הרשות השנייה תדרוש ממשרדי האוצר והתקשורת להפחית תמלוגים לרדיו אזורי

בעקבות פעילותה של הרשות להפחתת התמלוגים של זכייניות הטלוויזיה מ-4% ל-2.5% בשנה, דורשות תחנות הרדיו האזורי להחיל גם עליהן את ההקלות

לא רק לזכייני הטלוויזיה המסחרית: מועצת הרשות השנייה קיבלה החלטה לפנות למשרד האוצר, במטרה להשוות בין התמלוגים שמשלמות תחנות הרדיו האזוריות בשיעור של 4% לבין אלה המשולמים על-ידי חברות התקשורת האחרות.

ההחלטה התקבלה בעקבות דיון במועצת הרשות השנייה, בו לקחו חלק גם נציגי תחנות הרדיו האזורי ובו הוצגו מסקנות הבדיקה הכלכלית שערכה הרשות באמצעות גיזה-זינגר-אבן, באשר להשפעות פתיחת שוק הפרסום גם לכבלים וללוויין.

יו"ר התאחדות תחנות הרדיו האזוריות, דוד בן-בסט, אמר בדיון כי הוא מקדם בברכה את פעילות הרשות השנייה מול משרד האוצר בעניין הפחתת התמלוגים לערוצים 2 ו-10 מ-4% ל-2.5% (בדומה לסכומים המשלמות HOT ו-yes) בשלב הראשון, אך על הרשות השנייה ליישר קו גם עם תחנות הרדיו, מתוך עיקרון השוויון.

בעקבות דברים אלה אמרה יו"ר מועצת הרשות השנייה, נורית דאבוש, כי בכוונתה לפנות בדרישה כבר בימים אלה לממונה על התקציבים באוצר, רם בלינקוב, זאת בהתאם להחלטת מועצה שהתקבלה בעניין.

במהלך הישיבה אמרה דאבוש כי נותר מצב אבסורדי, שכן בסופו של דבר החברות שקיבלו הפחתה בדמי התמלוגים, כמו למשל חברות הסלולר, מראות היום רווחים; ואילו זכייני הטלוויזיה המסחרית, כמו גם תחנות הרדיו, מאוזנים במקרה הטוב, ובמקרים רבים אף מפסידים.

על-פי ההערכות, כבר במהלך השנה-שנתיים הקרובות צפויים התמלוגים לרדת ל-2.5%. גורמים המקורבים לנושא ציינו בהקשר זה כי הכוונה הסופית היא להוריד את היקף התמלוגים לאפס, על אף שלא מן הנמנע כי היקף התמלוגים של כל תעשיית המדיה בארץ תתייצב בסופו של דבר על אחוז אחד.

לדברי הגורמים, אילולא המשבר הכלכלי, כל התהליך היה מתקיים מהר, ובתוך שנתיים-שלוש היקף התמלוגים של HOT ו-yes למדינה היה מסתכם באפס. אולם עתה, לאור השינויים בשוק, ייתכן כי כל התהליך יהיה איטי.

יצויין כי למרות דברים אלה, באוצר הכחישו שיחות ומשאים-ומתנים בעניין זה.