סין מקצה כ-18% מהתמ"ג לתוכנית חילוץ גרנדיוזית בסך 586 מיליארד דולר

מתוך סך של 4.4 טריליון יואן, 100 מיליארד יואן יוקצו כבר ברבעון הנוכחי ; הכסף יוזרם בין השאר לתשתיות עירוניות וכפריות ; הממשלה הסינית תאפשר קיזוז מס בעבור רכישת נכסים קבועים ; הצמיחה במדינה ירדה ל-9% ברבעון השלישי מ-10.4% בחצי השנה הראשונה

סין הודיעה היום (א') על תוכנית סיוע בגובה 586 מיליארד דולר, שהם כ-4 טריליון יואן לעידוד הפעילות הכלכלית והצמיחה במדינה, המדורגת במקום הרביעי בעולם. זאת על רקע ההאטה בצמיחה העולמית בארה"ב, אירופה ויפן. מתוך הסכום הנ"ל כ-100 מיליארד יואן יוקצו כבר ברבעון הנוכחי, ו-20 מיליארד יואן לשיקום אזורים שנפגעו קשות ברעידות האדמה ובשיטפונות שפקדו את המדינה בחודשים האחרונים והשאירו נזקים רבים לרכוש.

הכסף יוזרם לתשתיות כבישים, רכבות, תעופה, רווחה חברתית, תשתיות חקלאיות, רשת החשמל ושמירה על איכות הסביבה. במסגרת התוכנית החדשה, יורחבו גם ההלוואות לעסקים קטנים ובינוניים בגודלם. בנוסף תפעל הממשלה הסינית לאפשר קיזוז מס בעבור רכישת נכסים קבועים כגון מכונות לשם תימרוץ ההשקעות. מהלך זה יפחית את הוצאות החברות על השקעות ריאליות בכ-120 מיליארד יואן.

סכום זה, השווה לכמעט חמישית מהתמ"ג (17.75%), שעמד על 3.3 טריליון דולר, הסיוע יהיה נגיש לשימוש עד 2010. סין תאמץ "מדיניות פיסקאלית פרו-אקטיבית" ותפעל לאימוץ "מדיניות מוניטרית מרחיבה מעט יותר מהמדיוניות הקיימת", כך נכתב באתר האינטרנט של הקבינט הסיני. סין מקווה כי צעד זה יעלה את הצמיחה במדינה, שירדה ל-9% ברבעון השלישי מ-10.4% בחצי השנה הראשונה.

ההודעה על התוכנית מגיעה שבוע בלבד לפני כינוס הפסגה בוושינגטון, בה יפגשו מנהיגי העולם וישוחחו על הדרכים להקל על המשבר הכלכלי הגדול ביותר מאז המשבר הכלכלי של 1929. הכלכלן הראשי של דויטשה בנק בהונג קונג אמר: "סין זקוקה לחבילת תמריצים פיסקליים אגרסיבית".

נזכיר כי במהלך החודשיים האחרונים הוריד הבנק המרכזי שלסין את שיעור הריבית במשק כבר 3 פעמים והיא עומדת כעת על 6.66%.

ממשלת סין צברה עודף תקציבי מאוחד (כולל סוכנויות וחברות ממשלתיות) של יותר מ-170 מיליארד דולר במחצית הראשונה של 2008, אך הגידול בתקבולי המס הצטמק במהירות, כאשר משבר האשראי העולמי גרם למשק הסיני להאט. הקבינט הכריז גם על שינוי מפורש במדיניות המוניטרית, שמוגדרת כעת כ"הקלה מתונה".

האינדיקטורים לאוקטובר היו חלשים עוד יותר. בשבוע שעבר פורסם בסין המדד הממשלתי הרשמי של מנהלי הרכש. המדד הזה צנח לשפל של 44.6 נקודות מ-51.2 נקודות בספטמבר. המצב המשתקף בנתונים הללו העלה את החשש שסין, שתרמה כרבע מהגידול בתפוקה העולמית בשנים האחרונות, לא תוכל לשמש כגורם בולם האטה עבור הכלכלה העולמית.

"התעשיינים הסינים רואים שספרי ההזמנות שלהם מתרוקנים, הן מסין והן מחו"ל, כאשר כלכלת העולם נעה לקראת מיתון", אמר אריק פישוויק, ראש יחידת המחקר הכלכלי ב-CLSA. "העלויות אמנם יורדות, אך גם מחירי התוצרת יורדים. 12 החודשים הבאים יהיו קשים ליצרנים, כולל בסין".