אווה מדז'יבוז', סמנכ"ל בקשת: "עונה נוספת לא בהכרח מצביעה על הצלחה של תוכנית"

אבי ארמוזה, העוסק בייצוא פורמטים, בפסטיבל ראש-פינה: "הרעיון הוא רק 10% מהפורמט - ועיקר העבודה היא הפיצוח"

"לא בהכרח עונה נוספת מצביעה על הצלחה של תוכנית", כך אמרה אווה מדז'יבוז', סמנכ"ל הכספים ופיתוח עסקי של זכיינית ערוץ 2 קשת, ומי שהיתה אחראית על מכירת פורמטים של קשת למדינות בחו"ל. הדברים נאמרו במסגרת פאנל בפסטיבל ראש-פינה שעסק בייצוא פורמטים ישראלים לחו"ל, שהנחה ארז טל.

אבי ארמוזה, בעלים של ארמוזה פורמטס, העוסקת בייצוא פורמטים אמר כי "שוק הפורמטים הוא ציר מרכזי בכל גוף טלוויזיה בעולם. מספיק להסתכל על מה שקורה כאן. יש מדינות בעולם שאין להם יכולת וידע לפתח ולכן הם צריכות לרכוש פורמטים כאשר שוק הייצוא נשלט ברובו על ידי אנגליה, ארה"ב והולנד. המודל שלנו הוא המודל ההולנדי שכן גם שם מדובר במדינה קטנה עם שפה זרה". ארומה עסק במכירת הפורמטים של "משפחה חורגת", "משחק מקדים" ועוד.

לדברי ארמוזה, במכירת פורמטים צריכים לקבוע את "התנ"ך" על-פיו יש לבצע את הפורמט כבר מהרגע הראשון. "הרעיון הוא רק 10% מהפורמט ועיקר העבודה היא הפיצוח. גם השם של הפורמט חשוב ביותר".

המשתתפים בפאנל סרבו להתייחס לרווחים שניתן לעשות מייצוא ומכירת פורמטים. לדברי ארמוזה, "ברגע שמתחילים עם פורמט ומפיצים אותו בטריטוריות אחרות, יש מכפלות".

נדב פלטי, נשיא דורי מדיה, אמר כי אם המכירה מצליחה מדובר במכפלות גדולות, אך עד שזה קורה, זו עבודה קשה. "לכן אנו לא משתמשים בסוכנים ובאנשים בדרך, אלא עושים הכל באופן עצמאי. החברות הגדולות בעולם המתמחות בשיווק פורמטים לוקחות 40%-60% עבור ההפצה, זה המון כסף".