תפנית בעסקת גוגל-יאהו: החברות חזרו למשא-ומתן

זאת בניגוד להערכות כי היא עומדת בפני ביטול ; אנליסטים מטילים ספק בכדאיותו הכלכלית של ההסכם עבור יאהו תחת התנאים החדשים: "זהו פלסטר במקום בו דרוש ניתוח"

בניגוד להערכות כי עסקת שיתוף הפעולה בין יאהו לבין גוגל עומדת בפני ביטול לאחר שנדמה היה שגוגל תיסוג ממנה, הודיעו שתי החברות על ניסיון נוסף להוציאה אל הפועל תחת ההגבלות הרגולטוריות שיוטלו עליהן.

שתי החברות הכריזו על כוונה לחתום על שיתוף פעולה ביניהן בתחום הפרסום באינטרנט כבר ביוני, אך בדיקה רגולטורית של משרד המשפטים האמריקני וכן קולות מחאה מצד גופי הפרסום באינטרנט הביאו לדחיית ביצועה של העסקה וכמעט לביטולה.

במסגרת ההסכם המתוקן בין שתי החברות שנשלח לבדיקת הרגולטורים, קוצר משך שיתוף הפעולה ביניהן לשנתיים לאחר שבמקור הוא עמד על 10 שנים. כמו-כן, מגביל ההסכם המתוקן את אחוז הרווח שתגרוף יאהו מן העסקה ל-25% מההכנסות המשותפות ובנוסף מאפשר ההסכם למפרסמים לסרב להצבת מודעת הפרסום שלהם באתר של יאהו.

דוברת יאהו מסרה כי החברה ממשיכה לשתף פעולה עם משרד המשפטים האמריקני והשיחות על ניסוח ההסכם בין החברות נמשכות.

למרות שהשינויים שהוכנסו בהסכם יאפשרו ככל הנראה לקבל את אישור הרגולטורים, מטילים האנליסטים ספק בכדאיותו הכלכלית של ההסכם עבור יאהו תחת התנאים החדשים.

מוקוי קרישנה, מחברת הייעוץ הפיננסי פרוסט&סאליבן, מתאר את ההסכם כ"הנחת פלסטר במקום בו דרוש ניתוח דחוף", ומסביר כי "שינוי ההסכם אולי ממתיק אותו עבור הרגולטורים ונותן למנכ"ל יאהו, ג'רי יאנג, קצת מקום לנשום, אבל שיעור ההכנסות משיתוף הפעולה צפוי להצטמצם והוא קריטי עבור החברה, בנוסף, לא ניתנת בו תשובה לשאלה מה יהיה בתום השנתיים הללו".

מארק מאי, אנליסט בבית ההשקעות Needham, אומר ש"הסכמתה של יאהו לקבלת התנאים החדשים מעידה על כך שאין לה אלטרנטיבות אחרות או שאלו שישנן לא אטרקטיביות עבורה".

לאחר שדחתה הצעת רכישה מצד מיקרוסופט מוקדם יותר השנה, מנסים בהנהלת יאהו לגבש אסטרטגיה שתוכיח כי החברה מסוגלת לפעול גם ללא גיבוי מענקית התוכנה, זאת למרות שמנייתה הדרדרה עד לשווי של פחות מ-13 דולר למניה, כאשר הצעת הרכישה של מיקרוסופט עמדה על מחיר של 31 דולר למניה. שווי השוק של יאהו הוא 18 מיליארד דולר בנאסד"ק.

אחת הפעולות המיידיות בהן נקטה יאהו היא חתימה על הסכם שיתוך פעולה עם גוגל בתחום הפרסום המקוון. צעד נוסף שבודקים כעת ביאהו הוא מיזוג עם חטיבת התוכן והפרסום של AOL הנמצאת בשליטת תאגיד התקשורת טיים-וורנר.

בנוסף, מבצעת יאהו שינויי כוח אדם בשורותיה כאשר לאחרונה היא הודיעה על עזיבת שני בכירים נוספים, סקוט מור (ראו מסגרת) הממונה על תפעול מספר מחלקות בחטיבת המדיה של החברה ואלן וורמס, מנהל מחלקת החדשות של החברה.

העסקה שנחתמה עם גוגל הייתה צפויה להעשיר את תזרים המזומנים של החברה ולהביאו לרמה של 450 מיליון דולר בשנה הראשונה לביצועה, כך נמסר עם חתימת ההסכם ביוני האחרון. כעת, תחת תנאי ההסכם החדשים, מעריכים האנליסטים כי התזרים הצפוי ליאהו יהיה קטן בהרבה ויעמוד על סכום של בין 80-100 מיליון דולר, מה שיעלה את שווי המניה של החברה בשני דולרים בלבד במקרה של אישור ההסכם.

חתימת העסקה גררה תגובות נזעמות בקרב המפרסמים באינטרנט שחששו ששתי החברות ינצלו את שיתוף הפעולה ביניהן להעלאת מחירי הפרסום המקוון.

נתח השוק של גוגל בתחום החיפוש באינטרנט עומד על 63% וזה של יאהו על 19.6%, זאת לאחר צניחה של 8.3% בגודלו לאחרונה.

למרות שבמשרד המשפטים לא הגיבו על החדשות האחרונות, ייתכן שישנם עוד קשיים שהוא עלול להערים על שתי החברות, זאת לאחר שסנדי ליטווק, משפטן שבעברו כיהן כרגולטור הראשי, נשכר על-ידי המשרד בכדי לייעץ בנושא.

המניות של גוגל ויאהו כמעט ולא הגיבו לידיעה על חידוש המו"מ. מניית יאהו ירדה בפחות מ-1% ל-12.7 דולר ומניית גוגל עלתה במקצת ל-348 דולר, מחיר המשקף לחברה שווי שוק של 109 מיליארד דולר.