודאי לאובמה, אבל דבר אחד כבר ברור: כ-50% מאזרחי ארה"ב ישתו מחר (ד') את הקפה הראשון של הבוקר בתחושה של אכזבה מרה, אם לא של פלצות, לשמע הידיעה שהמועמד שלהם כשל. יותר מאשר בסבבי בחירות קודמים, אמריקנים רבים מושקעים רגשית בקמפיינים הנוכחיים.

אם לשפוט על פי התנהלות ההמונים בעצרות בחירות, אובמה הוא מושא לתיעוב של רפובליקנים רבים, ביחוד אלה שממוקמים בקצה הימני של הסרגל הפוליטי, ואילו מקיין, ובייחוד שרה פיילין, מס' 2 בכרטיס הרפובליקני, הם שנואי נפשם של דמוקרטים, ביחוד אלה שמגדירים עצמם ליברלים (או שמאלנים, בתרגום חופשי). לא מדובר על אי הסכמה פוליטית אלא על אנטיפתיה, אם לא שאט-נפש.

מערכת הבחירות הזו הדגישה עוד יותר את העובדה, שקו השסע בארה"ב בין ימין לשמאל, בין שמרנים לליברלים, עמוק הרבה יותר ממה שנראה לעין לפני שהחלה המערכה.

שיעורי ההצבעה הגבוהים שצפויים היום במקומות מסוימים ובפלחי אוכלוסיה מסוימים מדברים על יותר מ-80% -- מעוררים חששות שהקלפיות לא יעמדו בלחץ הבוחרים. כמה מקצועני בחירות מזהירים מפני אפשרות שהבחירות יגלשו ל"כאוס אלקטוראלי".

לפי הערכות, יותר מ-130 מיליון בעלי זכות בחירה ינהרו במשך היום לקלפיות. רובן אינן ערוכות, מתוכננות ומצוידות להתמודד עם שיטפון אנושי גדול כזה. כ-30 מדינות פתחו אלת הקלפיות שלהן כמה ימים לפני מועד הבחירות הרשמי כדי להקל על הלחץ הצפוי היום, וכבר בהצבעה המוקדמת נחשפו בעיות טכניות וארגוניות שאילצו רבבות להתין שעות רבות בתורים.

ובכל זאת, למרות הבעיות, הבוחרים מבינים שהם עושים היסטוריה, וזה אולי מקור המשיכה העיקרי של הקלפיות. יהיה המנצח אשר יהיה, מחר יהיה לארה"ב נשיא שחור ראשון או סגנית נשיא ראשונה.

כדי להבטיח שההיסטוריה תנציח את המועמד שלהם, נערכים היום שני הקמפיינים למשימה הארגונית החשובה ביותר שלהם: להביא אנשים לקלפיות. אובמה, שנחשף למסע ממושך נגד הילארי קלינטון בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית, מוצא עתה, שהמערך הקרקעי שהקים באותה התמודדדות במדינות רבות זמין עתה לנגח את הקמפיין של מקיין. גם הייתרון הפיננסי של אובמה (בניגוד למקיין, הוא ויתר על מענק בחירות פדרלי ושחרר עצמו מכבלי איסורים של גיוס כספים מהציבור) מאפשר לו להגיע למצביעים רבים יותר.
ועם זאת, שני המועמדים חרשו אתמול את ארה"ב במאמץ אחרון ללקט קולות נוספים, תוך התעלמות לכאורה, מגזרי-הדין של הסקרים: אובמה נוהג כאילו נצחונו עדיין אינו בהישג יד, ומקיין מתפקד כאילו המפתחות לבית הלבן כמעט שלו, על סמך ה"אנרגיה" שוהא מאבחן בקרב מאזיניו.

"ידידיי, עכשיו זה רשמי", הכריז אתמול מקיין בעצרת חוצות במאיימי, לפני קהלל מריע. "רק יום אחד נותר לפני שנוביל את אמריקה בכיוון חדש... אולי לא שמתם לב, אבל ה'מק' חזר".

ומנהל הקמפיין של מקיין, ריק דייוויס, אמר לכתבים, כי המועמד הרפובליקני עדיין יכול להפתיע בניצחון שיינתץ את כל כללי המשק. הוא טוען, שהעובדה שתשעה אחוזים מהמצביעים עדיין "מתנדנדים" פותחת חלון אפשרויות גדול למקיין.

"אם ברק אובמה לא הצליח לשכנע אותם אחרי קמפיין שנמשך כמעט שנתיים, ייתכן שלמתנדנדים יש סיבה טובה לחכות", אמר דייוויס. "אם מספר המצביעיים יהיה קטן מ-130 מיליון, זה סימן שהם נשארו בבית. אם המספר יהיה גדול יותר, נדע שהם הסכימו להשתתף בתהליך ואני חושב שזה יתן לנו סיכוי טוב לנצח".

ואילו המסר של אובמה, אף הוא בעצרת בפלורידה, היה הרבה יותר פשוט: "יש לי רק מילה אחת בשבילכם, תושב פלורידה: מחר".

למרות זעמם של הרפובליקנים על מה שהם מכנים שקרי הסקרים, הנתונים היומיים של גאלופ, זוגבי / רויטרס וסוקרים אחרים אינם מותירים (כמעט) מקום לספק: אובמה צפוי לניצחון, קרוב לוודאי גדול, ואולי איפלו גורף, בבחירות.

על פי סקרים ברמת המדינה של זוגבי / רויטרס, שפורסמו אתמול, נהנה אובמה מיתרון של 6% עד 8% במדינות מפתח מתנדנדות, שחיוניות לזכייתו של מקיין, לרבות פלורידה ואוהאיו, ואילו סקר נפרד של זוגבי / רויטרס / סי-ספאן, ברמה הארצית, מעניק לאובמה יתרון של 7% על פני מקיין, עליה של אחוז אחד בהשוואה ליום א'. סקר של פוקס, ערוץ חדשות שלא מצטיין באהדה גדולה לאובמה, הגיע לתוצאה זהה.

לפי הערכות של רוב פרשנים, נכנס מקיין ליום הבחירות בגירעון גדול של קולות. הוא לא זכה בעמדת בכורה באף סקר ארצי אחד וקרוב לוודאי שלא יעלה בידו להדוף את אובמה ברוב המדינות שהצביעו בעד בוש ב-2004. לפי כמה חישובים, עשוי אובמה לזכות ב-328 אלקטורים, הרבה יותר מרף המינימום של 270.