ביה"ד: ההסתדרות התנגדה למכרז בנמל אשדוד כדי למנות עובד ותיק בלי מכרז

דחה בקשה של איגוד קציני הים בהסתדרות למנוע קיום מכרז לתפקיד "רב-חובל גוררת בכיר" בחברת נמל אשדוד, וזאת לאחר שקבע כי התנגדות ההסתדרות למכרז נבעה מרצונה לקדם לתפקיד עובד ותיק ללא מכרז

בית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע דחה בקשה של ההסתדרות הכללית (איגוד קציני הים) למנוע את קיומו של מכרז לתפקיד "רב-חובל גוררת בכיר" בחברת נמל אשדוד, וזאת לאחר שקבע כי התנגדות ההסתדרות למכרז נבעה מרצונה לקדם לתפקיד עובד ותיק בלא מכרז.

ההסתדרות טענה, באמצעות עו"ד יעל שילוני, כי הנמל ביקש לשנות חד-צדדית את דרכי הקידום לתפקיד "רב חובל גוררת בכיר", תוך הוספת תנאי סף שאינם רלוונטיים לתפקיד, המקימים חשד לשיקולים זרים. לדבריה, לפי ההסכמים הקיבוציים, המינוי צריך להיעשות לפי נוהל קידום.

הנשיא מיכאל שפיצר קיבל את עמדת חברת נמל אשדוד, שיוצגה על-ידי עו"ד יעקב מלישקביץ ממשרד נחום פינברג, לפיה יש לאמץ את המדיניות המעניקה עדיפות להליך של מכרז, כדרך ראויה למינוי וקידום, שכן הוא יוצר שוויון הזדמנויות במקום העבודה. נדחתה פרשנות ההסתדרות כאילו התפקיד של "רב-חובל גוררת בכיר" אינו מהווה משרה נפרדת, ולכן אינו טעון מכרז.

נקבע כי "מדובר בתפקידים שונים. אין מדובר בקידום בדרגה, אלא במעבר מתפקיד לתפקיד, מעבר הטומן בחובו הבדלים רבים ומשמעותיים, ומכאן כי בשעה שהחברה מבקשת למנות אדם לתפקיד חובל בכיר, חובתה לפעול במסלול של מכרז, ולא ללכת בתוואי המוצע על-ידי ההסתדרות, 'מסלול הקידום'".

לאחר ששמע את עדותו של נציג הוועד קבע הנשיא שפיצר, כי "יצא המרצע מהשק ונוכחנו שהניסיון למנוע קיומו של מכרז, מטרתו האחת והיחידה היא למנוע הצבתם של משוכות - תנאי סף ודרישות כישורים למשרת החובל הבכיר - ובכך לאפשר לוותיק שבין חובלי הגוררות להתקדם לתפקיד ללא מכרז וללא זיקה להתאמתם של כישוריו לתפקיד של חובל בכיר".

כן נדחו טענות ההסתדרות נגד תנאי הסף במכרז, לאחר שנקבע כי הן מהוות "קו הגנה שני" מצד ההסתדרות, כלומר ניסיון להרחיב את מעגל המועמדים על-ידי הנמכת דרישות הסף למכרז. (ס"ק 1011/08).