מידרוג: רק צמצום בהיקף ציי הרכב יוביל לחיזוק יחסי האיתנות הפיננסית של החברות בענף

מדו"ח מיוחד על ענף הליסינג עולה כי הענף ניצב כיום בפני סביבה עסקית המגלמת רמת סיכון גבוהה מבעבר: פגיעה בגמישות הפיננסית, התייקרות מקורות המימון, רפורמות ורגולציה ועוד

חברת מידרוג פירסמו דו"ח מיוחד על ענף הליסינג התפעולי בישראל, ותחזית לשנת 2009. "הענף ניצב כיום בפני סביבה עסקית המגלמת רמת סיכון גבוהה מבעבר", ציינו במידרוג.

ענף הליסינג הישראלי הופך מסוכן יותר עם התגברות משבר האשראי וההאטה במשק. מולו ניצבים מספר אתגרים: פגיעה בגמישות הפיננסית, התייקרות מקורות המימון, רפורמות ורגולציה שאינן מטיבות איתו, והתפתחויות שליליות בכלכלה הריאלית בישראל ומיצוי פוטנציאל הצמיחה בשוק.

ענף הליסינג מהווה תעשייה עתירת הון אשר תהיה בין הראשונות להיפגע מהתייקרות מקורות המימון המאפיינת את התקופה הנוכחית. ב-2009, להערכת הכלכלן כפיר ארבל, הענף יספוג ירידה בשווי ציי הרכב בשל היצע יתר בשוק המשני. במידרוג מפנים את תשומת הלב לכך שהחוב המצרפי של חברות הליסינג עומד, נכון לתום הרבעון השני על בין 11 ל-12 מיליארד שקל, 60% ממנו למערכת הבנקאית. זאת, כאשר מדובר בתחום אשר מאופיין במינוף משמעותי, המנצל את שוויו של צי הרכב בשעבודים שוטפים או קבועים.

במהלך השנים הקרובות יסתיימו מדי שנה כ-60 אלף עסקאות ליסינג, לעומת 45 אלף ב-2007. הכמות המוגברת של הרכבים גורמת לעודפי היצע ולחץ כלפי מטה של מחירי השוק המשני.

הפחתת מיסי הקנייה ושינויים בסל הטבעות, משפיעים אף הם על שווי ציי הרכב. בינואר 2009 יופחת מס הקנייה לשיעור של 75%. בעקבות הרפורמות, מחירי הרכבים החדשים צפויים להמשיך ולרדת בשנה הבאה.

להערכת הכלכלנים, לא מן הנמנע שחלק מחברות הליסינג יקטינו בהמשך 2009 את היקף צי הרכב, כתוצאה מפגיעה בביקוש לשירותי הליסינג התפעולי. הצמצום יוביל לחיזוק יחסי האיתנות הפיננסית של החברות בענף.

למרות כל זאת, בטוחים במידרוג, שיעור המוותרים מרצונם על הטבת הרכב הצמוד יהיה מצומצם. גם בשל העלייה הנמוכה יחסית בתשלום העובד וכמובן בשל הנוחות שבהרגל.