המחוזי רמז: ייתכן שחברה לא פעילה אינה חייבת בדו"ח למס הכנסה

האם המחוזי סבור כי חברה לא פעילה אינה מחויבת בדו"ח למס הכנסה, גם אם היא עדיין רשומה ברשם החברות? זו המסקנה העולה לכאורה מדיון בערעורו של צבי אברהם, נהגו של צביקה פיק, על הרשעתו בעבירות מס

האם בית המשפט המחוזי בתל-אביב סבור כי חברה שאינה פעילה (ולכן אין לה הכנסות או הפסדים) אינה מחויבת להגיש דו"ח שנתי למס הכנסה, גם אם היא עדיין רשומה ברשם החברות? זו המסקנה המשתמעת לכאורה מדיון שהתקיים בערעורו של צבי אברהם, נהגו האישי של צביקה פיק ושל אמנים אחרים, על הרשעתו בעבירות מס.

אברהם שולט בחברה לאספקת כוח-אדם ובחברת הסעות, שקרסו ונסגרו עם פרוץ האינתיפאדה השנייה, ומשכך לא הגישו דו"חות למס הכנסה. החברות הועמדו לדין בשל אי-הגשת הדו"חות ואי-העברת ניכויים בסך 180 אלף שקל. שופט השלום חנן אפרתי גזר על אברהם 10 חודשי מאסר בפועל, וקנס את החברות ב-15 אלף שקל.

באמצעות עוה"ד גלעד ברון ואורי גולדמן ממשרד גולדמן-ברון הם עירערו למחוזי, וטענו כי סעיף 216 לפקודת מס הכנסה קובע עבירה על אי-הגשת דו"ח במועד, אך הדגש הוא על המועד ולא על עצם חובת ההגשה.

לדבריהם, מהעובדה שסעיף 131(5) לפקודה קובע כי רק חברה ש"היתה לה הכנסה בשנת המס" (לרבות הפסדים) חייבת בהגשת דו"ח, ניתן להבין שחברה שאינה נהנית מהכנסה בכלל, פטורה מהגשת דו"ח.

הם טענו כי מאחר שהחברות של אברהם הפסיקו פעילותן - הרי שלא היתה להן הכנסה (רווח או הפסד), ומשכך אינן חייבות להגיש דו"ח ולא ניתן להעמידן לדין בעבירת אי-הגשת דו"ח.

קוצר המאסר

עו"ד ליאת מנור מפרקליטות מיסוי וכלכלה טענה מנגד, כי המדיניות הנהוגה מזה שנים במס הכנסה היא שכל עוד החברה רשומה ברשם החברות, היא חייבת להגיש דו"ח גם אם אינה פעילה, וזאת משום שמס הכנסה אינו יכול לדעת מה קורה בחברה. לדבריה, יש פסיקה התומכת בגישה זו.

בדיון בערעור במחוזי המליצו השופטים דבורה ברלינר, זאב המר וצבי גורפינקל למדינה להסכים לקצר את תקופת המאסר של אברהם - אחרת יידרשו לתת פסק דין עקרוני בשאלה המשפטית העקרונית, שהשלכותיה ברורות. כמובן שלא ניתן לדעת מה היו פוסקים השופטים לו נדרשו לסוגייה, אולם, מאחר שההמלצה כוונה לעבר המדינה שתסכים להקל בעונש, ולא לעבר הנאשם שימשוך את ערעורו, נראה כי נטייתם היא שחברה לא פעילה אינה חייבת בהגשת דו"ח.

לאחר הפסקה הודיעה עו"ד מנור כי לאור נסיבותיו החריגות והאישיות של אברהם, המדינה מסכימה לקיצור תקופת מאסרו מ-10 ל-6 חודשים, שירוצו בעבודות שירות. זאת, למרות שהמחדלים לא הוסרו (הדו"חות לא הוגשו והניכויים לא הועברו). כן סוכם כי הקנס שהוטל עליו יוגדל מ-3,500 שקל ל-25 אלף שקל, בנוסף לקנס שהוטל על החברות. (ע"פ 72238/06).