בועז איתן סוגר מעגל: ספנשן שרכשה את סייפן תובעת את סמסונג במאות מיליוני דולרים

איתן, היום סגן נשיא בספנשן, מנסה להשלים בחברה החדשה את המהלך שלא הצליח לבצע בסייפן: "התקווה שלנו היא שסמסונג יבואו לשולחן לדבר ברצינות", הוא אומר ל"גלובס"

שנה בדיוק עברה מאז הושלמה רכישת סייפן הישראלית על-ידי יצרנית שבבי הזיכרונות הבלתי נדיפים, Spansion, בכ-320 מיליון דולר - שווי שהתכווץ במהירות בהמשך עם נפילת המניה - והעתיד מעולם לא נראה מעורפל יותר. מחיר מנייתה של ספנשן הוא היום חצי דולר, אחרי שהיא מחקה כ-95% משווייה במהלך השנה האחרונה, לעומת מחיר המניה בעת רכישת סייפן. שווי השוק של ספנשן הוא 80 מיליון דולר בלבד.

אתמול (ב'), לקראת סיום המסחר בנאסד"ק, הודיעה ספנשן למשקיעים על תביעה שהגישה נגד חברת סמסונג, לפיה ענקית האלקטרוניקה הקוריאנית מפרה את זכויות היוצרים שלה בהיקף של מיליארדי דולרים. ספנשן, המנוהלת על-ידי ד"ר ברטרנד קמבו, היא החברה השלישית בגודלה בשוק ה-NOR Flash ומתמחה בשבבי זיכרון שמיועדים לשמור הודאות ביצוע קוד בהתקנים אלקטרוניים. בתגובה המניה זינקה ב-50%.

זוהי אחת מתביעות הפרת הפטנטים הגדולות בכל הזמנים. ספנשן דורשת שלא לאפשר למוצרים המבוססים על שבבי סמסונג להיכנס לארה"ב שכן הם מפירים את הפטנט שלה. המשמעות נוגעת למוצרי אלקטרוניקה צרכנית הכוללים רכיבי זיכרון פלאש מתוצרת סמסונג, ביניהם נגני MP3, טלפונים ניידים ומצלמות דיגיטליות. במקביל, הגישה החברה תביעת פיצויים בבית-המשפט האזורי בדלוור, ארה"ב, על שישה פטנטים נוספים. בספנשן טוענים כי הפרות הפטנטים של סמסונג הכניסו לה כ-30 מיליארד דולר מאז 2003, ודורשים פיצוי הולם.

סייפן פיתחה קניין רוחני (IP) בטכנולוגיית ה-Charge Trapping והתפרנסה ממכירת רישיונות שימוש ותמלוגים מהקניין הרוחני שלה. בעבר היו קשרים עסקיים בין סייפן לבין סמסונג שהובילו לספקולציות לגבי שיתופי פעולה או לחילופין - תביעה על-ידי סייפן.

בראיון ל"גלובס" עם ביצוע העסקה אמר ד"ר בועז איתן, מנכ"ל ומייסד סייפן, כי "לא נהסס לתבוע אם נצטרך, אי אפשר לעשות הסכמי רישוי, ולרצות להפיק כסף מהקניין הרוחני אם לא מוכנים להגן עליו".

"הוכחות אמיתיות"

אתמול בהודעה של ספנשן היה זה איתן, היום סגן נשיא בכיר בספנשן, שסיפק את הנופך הדרמטי. "ההפרה של סמסונג את הפטנטים שלנו לא פוגעת רק בספנשן אלא בבסיס של החדשנות הטכנולוגית", אמר. למרות הדברים, הפטנטים שאיתם יוצאת ספנשן לקרב אינם אלו שרכשה מסייפן אלא עשרה פטנטים מיושנים יותר בטכנולוגיה המתחרה שנקראת Floating Gate, שאחראית לכ-90% מהשבבים שמסופקים לשוק הזיכרונות הבלתי נדיפים.

התביעה הייתה הפתעה?

איתן: "לא לנו. התחלנו לעבוד על התביעה מאז המיזוג הרשמי שהיה במארס, כלומר כ-8 חודשים".

- אבל הפטנטים שאתם תובעים את הפרתם הם לא של סייפן.

"זה נכון, אבל בשביל לבנות קייס כזה צריך להכין אותו וצריך פוקוס, ואת כל הדברים שהופכים אותו לסיפור רציני, וצריך לבצע עבודה מקצועית, ואותה עשינו והובלנו בעקבות המיזוג".

- כלומר ידעתם מראש עוד לפני המיזוג הפורמלי שאתם נכנסים לכזו מלחמה?

"אי אפשר היה לדעת את זה מראש. העבודה שנדרשת בשביל ללכת על שתי תביעות כאלה, כמו שעשינו אתמול צריך להביא הוכחות מאוד סולידיות. צריך הוכחות אמיתיות ממוצרים שניתן לראות אותם ולכן אי אפשר לדעת מראש שנוכל להביא כזה דבר עם העומק שיש בזה. מצד שני, ברור שאם אתה עושה רישיון כחברה גדולה, אתה חייב גם אופציה חיובית. זו התקווה הגדולה שלנו שסמסונג יבואו לשולחן לדבר ברצינות".

- וכמה אתה מעריך שתוכלו לקבל?

"התביעה השנייה מתנהלת בבית-המשפט בדלוור ושם לא מקובל לדבר על מספר אלא אחרי שבית-המשפט מחליט שיש הפרה של הקניין הרוחני. ממקרים דומים, נראה שכשהיו הפרות במספר פטנטים קטן משלנו, זה יכול להגיע למאות מיליוני דולרים".

דניאל עמיר, אנליסט השבבים של בית ההשקעות Lazard, שמלווה מקרוב את תעשיית הפלאש בשנים האחרונות, מעריך כי "עדיין מוקדם להסתמך על תוצאה שכזו, מאחר ומקרים של קניין רוחני בתחום הזיכרונות נוטים להיות מורכבים ופחות פוגעניים מכפי שצפו".

כרגע אומר איתן, החברה לא מבצעת שום ספקולציה לגבי מה יעשו בסמסונג, אך הוא מקווה שלאורך תקופת המשפט ייאסרו למכירה רכיבי זיכרון Flash מתוצרת סמסונג לשימוש במוצרי אלקטרוניקה בארה"ב. סמסונג טרם הגישה כתב הגנה.