הרוב קובע: היי-טק? לא תודה

תמונת המצב של ענף ההיי-טק בשלהי 2008: 58% מהציבור לא רוצים להשתייך לתחום, 44% משוכנעים שזו עבדות מודרנית בכלוב של זהב

בסוף העשור שעבר, הצטרפות לענף ההיי-טק הייתה פסגת השאיפות של כמעט כל סטודנט. ובאמת, מי לא ירצה להצטרף למקום עבודה שבו הכסף זורם כמים, האופציות מגלמות הבטחה לעושר והתנאים חלומיים?

אבל תהליך שהתחיל כבר בתחילת העשור, והגיע לשיאו בשנים האחרונות, בלי קשר למשבר הנוכחי, מראה שההילה של ענף ההיי-טק מתחילה להתעמעם. שעות העבודה הארוכות, העובדה שחברות ההיי-טק היום כבר אינן מקום עבודה בטוח והן מפטרות עובדים או נסגרות - כל אלה שחקו מאוד את הדימוי הנוצץ.

סקר שנערך עבור "גלובס" על-ידי מכון "חקר רייטינג" בהנהלת מרים חונן, מעלה תמונה ברורה וחדה: הציבור כבר אינו תולה עיניים מעריצות בהיי-טקיסטים, ולא היה רוצה להיות במקומם. העובדים בתחום אולי מרוויחים הרבה כסף, אבל הם נתפסים כעבדים של מקום העבודה.

בסקר הטלפוני השתתפו 500 נשאלים, נשים וגברים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסיה. בתשובה לשאלה "האם הייתם רוצים להיות אנשי היי-טק", 58% ענו "בכלל לא". שיעור גבוה מ-60% נרשם בקרב תושבי גוש דן והשרון - מעוז ההיי-טק הישראלי; בקרב בעלי הכנסה גבוהה מהממוצע; בקרב נשים ובקרב דתיים וחרדים. כ-19% מהנשאלים ענו "מאוד" ו-16% ענו "לפעמים".

הפרופיל של מי ש"מאוד היו רוצים" להיות אנשי היי-טק הוא גבר צעיר, עד גיל 29, או גבר מבוגר בן 50 ומעלה, מסורתי, תושב ירושלים, השפלה והנגב ובעל רמת הכנסה נמוכה. ובמלים אחרות - מי שקרוב יותר לתחום ההיי-טק לא קונה בהכרח את התדמית הזוהרת.

מעניינות גם התוצאות בתשובה לשאלה "מהם שלושת המקצועות הנחשבים ביותר, לדעתך". מסיכום המקום הראשון והשני עולה ש-45% סבורים שהמקצוע הנחשב ביותר הוא רפואה; 27% חושבים שענף ההיי-טק הוא הנחשב; 26% חושבים שמשפטים הוא המקצוע הנחשב.

שאלה נוספת שנשאלו חברי המדגם היא "מהו הדבר שנראה לכם מושך במיוחד בעולם ההיי-טק?". מהתוצאות עולה כי 39% סבורים שהדבר המושך ביותר בעולם זה הוא המשכורות או הכסף, ו-7% נוספים טוענים כי אלה תנאים טובים שקשורים לשכר. 17% סבורים כי האתגר, העניין וההתפתחות האישית הם מוקד המשיכה הגדול של התחום, ו-11% הגיעו מכיוון ערכי: "להיות חלק מהקדמה ומעולם העתיד". רק אחוז בודד ענה "שום דבר לא מושך".

כשנשאלו מהו המאפיין המתאר בצורה הטובה ביותר את עובדי ההיי-טק, ענו 44% שאנשי התחום הם "עבדים של מקום העבודה". שליש מהנשאלים חושבים שאנשי ההיי-טק "מלאים בכסף". 10% מהנשאלים משוכנעים שעובדי ההיי-טק מנותקים, חנונים וגיקים.

הכתבה המלאה במגזין "בלוגס".