אסטרחן: "ישראל במצב ריאלי חמור משאר העולם - ותוכנית האוצר לא שווה; אנחנו הקרציה על זנב הכלב"

גלובס tv "צריך להימנע ממפולת של המערכת הפיננסית בישראל ולתמוך בשכבות החלשות במיוחד" ; "התחתית כבר נראית באופק" ; "התוכניות של לספק עבודה פתאום לא יצליחו. לא תהיה עבודה, תהיה אבטלה ואין שכבה שלא תיפגע"

"המפולת בשוקי ההון בעולם הגיעה לשלב של נפילה חופשית, המערכת הפיננסית מתרסקת יותר ויותר מיום ליום, אך התחתית כבר נראית באופק". כך אומר היום (ה') בראיון לגלובס TV הכלכלן מיכה אסטרחן, המרצה באוניברסיטת ת"א במסגרת כנס על המשבר הכלכלי שמארגן פורום MIT ליזמות.

אסטרחן שחזה בהצלחה את התאוששות השווקים אחרי התפוצצות בועת הייטק בין 2000-2002 סבור כי "ישראל נמצאת במצב חמור משאר העולם. צריך לזכור שישראל כמו כמה מדינות בעולם מבוססת בגדול על ייצוא, היא בעלת סקטור בינלאומי גדול במיוחד ולכן הפגיעה תהיה עוד הרבה יותר קשה מאשר בארצות שאליהן אנחנו מייצאים, כמו ארה"ב או אירופה".

אסטרחן לא חוסך בביקורתו לגבי תוכנית האוצר לסיוע למשק הישראלי: "התוכנית של האוצר לא עושה כלום. לא חיובי ולא שלילי וגם אין הרבה מה לעשות במצב שבו אנחנו כמו הקרצייה שיושבת לכלב על הזנב".

רואים התערבות באופק

- האם ייתכן מצב שיחייב את האוצר לעשות צעדים הרבה יותר דחופים ודרסטיים?

"אני בטוח שיעשו הרבה דברים דחופים. הדברים שצריך לעשות זה להימנע ממפולת של המערכת הפיננסית בישראל ולתמוך בשכבות החלשות במיוחד, אבל כל התוכניות של לספק עבודה פתאום, לא יכולות לעבוד. לא תהיה עבודה, תהיה אבטלה וכולנו נפגע, כולנו זה אומר כולנו, אין שכבה שלא תפגע".

- כשאתה מדבר על רשת בטחון למוסדות הפיננסים, למה אתה מתכוון?

"צריך להעתיק את מה שעושים בשאר העולם, צריך להבטיח את הבנקים, להבטיח את המוסדות הפיננסים ולא להבטיח את החסכונות שלנו בבנקים.

"לגבי ההפסדים בקרנות ובקופות, צריך לעזור לאותם אנשים שהם במצב קשה אבל זה עזרה סוציאלית כמו שעוזרים לכל החלשים, בכל מקרה לא עזרה כללית לכולם, בטח ובטח שלא עזרה לקופות עצמן ולאלה שהנפיקו את האג"ח.

"אי אפשר להציל את השוק, אי אפשר להציל את בעלי ההון, אפילו אי אפשר להציל את כל החוסכים בכל הערוצים הפנסיוניים. אפשר להציל את אלה מהם שאכן הגיעו למצב קשה.

"צריך לדאוג שהמערכת הפיננסית תמשיך לתפקד ולהזרים אשראי לאלה הזקוקים לו וזאת בכל עלות. האמריקנים והאירופים כבר הכניסו הרבה הון למערכת הבנקאית וימשיכו בכך ככל שיידרש, וכך צריך לנהוג גם בישראל. לעומת זאת, להציל את אלה שמקבלים את האשראי - זה לא מתפקידה של הממשלה".

- איזה סימנים יאותתו על שינוי מגמה?

"האמריקנים צריכים להכפיל ואולי לשלש את מה שהם משקיעים בבנקים ודרך אגב, לא רק בבנקים אלא בכל המערכת הפיננסית, כלומר גם בחברות ביטוח. צריך השקעה בהון עצמי ודחוף. אם יעשו את זה מיד יש סיכוי שהמשבר יהיה קצר, אם לא יעשו את זה מיד, זה יכול להתפתח למשהו בסגנון של ה'דיפריישן'".

- אתה יכול להעריך את לוח הזמנים עד שנראה איזשהו שיפור?

"אם השבוע יזריקו עוד בין 250 ל-500 ביליון דולר בהון עצמי לבנקים ולמערכת הפיננסית, אז אני מניח שתוך רבעון או שניים הכלכלה תתאושש. כל שבוע שדוחים את זה עולה עוד 100 מיליארד דולר כי הצרכים גדלים, כי המערכת מתמוטטת וצריכה יותר תיקון. אם ייעשו את זה רק בעוד חודשיים כשהנשיא החדש ייכנס לתפקידו, אנחנו כבר עלולים להיות בתוך הדיפריישן ואז זה יכול לקחת שנים".

"עיני מתנהג בצורה לא הגיונית"

אסטרחן ממשיך: "לנו לוקח עוד יותר זמן לקרוא את המפה בהשוואה לאמריקנים מפני שאנחנו עוקבים אחרי ההתנהלות שלהם, ולכן התגובות שלנו הן מאוד מאוד איטיות. בנוסף, התגובות שלנו גם לא מרוסנות. ההתנפלות עכשיו של עיני על שר האוצר ועל התוכנית הכלכלית היא תגובה מאוד מאוד לא הגיונית. מה שעיני אומר למעשה בתגובה שלו זה שאם אנחנו במפולת נוראית, אז אני אתן עוד דחיפה עם איזה שביתה טובה כדי שניפול עוד יותר חזק ועוד יותר עמוק. אני מקווה שזה לא יקרה, אני מקווה שימצאו את הדרך שתאפשר לפוליטיקאים לרדת מהעץ".