ביל מיקלס, מנהל פרויקט BOSS של יאהו: "במקרה הגרוע ביותר, נישאר מספר 2 בשוק החיפוש"

מיקלס: "הפרויקט יכול לנגוס בנתח השוק שיש לגוגל בשוק החיפוש, אבל ברור שזה גם יכול לפגוע בנתח השוק שיש לנו"

הסטארט-אפיסטים הישראליים מתמודדים היום עם בשורות רעות עבור התעשייה: גלי פיטורים, קרנות הון סיכון שסוגרות את הברז ומנהלים בכירים שמתריעים על ימים קשים שעוד צפויים להגיע. בצל הידיעות הללו, יכלו אתמול היזמים דווקא ליהנות מעט מאווירת האוטופיה אליה התרגלו בשנים האחרונות, עת הגיע טרנד הווב 2.0 לשיאו ואיפשר להם לפתוח חברה במהירות לגייס הון בקלות יחסית, מבלי שיצטרכו להציג מודל עסקי יציב.

אל ה-GarageGeeks, מקום מפגש ללא מטרות רווח, הממומן על-ידי קרנות הון סיכון גיזה וכרמל במטרה לעודד יצירתיות וחדשנות טכנולוגית, הגיעה אמש משלחת מיאהו, שכללה גם את ביל מיקלס, העומד בראש פרויקט BOSS של החברה. הפורום הזה אירח בישראל גם את סרגיי ברין, מייסד משותף של גוגל, לפני מספר חודשים.

שירות BOSS שהושק ביולי, מאפשר לכל מפתח להציג באתר אינטרנט עצמאי מנוע חיפוש משודרג, שיעבד את תוצאות החיפוש שמתקבלות במנוע של יאהו, ולהציג אותם למשתמשים בצורה שבה יבחרו. למשל, להציג אותן על ציר זמן או בצורה ויזואלית.

"אנחנו מאוד נרגשים מהסביבה הישראלית, ומהחדשנות וההתלהבות שיש פה", אמר מיקלס. "אנחנו עובדים עם מפתחים מסביב לעולם, והיזמים פה בישראל מתלהבים לבנות אפליקציות שמבוססות על הטכנולוגיה שלנו".

מיקלס הוסיף ש"המטרה היא להראות למפתחים של חברות קטנות וגדולות אילו מוצרים מדהימים הם יכולים לבנות, בהתבסס על ההשקעות שעשינו בתחום החיפוש. כיום יש 3 חברות גדולות שעושות את זה: מיקרוסופט, גוגל ויאהו, אבל אין סיבה שהן יהיו היחידות שיבנו מוצרי חיפוש ושקהילת המפתחים לא תמנף את מיליוני הדולרים שהשקענו בתחום. זו הפילוסופיה שמנחה אותנו".

מנוע בעברית

המהלך של השקת BOSS מגיע על רקע המשברים שממשיכים לפקוד את יאהו: החל מגל הפיטורים המסיבי שעתיד לעבור על החברה - כאשר 1,500 מהעובדים ישוחררו הביתה - דרך עזיבות מתמשכות של בכירים שמעידים על עתידה הלוט בערפל של החברה, וכלה בכך שגוגל הודיעה השבוע כי היא נסוגה מעסקת שיתוף הפעולה שלה עם יאהו, שהייתה עתידה להכניס ליאהו כ-900 מיליון דולר בשנה. גם שווי השוק של החברה התדרדר והוא כיום 19.5 מיליארד דולר - רחוק שנות אור מאותם 47 מיליארד דולר שמיקרוסופט רצתה לשלם עבורה.

הצרות הללו מצריכות את יאהו לחשוב מחוץ לקופסה. "אתם מוזמנים לעשות מה שאתם רוצים עם תוצאות החיפוש שלנו - להציג אותם באופן שונה, לדרג אותם כפי שאתם רוצים או לערבב אותם עם תוכן אחר", בישר מיקלס לקהילת היזמים באירוע. "אנחנו מצפים שיפותחו אפליקציות נהדרות עם ה-API (ממשק תכנות אפליקציות) שהשקנו ואשר זמין באתר שלנו. אתם יכולים לבנות מנוע חיפוש בעברית בתוך כמה שעות".

מפתחים שישתתפו בפרויקט BOSS לא יחויבו להשתמש במותג של יאהו, והמוצר ייחשב כשלהם לחלוטין. יאהו לא נוקטת במהלך הזה רק לשם שמיים - לאחר דו"חות מאכזבים שפרסמה בחודש שעבר, ענקית האינטרנט חייבת לחשוב על דרכים יצירתיות להגדלת ההכנסות שלה מתחום החיפוש. כך, בעוד מספר רבעונים יאהו תדרוש מן המפתחים להשתמש במערכת הפרסום של יאהו ולהתחלק עימה בהכנסות, אם כי כעת זה בחינם. במידה והמפתחים יעדיפו להשתמש במערכת פרסום של חברה אחרת (כדוגמת גוגל), הם ייאלצו להעביר תשלום קבוע ליאהו ולהתחלק עימה בהכנסות מפרסום.

למרות ההסבר המקיף שנתן מיקלס, היזמים לא ממש הבינו את הפוטנציאל העצום שטמון בפרויקט. היה צריך את יוסי ורדי, שנכח בקהל, שיסחוט מהנוכחים מחיאות כפיים. "אתם מבינים מה הם מציעים לכם פה?", הוא שאל את הנוכחים.

כשנשאל מיקלס שאלה ישראלית טיפוסית: "מה הקאץ'?", הוא אמר ש"הנכסים שלנו מאפשרים לנו ליצור רק הכנסות מסוימות, וחשבנו לעצמנו: מה יש לנו להפסיד? בוא ניתן לאחרים לעשות מזה גם כסף והדבר הכי גרוע שיכול לקרות זה שנישאר מקום 2 בשוק החיפוש. חוץ מזה, שאנחנו רוצים לעודד חדשנות, לשנות את פני מפת שוק החיפוש ולייצר מזה הכנסות בעצמנו". מיקלס הוסיף כי "אנחנו מאמינים כי השינוי בשוק החיפוש יבוא דווקא מחברה קטנה שיש לה רעיון מדהים. זה מאוד קשה להיכנס לשוק החיפוש ולכן אנחנו נספק את התשתית ונקל בזה".

כמה כסף אתם חושבים שביכולתכם לייצר מהפרויקט הזה?

"אנחנו לא מוכנים לחשוף. יש לנו יעדים פנימיים והמוצר עובד עד כה מאוד טוב ואנחנו שמחים מהתוצאות שכבר רואים. אבל אנחנו עדיין נמצאים בשלבים המוקדמים של הפרויקט וצריך להמתין". על החלקים הפחות נעימים שעוברים על יאהו, כגון הפיטורים והעזיבות, הוא לא היה מוכן לדבר.

כיצד זה יסייע לכם בתחרות מול גוגל?

"זה יגדיל את מספר החברות שמתחרות בגוגל ובמיקרוסופט, אבל לא בהכרח יסייע למנוע החיפוש שלנו. זה יכול לנגוס בנתח השוק שיש לגוגל בשוק החיפוש, אבל ברור שזה גם יכול לפגוע בנתח השוק שיש לנו".

וזה לא מרתיע אתכם?

"ברור שכן, אבל עשינו ניתוחים רבים ונוח לנו עם הסיכון הזה".

בהשוואה לאירוע הגדול הקודם של ה-GarageGeeks, שבו נכח ברין, האווירה הייתה הרבה יותר קלילה, והצוות של יאהו היה נגיש והסתובב עם בקבוקי בירה ביד בזמן שהקשיב בסבלנות ליזמים השונים שסיפרו להם על המוצרים שהם מפתחים. אולם, ההתרגשות ששלטה באוויר בזמן שברין דיבר באירוע הקודם, נעדרה מהאירוע הנוכחי.