הדיקטטור הבא יצמח באינטרנט

אובמה הבין את השילוב הנפיץ: משבר כלכלי ואינטרנט, מה יקרה כשיפנימו אותו "הרעים"?

ב-1932, לאחר משבר המניות הגדול, נערכו בחירות בגרמניה ובארה"ב. שני המנהיגים הנבחרים נהפכו לדמויות אשר עצבו את המאה ה-20. אחד הפך לדיקטטור במשטר טוטליטרי והשני נשאר דמוקרט נאמן. שבר כלכלי (המוביל כמעט תמיד למשבר חברתי) הוא תקופה מועדת לפורענות, תקופה שבה מנהיגים יכולים לנצל את כוחם בצורה שתשנה את ההיסטוריה.

שני המנהיגים שהזכרתי למעלה לא צפו בתוצאות מלחמת העולם שאותה ניהלו. היטלר התאבד לפני תום המלחמה ורוזוולט מת כתוצאה משבץ. אשתו של רוזוולט נשארה בחיים. אלינור רוזוולט היתה זו שיזמה את הצהרת זכויות האדם ב-1948. ההצהרה ניתנה בדיוק לפני 60 שנה וביה"ס למשפט של הארווארד בחר לחגוג זאת השבוע בכנס שנשא את הכותרת המחייבת: "תקווה, ביקורת ואפשרויות: זכויות עולמיות בתרבויות של שונות".

אובמה בוחר באינטרנט

במסע הבחירות שלו, אמר ברק אובמה: "הסיפורים שלנו שונים אבל הגורל שלנו משותף".
אותו אובמה בחר השנה ברשת האינטרנט כפלטפורמה לפרסום משנתו, גיוס כספים ותומכים וגיוס אהדת העם עוד לפני השבעתו כנשיא ארה"ב.

המשבר הכלכלי, הנושא הבוער ביותר בארה"ב, קיבל בסוף השבוע את התייחסותו של אובמה. באיזה מדיה בחר הנשיא המיועד לפרסם את משנתו עוד לפני השבעתו לתפקיד? באינטרנט כמובן (http://change.gov/newsroom/entry/2_5_million_jobs/ ).

הנשיא הבא של ארצות הברית רצה להרגיע את בוחריו בהבטחה ליצור 2.5 מיליון מקומות עבודה חדשים והחליט לעשות זאת באותה הדרך שבה פעל עד יום הבחירות: פרסום וידיאו באתר האינטרנט שלו.

אובמה הכריז אתמול על תוכנית שתימשך שנתיים שמטרתה ליצר יותר מ-2.5 מיליון מקומות עבודה עד 2011. ההפתעה הגדולה, לדעתי, היתה התמקדות בתמיכה שהכריז שהוא מתכוון לספק לטכנולוגיות הקלינטק: "אנו נחזיר אנשים למעגל העבודה בבנית כבישים וגשרים, שדרוג בתי הספר שמכשירים את ילדינו, ובניית חוות רוח ואנרגיה סולארית, מכוניות ביעילות דלק מירבית וכאלו המונעות באנרגיה חלופית שתוכל לשחרר אותנו מהתלות בנפט מגורמים חיצוניים".

נשמע כאילו שי אגסי בקע לרגע מגרונו של נשיאה הנבחר של ארה"ב.
אובמה הבטיח להקדיש לתוכנית 150 מיליארד דולר בעשר השנים הקרובות. מיליוני דולרים שייתכן ויוכלו לעזור גם לתעשיית הון הסיכון שלנו לפרוח בתחום הקלינטק.

בארה"ב כבר נשמעים קולות השמרנים שמבקשים להילחם במיתון באמצעות הורדת מיסים והוצאות ממשל. אין ספק שיועצים אלו מחוברים פחות לעם. אף אחד ממנהיגי הכלכלה לא פתח עדיין אתר אינטרנט עם סיסמאות העצמה לעם שלם וייתכן שזו הסיבה בגינה מתעלם כרגע הציבור מדבריהם.

כוחם של הטוקבקים

היבט מרשים ביותר במהלך הפרסום של אובמה הם הטוקבקים. טוקבקים לנשיא ארה"ב. ביוטיוב חסמו את האפשרות לתגובות לסרטון אבל באתרו של אובמה, האתר המקורי שבו התפרסם הוידיאו, ניתנה האפשרות לשלוח פידבק ליוצרי התוכן. נראה כי מדובר בנשיא ארה"ב הראשון אשר קורא את תגובות הבוחרים אונליין.

מדינת האינטרנט

העבר הוכיח שתקופות משבר מזמנות למנהיגים אפשרות לשנות את ההיסטוריה האנושית, אבל האם מנהיגי העולם שלנו כיום הם דווקא ראשי הממשלות ונשיאי המדינות?
מדינאים ומנהיגים פוליטיים היו הגורמים המשפיעים ביותר ב-1932 אך כיום קיימת מדינה נוספת, מדינה גלובלית בשם האינטרנט, ומנהיגיה אינם כפופים לכל חוק.

אין ספק כי מנהיגי העתיד ימשיכו וישתמשו באינטרנט על מנת להגיע אל העם. נשאלת רק השאלה האם מנהיגי העם לאחר המשבר כיום יוסיפו להיות ראשי המדינות. האם מנהיגי העתיד לא יהיו מנהיגים אשר יצמחו מתוך הרשת והמגע המתמיד עם העם.

האם את מוסד ההנהגה כיום לא יחליפו בעתיד נשיאי "העולם הוירטואלי". ואם כך, כיצד מונעים מגורמים כמו גוגל ומיקרוסופט מלהשתלט על העולם בדרך זו בדיוק. אחרי הכל, ההיסטוריה מלמדת כי בתקופות משבר הכח לשלוט על חלקים בעולם יכול להוכיח את עצמו כדבר מסוכן למדי.

ד"ר אורית מוסינזון היא סגן נשיא בבית השקעות דה-קלו בן-יהודה, שותפה בקרן nQube ומרצה בתואר בתחום השיווק וההון סיכון