קשת מבקשת פיצוי על הפקעת זמן מסך לטובת תשדירי הבחירות

טוענת כי בבחירות 2006 ממוצע הצפייה ברצועת השידור של ערוץ 2 ירד ב-27% בימי שידור התעמולה ; הרשות השנייה: בקרוב נפרסם מנגנון שייתן מענה לפגיעה הכלכלית הנגרמת לזכייניות בשל נטילת זמן תעמולה

קשת רוצה פיצוי על הבחירות: זכיינית ערוץ 2 קשת פנתה לרשות השנייה בדרישה לנקוט במהלך של פיצוי הזכיינים על הפקעת זמן המסך המיועד לשידורי תוכניות מסוגה עילית, כמו גם על אובדן הכנסות ורייטינג בתקופת הבחירות. קשת מבקשת פיצוי לאור העובדה כי מועדן של מערכות הבחירות בישראל נעשה תכוף יותר ואינו עומד על פעם ב-4 שנים - כך נודע ל"גלובס".

בפנייה של קשת עלה גם נושא היערכותה של החברה להתמודדות מול המשבר הכלכלי, זאת בעוד שעל הזכייניות להיערך לקראת מערכת בחירות 2009, כאשר יש לכך מספר השלכות.

במכתב ששלחה קשת למנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה, נכתב כי מערכת הבחירות פוגעת בהרגלי הצפייה של הצופים וגורמת לפגיעה ניכרת ברייטינג. עוד נטען כי בבחירות 2006 ממוצע הצפייה ברצועת השידור של ערוץ 2 ירד ב-27% בימי שידור התעמולה, בהשוואה לממוצע הצפייה לפני ואחרי תעמולת הבחירות.

עוד טוענת קשת כי היו מספר פעמים בהם תשדירי התעמולה חרגו מעבר לשעה 20:00, וגרמו לפגיעה משמעותית ברייטינג של מהדורת החדשות שלה ולהשפעה ישירה על הרייטינג של יתר התוכניות המשודרות באותו יום.

עוד נטען בפנייה לרשות כי מערכת הבחירות מפקיעה מהזכיינים זמן פרסום בהיקפים נרחבים, שכן חלק מזמן המוקדש לתשדירי תעמולה הוא על חשבון זמן פרסום, חסויות מסחריות.

בקשת טוענים עוד כי מערכת הבחירות מפקיעה מידי הזכיינים זמן מסך שמיועד לשידור תוכניות - ביניהן סוגה עילית - ומחייבת שינוי בלוח השידורים, וכי בבחירות 2003 ו-2006 נדרשו זכייני ערוץ 2 לשדר את תשדירי התעמולה בימי חול בשעה 19:00.

בקשת ציינו עוד כי רק לאחרונה עברה בקריאה ראשונה הצעת חוק בכנסת בנוגע לתעמולת בחירות במסגרת משאל עם, וכי לפי הצעת החוק תשדירי התעמולה יהיו במסגרת מקבץ פרסומות בלבד ובתשלום - ולא בדרך של הפקעת זמן המסך לשידורי הזכיינים וללא תמורה.

קשת דורשת עוד כי מערכות הבחירות ישודרו בערוץ 2 בלייט-נייט, קרי 23:00, ואילו בערוץ 10 בפרה-פריים, קרי ב-19:00 - וזאת לאחר שבשתי מערכות הבחירות האחרונות תשדירי התעמולה שודרו בערוץ 2 ברצועת הפרה-פריים, ואילו בערוץ 10 ברצועת הלייט-נייט.

"אנו סבורים כי למען האיזון יש להפוך את הסדר בבחירות 2009, כך שבערוץ 2 ישודרו התשדירים בלייט-נייט ובערוץ 10 בפרה-פריים", נכתב בפניית קשת.

מהנהלת הרשות השנייה נמסר בתגובה, כי "שידורי התעמולה במתכונתם המוכרת זוכים לצפייה נמוכה ואף פוגעים ברציפות הצפייה בערוצים 2 ו-10. המחוייבות להקצאת זמן תעמולה בטלוויזיה ללא תמורה היא על-פי חוק, ובכוונת הרשות השנייה לפעול בעתיד לשינויו. לאור זאת, בכוונת הרשות לקבוע מנגנון אשר ייתן מענה לפגיעה הכלכלית הנגרמת לזכייני הטלוויזיה בשל נטילת זמן התעמולה בבחירות הקרובות. המנגנון יפורסם לאחר אישורו בקרוב".