מחר תתקבל ההחלטה הסופית האם לאשר קידוחי נפט בשמורת טבע במדבר יהודה

החברה להגנת הטבע: "אישור הקידוחים במקום יהיה הרסני לערכי הטבע, הנוף והאקולוגיה" ; חוות דעת מדעית: "התפקיד הרשמי של שמורות טבע בישראל הוא שמירה על ערכי הטבע ולכן אין להתיר בהן פעולות אחרות"

חברת גינקו וחברת דלק אנרגיה"מבקשות לבצע בתחום שמורת מדבר יהודה, צפונית לכביש 31 היורד מערד לים המלח, את קידוח "צוק תמרור 4". הקידוח מתוכנן לעומק של כ-2000 מטר לאיתור מאגר פוטנציאלי של כ-6.5 מיליון חביות.

הקידוח הוא חלק מסדרת קידוחים שחברות אלה מבקשות לבצע בנגב, במקביל לחידוש קידוחים ישנים, בהם לא נמצא נפט בכמויות מסחריות בעבר.

לדברי החברה להגנת הטבע, על אזור זה של מדבר יהודה ישנם לחצי פיתוח כבדים, כגון מתיחת קווי תשתית, רכבל, מחצבות פיתוח תוכניות לאנרגיה שאובה ועוד, ולכן כל פיתוח באזור זה, על רגישותו האקולוגית הרבה, עלול לפגוע משמעותית בבית גידול ייחודי זה. פיתוח שדה נפט בתחום השמורה, ברמת המדבר מעל לנחל בוקק, יפגע ביכולת להדוף איומים אלה ולשמר את המעט שנותר כיחידה שלמה ושמורה.

בנוסף, החברה להגנת הטבע גורסת כי התפוקה המצומצמת הצפויה מהקידוח אינה מצדיקה מתן היתר לפגיעה חמורה וקבועה בחי, בצומח, בנוף וכן בהנאת המטיילים בתחום של שמורת טבע מוכרזת.

החברה להגנת הטבע תומכת בעמדת הוועדה המקצועית-מדעית שמינתה מליאת רשות הטבע והגנים. ועדה זו המליצה להתנגד לקידוח, בשל הפגיעה הצפויה בטבע. בהמלצתה, כתבה הוועדה כי "אין ספק שקידוח הנסיון, ובעיקר המשך הפקת הנפט במיקום קריטי מאוד בתחום שמורת טבע מוכרזת, טומנים בחובם נזקים סביבתיים רבים וקשים. הקידוח והפקת הנפט עלולים לפגוע באוכלוסיות של מינים נדירים, לעודד מינים מלווי אדם ומינים פולשים. לטווח ארוך עלולה פגיעה זו לגרום לניתוק של אוכלוסיות של מינים מדבריים, שמדבר יהודה מהווה עבורם גבול תפוצה עולמי, מהאוכלוסיות העיקריות שלהם המצויות בנגב".

עוד כתבה הוועדה כי "התפקיד הרשמי של שמורות טבע בישראל הוא שמירה על ערכי הטבע. לכן, באופן עקרוני, אין להתיר בהן פעולות אחרות ובמיוחד כאלו שהשפעתן על הטבע שלילית". למרות חוות הדעת המדעית, אישרה מליאת רשות הטבע והגנים את הקידוח.

מועצת הגנים ושמורות הטבע היא מועצה ציבורית הכפופה לשר להגנת הסביבה ופועלת בחסות ובאמצעות המשרד להגנת הסביבה. המועצה מייעצת לרשות הטבע והגנים בנושאי מדיניות של שמורות טבע וגנים לאומיים. במועצה חברים 23 איש, בהם שבעה נציגי ממשלה, נציג מינהל מקרקעי ישראל, נציג רשות העתיקות, נציגי רשויות מקומיות, נציגי אקדמיה וציבור וחברים נוספים .