היכן נמצאות ההזדמנויות עבור אנשי ה-IT בארגונים שתקציבם יקוצץ בקרוב?

אבנר שטראוס, מנכ"ל חברת הייעוץ שטראוס אסטרטגיה, משיב: למרות המיתון, ה-IT עומד בפני גידול יוצא דופן, ומי שיוביל אותו בחוכמה יקצור את הפירות

הרבה טוענים כל הזמן כי המשבר הנוכחי מהווה גם הזדמנות גדולה, היכן נמצאות ההזדמנויות עבור אנשי ה-IT בארגונים שתקציבם יקוצץ בקרוב?

אבנר שטראוס, מנכ"ל חברת הייעוץ שטראוס אסטרטגיה, מנסה להשיב: "השפעת המשבר הנוכחי, על האג'נדה בתחום ה-IT של רוב הארגונים הגדולים בארץ ובעולם נראית כמובנת מאליה: המשבר אמור באופן טבעי להוביל לקיצוץ לא קטן (ובמקרים מסוימים אפילו דרמטי) בתקציבי ה-IT של רוב הארגונים הגדולים, ומן הסתם יוביל לקיצוץ בגודל הארגון עצמו, ביכולותיו ובהשפעתו. עד כאן התפיסה המקובלת, שעל פניו גם נראית די הגיונית.

"אלא שתפיסה זו לא חייבת להיות ברירת המחדל. בדיוק כפי שניסיון החיים של כולנו מראה ומלמד פעם אחר פעם, המשבר הגדול ביותר הוא גם ההזדמנות הגדולה ביותר. הזדמנות לשינוי, הזדמנות לגדילה, בריאה, אמיתית. דווקא על רקע משבר שנע סביב אי אמון, מגיעה ההזדמנות הגדולה ביותר לבנות אמון, בבקרות חזקות המובנות בתהליכים העסקיים, התראות חכמות מתפרצות/פרואקטיביות, יישום רגולציה ומערכות לניהול ולמזעור סיכונים.

"למרות המיתון, ה-IT עומד בפני תקופת פריחה וגידול יוצאת דופן, זאת לאור הצורך העצום בבקרות, ברגולציה, ובניהול סיכונים כולל. בשלוש השנים האחרונות היה גידול עצום בצורך ליישם ולהטמיע בקרות, מערכות ופתרונות לניהול סיכונים, אולם אלו עומדים להחוויר מול הצונאמי של דרישה ליישום בקרות, רגולציה וניהול סיכונים שיפקוד אותנו בחודשים הקרובים, לאור המשבר הכלכלי הגדול אותו אנו עדיין חווים.

"כמו-כן, תגבר הדרישה ל-ERM - פתרונות ארגוניים להערכות סיכונים בכל אינטראקציה. מעבר ל-ERM, נראה גם השקעות גדולות בפתרונות לזיהוי מוקדם של אירועים עסקיים, בעלי משמעות קריטית לעסקי החברה.

"גמישות לשינוי ודרישה ל-Time To Market חסרי תקדים - המנכ"לים וההנהלה העסקית ידרשו השקעות חסרות תקדים בתחום הבקרות והרגולציה, אולם ידרשו לראות יישום בזמני שיא. כך, שלאור המיתון שלפתחנו - והצורך בקיצוץ, בהתייעלות ובשיפור תהליכים - יתבקשו סמנכ"לי ה-IT לספק את הסחורה במהירות שעדיין לא ראינו וכן יאלצו לפרוע את השטר ולהראות שכל ההשקעות בתשתית גמישה לשינויים (כגון SOA, BPM, פורטלים, וירטואליזציה) אכן מספקות את הסחורה ומצדיקות את המחיר עליו נלחמו בשנים האחרונות.

יש כאן הזדמנות שיכולה להוביל את סמנכ"ל ה-IT למקום חדש בארגון, משודרג משמעותית ממיקומו הנוכחי. בעידן שבו אין יותר גבולות בין ארגונים, כאשר המידע, הידע, התובנה (Insight), והיכולת לחזות/לנבא הם המכריעים את הכף וכאשר היתרון התחרותי נובע מיכולות המחשוב שלהם, אנו צפויים לראות יותר ויותר מנכ"לים מבינים את החשיבות של שני הכיוונים שפורטו לעיל.

כל זה מותנה בחשיבה עסקית של סמנכ"ל ה-IT, וביכולת שלו להוכיח ערך מוסף עסקי. בסופו של דבר ה-IT יילך ויתחזק. הוא יצטרך לתת מענה לכל נושא הבקרה והרגולציה, הוא יצטרך להיות גמיש. נכון שיהיו קיצוצים כחלק מהתכווצות המשק, אולם זו אחת ההזדמנויות הגדולות מאי פעם לסמנכ"לי המחשוב בארץ להמציא את עצמם מחדש, להוכיח ערך עסקי אמיתי, ולהוביל.