אנליסט האנרגיה של אופנהיימר: "הנפט עדיין יקר ומנופח. מחירו צריך לרדת ל-40 עד 50 דולר לחבית"

גלובס tv פאדל גייט בכנס אנליסטים שערך בית ההשקעות בת"א: "מי שניפח את מחיר הנפט לגבהים של השנה האחרונה היו הספקולנטים, בשיתוף עם בנקי השקעות שגילו תשוקה רבה לייצר מוצרים פיננסיים אקזוטיים שיוכלו למכור"

"אני בעסק הזה כבר הרבה זמן, ואני חשבתי שהנפט יקר ומנופח כשהוא חצה את רף ה-60 דולר כלפי מעלה. מאז, הוא עלה עד ל-140 דולר לחבית וחזר לאזור ה-60, ואני עדיין חושב שמחיר הנפט יקר ומנופח" - כך אמר היום אנליסט האנרגיה של אופנהיימר, פאדל גייט, בכנס אנליסטים שערך בית ההשקעות בתל-אביב.

"בהינתן הסביבה המאקרו-כלכלית הקיימת בעולם, מחירים של 60-65 דולר לחבית הם מוגזמים. המחיר חייב לרדת למקום שבו הביקוש פוגש את ההיצע, וכרגע מדובר באזור ה-40-50 דולר לחבית", צופה גייט. "מי שניפח את מחיר הנפט לגבהים אותם ראינו בשנה האחרונה היו הספקולנטים, בשיתוף עם בנקי השקעות שגילו תשוקה רבה לייצר מוצרים פיננסיים אקזוטיים שאותם יוכלו למכור למשקיעים".

גייט, יליד מצרים החי בארה"ב, ביקר בישראל גם בחודש מאי האחרון, במסגרת כנס אחר שארגן הסניף הישראלי של אופנהיימר. חבית נפט הגיעה אז ל-120 דולר, וגייט יצא בתוקף נגד אנליסטים בתעשייה שטענו כי מחירה עשוי להעפיל גם ל-200 דולר. עם רקורד כזה, ועם ותק של למעלה מ-20 שנה כאנליסט של סקטור האנרגיה, פלוס עבר בתעשייה עצמה, יש סיבות טובות להקשיב לגייט.

"כלל אצבע ידוע בתעשייה אומר שהמחיר של חבית נפט תמיד יתקרב וישאף לכיוון פי 3 מהעלות של הוספת חבית נפט חדשה למאגרים. יש אנליסטים צעירים שאוהבים להתעלם מכך, אבל זה לא אומר שהכלל הזה לא ממשיך להתקיים. אנחנו עוקבים בקביעות אחרי העלויות של הגדלת מאגרי הנפט בקרב 22 חברות גדולות, ובחמש השנים האחרונות מדובר על סביבות ה-15 דולר, מקסימום 20. לפי כלל האצבע שלנו, המשמעות היא שמחיר חבית נפט אמור לנוע בין 45 דולר ל-60 דולר", אמר גייט.

"המחיר יכול לרדת עוד יותר, אבל זה יקרה רק אם הכלכלה העולמית תידרדר ממיתון לשפל כלכלי, ואף אחד מאיתנו לא רוצה לראות את זה קורה", הוסיף.

"יצרניות הנפט יתקשו לשתף פעולה במטרה לשמור על מחירים גבוהים"

את ירידת מחירי הנפט מסביר גייט כתלויה בצד הביקוש וההיצע כאחד. בצד הביקוש, ציין גייט את המעבר של סין וכלכלות מתעוררות אחרות ליעילות באנרגיה והתמודדות עם בעיות סביבתיות. "בעבר, סין רצתה צמיחה בכל מחיר, אבל היום גם הם מתמודדים עם זיהום אוויר בערים הגדולות. בשנים האחרונות אנחנו רואים איך שיעור הצמיחה בביקוש לאנרגיה בסין הולך ויורד, למרות ששיעור הצמיחה בתמ"ג חווה האצה".

בצד ההיצע צופה גייט כי המדינות מייצרות הנפט יתקשו לשתף פעולה במטרה לשמור על מחירים גבוהים באמצעות מגבלות אפקטיביות על קידוחי הנפט. "ברוסיה ובמדינות אופ"ק התרגלו לכך שיש להם הרבה כסף לבזבז. עכשיו כשמחירי הנפט בירידה, אני צופה שהם יתירו לחברות הנפט גישה הרבה יותר נוחה למשאבים שלהן. קחו לדוגמא את ונצואלה, שמסמלת בעיניי את כל מה שקרה במדינות אופ"ק. ונצואלה מכרה בשנה האחרונה נפט ביותר מ-100 דולר לחבית, והגירעון שלהם יותר גדול מאשר בשנים שבהם הם מכרו נפט ב-20 דולר לחבית".

"ממליץ למשקיעים לחפש את פריצת הדרך הטכנולוגית בתחום האנרגיה, ולא להמשיך להשקיע בלהפוך מזון לאנרגיה"

לאחר סיום הרצאתו התפנה גייט להשיב לשאלות "גלובס". הדבר הראשון ששאלנו היה על השפעת ירידת מחירי הנפט על סקטור האנרגיה האלטרנטיבית. "אנרגיה אלטרנטיבית היא עדיין העתיד", הבהיר גייט.

-יש טכנולוגיות מסוימות, או מניות מסוימות, שבהן כדאי להתמקד באנרגיה חלופית?

"אני ממליץ למשקיעים להסתכל לעבר עמק הסיליקון ולא לעבר הלובי החקלאי. כלומר, לחפש את פריצת הדרך הטכנולוגית בתחום האנרגיה, ולא להמשיך להשקיע בלהפוך מזון לאנרגיה. הממשל בארה"ב השקיע המון בנושא הזה של אתנול, של להפוך תירס לאנרגיה, אבל זה היה מסיבות פוליטיות. אני לא חושב שזה הגיוני - או מוסרי - לקחת אוכל מהצלחת של עניי העולם ולהפוך אותו לאנרגיה".

-אם מדברים על פוליטיקה, אז איך עליית ברק אובמה לנשיאות תשפיע על מחירי הנפט?

"אני מאוד מקווה שברק אובמה יימלא את ההבטחות שלו ויפעל להפחתת הביקוש של ארה"ב לנפט. ההצעות של המתחרים שלו עסקו בצד ההיצע, הם קראו לקידוחי נפט חדשים. העולם כבר היום סובל מבעיות סביבתיות חמורות, ואני לא חושב שקידוחי נפט חדשים הם הדבר שאנו זקוקים לו.

"יש גם עניין נוסף שאסור לשכוח. אחד הדברים שליבה את העלייה הספקולטיבית במחירי הנפט של השנים האחרונות היו סכסוכים ומלחמות במקומות שונים בעולם. אם הממשל החדש יפעל לפתרון של סכסוכים פוליטיים ומלחמות, יכולה להיווצר אווירה נוחה יותר לקידוחים חדשים ופעילות של חברות הנפט, וגם זה יוריד את המחירים".

[לפורטל הפיננסי] [לאתר חוזים עתידיים]