התמ"ת שוקל להוריד את מחיר הלחם בפיקוח עקב ירידת מחירי החיטה

אירגוני האופים מתנגדים וטוענים כי לאורך זמן הם הפסידו סכומי כסף גדולים, מאחר שהעלאות המחיר הקודמות לא הדביקו את עליות המחיר של החיטה בעולם בשנה האחרונה

הלחם בפיקוח שוב עולה לכותרות: לאחר שמחירו עלה מספר פעמים בתקופה האחרונה תוך מאבקים בין משרד התמ"ת לאירגוני האופים, כעת נרשמת מערכה נוספת. כעת, שוקל התמ"ת להוריד את מחיר הלחם בפיקוח עקב ירידת מחירי החיטה בבורסות בעולם. ארגוני האופים מתנגדים לרעיון ומאיימים בתביעה בטענה כי לאורך זמן הם הפסידו סכומי כסף גדולים מאחר והעלאות המחיר הקודמות לא הדביקו את עליות המחיר של החיטה בעולם בשנה האחרונה. ההכרעה תתקבל בקרוב בוועדת המחירים הבינמשרדית של משרד האוצר.

לאחרונה הורה שר התמ"ת, אלי ישי, לפעול להורדה של מחירי הלחם בפיקוח. המפקחת על המחירים בתמ"ת, צביה דורי, הנחתה את הכלכלן הראשי, שבתאי לוי, לערוך תחשיב על ההשפעה של הורדת מחירי הדלק והחיטה בבורסות העולם על מחירי הלחמים הנמצאים בפיקוח מחירים. מהתחשיב עולה כי יש להוריד את מחירי הלחמים הנמצאים בפיקוח בשיעור של 7.4%.

ביולי 2007 מחירי הלחם עלו בשיעור של 12.5% ובאפריל האחרון עלו ב-4%.

מנגד, ממתינה המפקחת על המחירים לחישובי רואה החשבון מטעם המשרד הבודק את ההפסדים שנגרמו למאפיות בשנת 2007 בגין ייצור הלחמים המפוקחים, וזאת בהתאם לעקרונות דו"ח סוארי. חישובי רואה החשבון אמורים להסתיים בימים הקרובים והם יילקחו בחשבון בהחלטה על מחיר הלחם המפוקח.

לדברי יוחנן אהרונסון, יו"ר ארגוני המאפיות, למרות שהמאפיות הגישו מזמן לעיון משרד התמ"ת תחשיבים על מנת שאלה ייכנסו לנוסחת דו"ח סווארי שנועדה לסייע בתמחור מחיר הלחם לפיקוח, עד כה הנתונים שהמאפיות מסרו לא נבדקו על-ידי רואי החשבון של המשרד.

האופים מאיימים להגיש תביעה אם התמ"ת יחליט להוזיל את מחירי הלחם וזאת בטענה כי הם ספגו הפסדים כספיים עצומים הגבוהים יותר מאשר הירידה הזמנית במחירי החיטה וטוענים כי התמ"ת מוביל מהלך פופוליסטי הנובע מכלכלת בחירות.