יו"ר בז"ן יוצא נגד S&P מעלות: "ההחלטה על הורדת הדירוג בעת הזו גובלת בחוסר אחריות כלפי הציבור"

יוסי רוזן: "במקום לבחון את צעדי בז"ן בראייה ארוכת טווח, שצפויה לתרום לרווחיותה ויציבותה של החברה לאורך זמן, כפי שמתחייב מתקופת האג"ח, בחרה מעלות להיסחף בפניקה הכללית בה מצוי שוק ההון וללבות אותה"

בחברת בז"ן לא קיבלו בהבנה את הורדת הדירוג של S&P מעלות לכושר הפירעון של אגרות החוב שהנפיקה החברה מרמה של "AA/יציב" לרמה של "A/שלילי".

לבז"ן, נציין, 3 סדרות של אגרות חוב סחירות - א' , ב' וג' . היקף החוב בהנפקה עמד על 1.816 מיליארד שקל וכעת שוויו הבורסאי עומד על 1.677 מיליארד שקל - כך שערכן של האג"ח פחת ב-7.6% בממוצע. כלל אגרות החוב צמודות למדד המחירים לצרכן ונושאות ריבית בשיעורים 4.6%-6% לשנה. המח"מ עומד נע 2.35-6.93 שנים. התשואה המירבית לפידיון על האג"ח (בסדרה א'), עומדת נכון לכתיבת הידיעה על 10.01% לשנה, נטו.

הבעלות הנוכחית על בית הזיקוק כוללת את החברה לישראל (45%) המדורגת "AA"/ יציב ואת המפעלים הפטרוכימיים (15.76%) והציבור, כאשר ההחזקה עשויה להשתנות בעקבות רכישת יתרת ה-50% בחברת הבת כרמל אולפינים (כאו"ל). להערכת מעלות, מיזוג פעילות כאו"ל והפיכתה לחברה בת בבעלות מלאה, עשויים לקדם את יעילות הקבוצה ולהגדיל את פיזור הסיכונים המרוכזים כיום בעיקר בתחום הזיקוק. עם זאת בטווח הקצר מבנה העסקה המוצע, לרבות חלוקת דיבידנד (75% מהרווחים) ערב העסקה - יוצר עומס פיננסי נוסף.

בהודעה שהוציאה החברה היום נמסר: "בז"ן מבקשת להדגיש כי מדובר בצעד מתמיה מצד מעלות, שכן בעת הנפקת אגרות החוב שבצעה בז"ן בדצמבר 2007, ואשר במסגרתו דירגה מעלות את אגרות החוב של בז"ן בדירוג "AA/Stable", לקחו החברה ומעלות בחשבון את תחזית ההשקעות של החברה לשנים הקרובות במסגרת יישום התוכנית האסטרטגית של החברה, ובהתאם על פי תנאי אגרות החוב, עיקר תשלומי הפירעון של אגרות החוב יחלו בשנת 2012 ואילך, תקופה בה צפויה החברה לקבל תרומה תזרימית גדולה מההשקעות".

ובבז"ן ממשיכים: "החברה מסתייגת מדו"ח מעלות, מכיוון שעל-פי נתוניה, לא חלה כל הרעה בתזרים המזומנים החופשי שלה ובאיתנותה הפיננסית בהשוואה למצבה בעת הדירוג הקודם".

לדברי יוסי רוזן, יו"ר בז"ן, ההחלטה על הורדת הדירוג בעת הזו, "גובלת בחוסר אחריות כלפי הציבור. במקום לבחון את צעדי בז"ן בראיה ארוכת טווח, שצפויה לתרום לרווחיותה ויציבותה של החברה לאורך זמן, כפי שמתחייב מתקופת האג"ח, בחרה מעלות להיסחף בפניקה הכללית בה מצוי שוק ההון וללבותה".

רוזן מציין, כי רק לאחרונה החליט הדירקטוריון לאשור השקעה בהקמת מתקן הפצחן המימני, "שצפוי לתרום רבות לשיפור הרווחיות ולהוות מנוף לחיזוק וצמיחה של בז"ן": "החלטה זו התקבלה מתוך הבעת אמון מוחלטת של בעלי השליטה ביכולתה של בז"ן לבצע את הפרויקט ולממנו וכן הבעת אמון בכלכלת ישראל בשעה זו".

לדעתה של בז"ן, מספר שינויים חיובים חלו מאז הדירוג בנובמבר 2007: שיפור בזמינות התפעולית של מתקניה וגידול בהיקפי הייצור והמכירה; שיפור בנזילות ובתזרים המזומנים החופשי של החברה בעקבות ירידות חדות במחירי הנפט הגולמי; תחזית המרווחים העתידיים של המוצרים עלתה באופן משמעותי מאז אושרה התכנית האסטרטגית; המשך השקעות בחיזוק עסקי הליבה תוך הגדלת מורכבות הזיקוק וגמישות מתקני החברה והוספת נדבכים נוספים של מרווחים על מנת להגדיל רווחיותה של בזן ולהקטין הסיכונים לאורך זמן.

מנכ"ל בז"ן, ישר בן מרדכי, אמר: "ההחלטה על הורדת הדירוג מעידה יותר מכל על חוסר הבנה בסיסית של מעלות ותפיסה שגויה של השווקים בתעשייה זו ושל המציאות. מאחר שחוסר הבנה זה עשוי לגרום לנזקים לבז"ן ולבעלי מניותיה, החברה שוקלת את צעדיה".

בינתיים נראה כי שוק ההון מתרשם יותר מהורדת הדירוג של מעלות שכן מניית בז"ן יורדת כעת בכ-3.9%, זאת לאחר שאתמול איבדה 15% משוויה במחזור מסחר גדול. גם האג"ח של בז"ן ממשיכות לרדת היום בכ-3%, לאחר שאתמול החסירו מערכן 3% עד 17% (מסדרה ב').

בז"ן לא לבד - אפריקה ישראל היתה שם קודם

באוגוסט האחרון, מעלות הורידה את דירוג האשראי של אפריקה ישראל מ-"AA" ל-"A" - הורדה של 3 דרגות. מעלות אומנם מצויה בעיצומו של תהליך מתמשך של בחינה של אגרות חוב רבות, בעיקר בתחום הנדל"ן, אך לא היינו מזכירים את אפריקה ישראל אילולא הדימיון בתגובה להורדת הדירוג; אפריקה ישראל מיהרה להגיב בהודעה חריגה בחריפותה. בין היתר נטען שם, כי "החברה סבורה כי העבודה של מעלות נעשתה באופן שטחי, לא ענייני ולא מקצועי, בלחץ ובחיפזון וזאת, מבלי, שנערכה אנליזה מיומנת, יסודית ועניינית של עסקי החברה".

[לאתר אפיקים סולידיים]