ביהמ"ש: אישה יכולה לעקל לבעלה גם רכוש פרטי כדי להבטיח את עתידה

עד כה נהגו בתי המשפט בדרך-כלל לעקל במסגרת הליך גירושין רק את חלקו של הבעל ברכוש המשותף ; כעת נקבע לראשונה כי יש להבטיח טענות רכושיות אחרות של האישה, כגון הזכות החדשה ל"נכסי קריירה"

בית המשפט לענייני משפחה בתל-אביב אישר לאישה לעקל דירה פרטית של בעלה, כדי להבטיח מקור לקבלת כספים שהוא יחוייב לשלם לה, בגין "נכסי הקריירה" שלה במסגרת הליך גירושין.

לפני כשנה קבע בית המשפט העליון, בפסיקה תקדימית, כי "נכסי קריירה" שצבר בן-זוג במהלך שנות הנישואים ייחשבו כנס משותף שיחולק בעת גירושין. נכסי קריירה הם נכסים לא מוחשיים כגון מוניטין אישי, כושר השתכרות מוגבר ושיפור היכולת האישית, המיוחסים בעיקר לבעלי מקצועות חופשיים, כגון עורכי דין ורואי חשבון.

בדרך-כלל נהגו בתי המשפט לעקל או לאסור על הבעל לבצע דיספוזיציה (העברת בעלות) רק בחלקו ברכוש המשותף. כעת נקבע לראשונה כי יש להבטיח טענות רכושיות אחרות של האישה, כגון הזכות החדשה ל"נכסי קריירה", משום שיש להתייחס לזכות זו כאל תביעה כספית לכל דבר ועניין.

הפרדה רכושית

מדובר בזוג שנישא ב-2001 בקפריסין, אחרי שחתם על הסכם ממון הקובע הפרדה רכושית מוחלטת בין הצדדים, באשר לרכוש שנצבר לפני הנישואין ואחריהם.

האישה, שיוצגה על-ידי עו"ד שמואל מורן, קיבלה צו האוסר על בעלה למכור דירה שרכש שלוש שנים לפני הנישואין ושלא היתה מחלוקת שאינה חלק מהרכוש המשותף. הבעל, עובד ותיק בתעשייה האווירית, ביקש באמצעות עו"ד עפרה אורנשטיין להסיר את הצו, מאחר שגם האישה מודה שאין לה זכויות כלשהן בדירה זו.

המחלוקת המשפטית המרכזית בין הצדדים היתה האם האישה יכולה לתבוע נכסי קריירה למרות קיומו של הסכם הממון - שהרי מדובר בזכות שנוצרה על-ידי הפסיקה לאחר חתימתו.

תביעה כספית

הרשמת קרן כ"ץ ציינה, כי "אכן הלכה היא כי בתביעות לחלוקת רכוש משותף, לא ניתן לעקל רכוש שאינו משותף. לאור זאת אני סבורה כי לא ניתן להטיל עיקול על כספים שצבר הבעל ב-22 שנות עבודתו בתעשייה האווירית, שנצברו מספר שנים לפני שהכיר את המבקשת". לכן היא ביטלה צו מניעה שהוצא במעמד צד אחד, האוסר על הבעל להשתמש בכספים אלה. כן הורתה הרשמת לצמצם למחצית את העיקול על כספי הפנסיה של הבעל, שנצברו מאז נישואיהן ואילך.

באשר לדירה ציינה כי לא ניתן להעריך בשלב זה את שווי "נכסי הקריירה", אולם אם השופט הדן בתביעת האישה יקבע כי היא זכאית להם במקביל לקיום הסכם הממון - הרי שאם יוסר צו איסור הדיספוזיציה בדירה, היא לא תוכל להבטיח את תביעתה.

"גם אם מדובר בטענות כגון נכסי עתודה כלכלית או בטענות לפיצוי בגין הפרש השתכרות פוטנציאלי בין בני-הזוג, מדובר בתביעה כספית רגילה. במקרה שכזה, כאשר מוגשת תביעה כספית ניתן לעקל נכסים או להיעתר לבקשה למתן צו איסור דיספוזיציה גם לגבי נכסים שאינם חלק מן הרכוש המשותף ואין לגביהם כל טענה שכזאת", קבעה. היא הוסיפה כי הבעל יוכל למכור את הדירה, אך אז יחול הצו על כספי התמורה. (בש"א 6387/08).