מנכ"ל חטיבת האון-ליין החדשה במיקרוסופט: "אנחנו מסוגלים להגיע למאסה קריטית של גולשים - יותר מוואלה ו-Ynet"

עדי אייל, המנהל החדש של חטיבת האון-ליין במיקרוסופט, אומר ל"גלובס": "אני מקבל לידיי מותג פגוע, MSN ישראל - ומבטיח לבנות משהו חדש"

אתר MSN ישראל הוא דוגמה קלאסית למותג חבוט. הימים שבהם שימש הפורטל כעמוד הבית של הגולש הישראלי חלפו מזמן, והרייטינג של האתר מסרב להתרומם - עובדה שממצבת אותו עמוק בתוך זירת האתרים הבינוניים. בנוסף, הטלטלות שעברו על הפורטל ב-4 החודשים האחרונים - פירוק השותפות עם סמייל מדיה של אינטרנט זהב, עזיבתו של המנכ"ל שרגא מור, כשנה בלבד לאחר שנכנס לתפקידו בסערה, וגלי פיטורים מתוקשרים - לא תרמו במיוחד למוניטין של הנכס האינטרנטי של מיקרוסופט .

לדברי מיקרוסופט - כל זה כבר נחלת העבר. החברה שכעת שולטת ב-100% של הפורטל, אחרי שרכשה את יתרת האחזקות מידי אינטרנט זהב, השיקה היום את חטיבת האון-ליין החדשה שלה, כחלק ממהלך ארגוני עולמי שבו הוקמה במדינות שונות בעולם חטיבת און-ליין וצרכנים. זאת, במטרה לקדם את אסטרטגיית האון-ליין של מיקרוסופט לפיה הפורטל כבר לא נתפס כיחידה נפרדת אלא אחד מכמה נכסי מדיה של מיקרוסופט.

שיתופי-פעולה בתוכן

"החטיבה החדשה מהווה אינדיקציה לכך שמיקרוסופט מבינה עד כמה עסקי האון-ליין חשובים לה, לא פחות מעסקי התוכנה", מסביר עדי אייל, מנכ"ל החטיבה החדשה בראיון ראשון ל"גלובס". "החשיבות של מהלך זה היא מול הצרכנים ומול המתחרות הגדולות שלנו - גוגל ואפל".

לאייל חשוב להדגיש כי למעט המילה MSN, אין שום קשר בין הפורטל הישן לפורטל החדש. "זה נכון שאני מקבל לידיים שלי מותג פגוע, אבל אני בונה משהו חדש לחלוטין ופחות מתעסק במה שהיה בעבר. השותפות הקודמת לא עבדה וכבר לא התאימה לנו והיום יש לנו אסטרטגיה שונה לחלוטין שמאפשרת להקטין עלויות". בכך מתייחס אייל למבנה האחזקות הקודם, שבו אינטרנט זהב החזיקה ב-50.1% מהפורטל, והיתר (49.9%) היה בשליטת מיקרוסופט.

"הטיימינג של ההיפרדות נגזר מחוזה שנחתם ב-2000, והצענו לאינטרנט זהב היפרדות הוגנת, לאחר 8 שנים של שותפות", אומר אייל. במסגרת השינוי, מיקרוסופט התמקדה ב-3 החודשים האחרונים בהקמת החטיבה החדשה, ולצידו של אייל מונה ליאור צורף, לתפקיד מנהל השיווק. "אנחנו 13 עובדים כעת - סטארט-אפ קטן עם נקודת פתיחה טובה", הוא אומר.

לצד הפורטל החדש הושקו היום למעלה מ-20 מוצרים חדשים או משודרגים של Windows Live, כגון שירותי אינטרנט שונים ואפליקציות מבוססות פרסום, במטרה ליצור סינרגיה חזקה יותר בין הכלים של מיקרוסופט לבין הפורטל. (ראו ידיעה נפרדת, עמ' 27-26).

* מה יהיו ההבדלים העיקריים שיאפשרו לכם להצליח?

"הפורטל יהיה מבוסס על הטכנולוגיה של מיקרוסופט, וכל התשתית הטכנולוגית תהיה במסגרת ענן מחשוב בניגוד לעבר שהיא ישבה על השרתים של אינטרנט זהב. גם לא יהיה יותר תוכן מקורי בפורטל, אלא הוא יתבסס על אסטרטגיה של שיתופי פעולה עם מובילות תוכן בתחום, כמו וואלה ו-ONE בישראל, ו-MTV ואחרות בחו"ל. יהיה גם חיבור מסיבי של השירותים השונים ושל הפורטל. כך, לדוגמה, ניתן יהיה לראות את המיילים של הוטמייל בפורטל, וגולשים יוכלו לצ'וטט במסנג'ר ולשוחח סביב תכנים שיופיעו בפורטל".

אחת הביקורות שהושמעו נגד MSN ישראל בעבר התמקדה בכך שהפורטל לא מנצל את היכולות הטכנולוגיות של מיקרוסופט, וצעד כזה עשוי לשפר את מצבו, בעיקר כאשר המתחרות שלה, כגון mako ונענע10, נאבקות בבעיות טכנולוגיות. לגבי התוכן של הפורטל, הרי שתוכן מקורי אף פעם לא היה הצד החזק שלו, אולם אייל מבטיח כי "שיתופי הפעולה יהיו מעתה רק עם ספקיות תוכן מובילות". לצד זה, העובדה שהפורטל MSN פועל ב-44 מדינות תסייע למותג הישראלי ללמוד ולהשתפר, כמו גם להוסיף פיצ'רים חדשים שמפותחים במקומות אחרים, ולהטמיעם בפורטל.

האחריות הייתה של אינטרנט זהב

ההבטחות הללו נשמעות מוכרות. בדצמבר 2007, אמר מור, המנכ"ל שעזב, ל"גלובס" שאת הסינרגיה עם מיקרוסופט נראה ב-2008 ובפועל זה לא קרה.

* במה שונה ההצהרה היום?

"מור לא טעה והוא הבין את מה שצריך לעשות, אבל בקונסטלציה הקודמת היה קשה ליישם את זה. הוא נקלע למצב בלתי אפשרי שלא באשמתו. הבנו שעל מנת לעשות שינוי, MSN ישראל חייב להיות בשליטתה הבלעדית של מיקרוסופט. זה קצת באיחור אבל רק כך ניתן למנף בצורה מוצלחת את היכולות הטכנולוגיות של מיקרוסופט, ואת השירותים השונים שהיא מציעה למשתמשים".

* מדוע שינוי האחזקות נעשה בדרך שבה עובדים שמעו על פיטוריהם באמצעות התקשורת? היה אפשר גם אחרת.

"האחריות המלאה של כל מה שקרה היא של אינטרנט זהב. ברמה המשפטית והפרקטית היינו מחוץ לעסק. היה להם אינטרס לסגור את העסקה בצורה הכלכלית ביותר והם ניסו לעשות את זה בצורה הכי הוגנת שיש. לגבי ההתנהלות מול העובדים, גם אני קראתי בעיתון ולא אהבתי את זה אבל לא היה לנו שום קשר לכך. מבנה הפורטל החדש לא מצריך אנשי טכנולוגיה או תוכן, ולכן לא קלטנו את כל העובדים אצלנו, למעט 5 איש. חוץ מזה שרצינו לבנות הכול מהתחלה ולהחליף את מי שהיה. אנחנו עדיין בקשר טוב עם מור".

על-פי סקר TIM לחודש ספטמבר, המודד רייטינג באתרים המובילים בישראל, MSN ישראל מדורג במקום ה-8, עם שיעור חשיפה שבועי של 24.8% (873 אלף גולשים בשבוע). אולם, הטענה המרכזית של אייל היא שסקר זה לא מודד את המסנג'ר או את החשיפה לשירותי Live אחרים. "השאיפה שלנו היא להיות שער הכניסה של הגולשים לאינטרנט. אנשים אוהבים לתקשר באינטרנט, לצרוך תכנים, לרכוש און-ליין ולחפש אינפורמציה, ואנחנו נהיה חזקים בכל התחומים הללו, וניגע בגולש בכל האספקטים".

אייל מוסיף כי "אין לי בעיה שהגולשים יקבלו את התמונה הכללית בפורטל שלנו וימשיכו להעמיק באתרים אחרים. העובדה ש-2 מיליון איש משתמשים במסנ'גר בישראל, ועוד 870 אלף איש משתמשים בהוטמייל מאפשרת לנו להוכיח למפרסמים שאנחנו מסוגלים להגיע למאסה קריטית של גולשים, יותר מוואלה או מ-ynet. הקהל אצלנו הוא גם מפולח הודות ל-Windows Live ID, שמאפשר לפלח את המשתמשים על-פי גיל ומגדר, ולהציע לו פרסום חכם. כמעט לאף פורטל בישראל אין משתמשים רשומים".

משוכנע בהצלחה

* MSN ישראל ייכנס לרשימת האתרים המובילים בישראל בעוד שנה?

"למנכ"לים חדשים יש נטייה לצאת בהכרזות, אבל אני לא מתכנן לנבא את העתיד. אני יכול להגיד שאני משוכנע בהצלחה של עולם ה-Windows Live, וכבר עכשיו אנחנו רואים גידולים ניכרים, מדי חודש, ואחרי ההשקה זה רק יילך ויגדל. כל המוצרים הללו דוחפים טראפיק לאתר ואני אופטימי לגבי העתיד. זה ייקח כמה חודשים אבל נגיע לשם".