בין רודיאו דרייב לרחוב המסגר

תערוכת לוס אנג'לס חשפה חידושים שינחתו אצלנו במהלך 2009 ; תכירו את ה-3 החדשה, ותגידו שלום ולהתראות לרכבי הכביש-שטח המגודלים

תערוכת הרכב הבינלאומית של לוס אנג'לס מושכת אליה באופן מסורתי את הצד הפחות מכופתר והיותר נהנתני של התעשייה. קליפורניה שטופת השמש היא לא רק ריכוז אדיר של מיליונרים שלרשותם תקציבי רכש בלתי מוגבלים ותיאבון בלתי נדלה לחידושים מוטוריים, אלא גם בירת עיצוב הרכב המתקדם של העולם. בשנים האחרונות היא גם הפכה לבירת הרכב ה"ירוק" של ארצות הברית.

השנה גם הזהב וגם הירוק כוסו על-ידי העננה השחורה שעלתה מדטרויט. שתיים משלוש היצרניות האמריקאיות הגדולות - ג'נרל מוטורס וקרייזלר - הקטינו למינימום את הנוכחות שלהן בתערוכה, בשל המצב הפיננסי הקשה שבו הן מצויות, ואף ביטלו את מסיבות העיתונאים שהיו מתוכננות. "לא היה טעם", אמר שלא לציטוט אחד מבכירי GM. "ממילא אף אחד לא היה שואל אותנו על המכוניות אלא על יכולת ההישרדות שלנו".

אף על פי שמחירי הדלק נחתכו כמעט במחצית בחודשיים האחרונים, בתערוכה ניתן היה לראות בבירור את השפעת משבר הדלק על הציבור האמריקאי ועל תעשיית הרכב. בניגוד לשנים עברו לא הוצג כמעט שום רכב כביש-שטח גדול חדש, ואלה - הוצגו, הקפידו לעטות על עצמם כסות היברידית או גימיק סביבתי אחר.

את האווירה הקודרת האיר רק זרם הסלבריטיס, ובראשם המושל חובב הרכב ארנולד שוורצנגר, שבלעדיהם שום אירוע בעיר המלאכים אינו שלם. עבור שחקני הקולנוע, זמרי הראפ עטויי היהלומים ונשות המיליארדרים, הקפידו יצרניות הרכב - בעיקר האירופיות - להציג כמה מכוניות ספורט אקזוטיות ושיפורים מוחצנים. גם עבור השוק הישראלי היו בלוס אנג'לס כמה בשורות חשובות, אם כי לחלקן נצטרך להמתין כמה חודשים. הנה מדגם מייצג.

מאזדה 3 החדשה: אוטו שהוא מוסד פיננסי


; מה חדש: תא נוסעים משודרג, גיר אוטומטי חדש, עיצוב דינמי

; מתי בישראל: מאי 2009

9 מיליארד שקל. זה בערך הסכום שהוציאו לקוחות שוק הרכב בארץ על רכישת כ-81 אלף יחידות של הדור הנוכחי של המאזדה 3 מאז החל שיווקה בישראל ב-2004. בשנה שעברה בלבד נמכרו בישראל קצת יותר מ-18 אלף מכוניות מאזדה 3 - יותר מהיקף המכירות של כמה מותגים שלמים. ועם מספרים כאלה ראוי להתייחס למכוניות יותר כאל מוסד פיננסי מאשר ככלי רכב, אף שאין ספק כי לדור החדש של המכונית יש גם מה להציע על הכביש. המכונית עושה שימוש בפלטפורמה של קודמתה, וחולקת איתה את אותו בסיס גלגלים.

היא מעט גבוהה יותר, וארוכה יותר בעשרה סנטימטרים, שרובם נוספו בחרטום. את השינוי הגדול ביותר ירגישו המאזדאיסטים הוותיקים בתא הנוסעים. עמדת הפיקוד עוצבה מחדש, עם קווים זורמים ונאים, לוח מחוונים דרמטי, בידוד רעשים משודרג והנדסת אנוש עדכנית. "מנוע הליסינג" בנפח 1.6 ליטרים ייחשף רק בדצמבר באירופה, אולם מנוע שני ליטרים, בהספק 148 כ"ס, זכה לקבל תיבה אוטומטית חדשה ומתקדמת עם חמש מהירויות. צריך רק לקוות שהיא תופיע גם בצמוד למנוע ה"ישראלי". דגם החמש דלתות האירופי צפוי להיות דרמטי יותר בעיצובו.

פורד פיוז'ן היבריד: שיעור לטויוטה

פורד פיוז'ן היבריד

; מה חדש: מערכת היברידית מתקדמת, שישים קמ"ש על חשמל בלבד

; מתי בישראל: טרם הוחלט

המשבר הכלכלי תפס את פורד בעיצומה של תוכנית מהפכנית להשקת עשרות דגמים אסטרטגיים, שאמורה הייתה להחזיר אותה לעמדה של הובלה עולמית. אחת המכוניות האסטרטגיות בתוכנית היא הגרסה ההיברידית המתקדמת של הפורד פיוז'ן החדשה. על-פניו זו משפחתית גדולה, מרווחת וידידותית למראה, שגם מתיחת הפנים היסודית שעברה לא מצליחה להעניק לה כריזמה. אבל מתחת לפני השטח מסתתרת מיני מהפכה: מערכת היברידית שגם טויוטה יכולה ללמוד מנה דבר או שניים.

המערכת של הפיוז'ן מסוגלת להניע את הרכב על כוח חשמלי בלבד, במהירות של עד שישים קמ"ש - כפול כמעט מהמתחרים - ולהביא לחיסכון יוצא דופן בתנאי נסיעה עירוניים. על-פי נתוני פורד, טווח הנסיעה בנהיגה עירונית, שבה המנוע החשמלי לוקח פיקוד לעתים תכופות, מגיע לכ-1,100 קילומטר על מכל בנזין אחד. את זה עושה המכונית בין השאר הודות לדור חדש של סוללות ניקל מטאל קלות וחזקות יותר, ומערכת חכמה לשימור אנרגיה. לסוללה ולמנוע החשמלי משודך מנוע בנזין בנפח 2.5 ליטרים עם תיבה אוטומטית רציפה. אפשר להמר שהמערכת החכמה תופיע בקרוב גם בדגם אירופי של הקונצרן - אולי אפילו המונדיאו.

ניסן קיוב: בסיס לחשמלית העתידית

ניסן קיוב

; מה חדש: עיצוב נועז, שימושיות מרשימה

; מתי בישראל: 2009 עם מנוע רגיל, 2011 (משוער) בגרסה חשמלית

הניסן קיוב הקטנה היא להיט מכירות ותיק בארץ מולדתה יפן, ואחת ממכוניות הנישה המשפיעות ביותר על השוק היפני. הדור החדש שלה, הנראה עגלגל וידידותי יותר, עתיד להגיע לראשונה בשנה הבאה גם לארצות הברית ולאירופה, עם מנועי בנזין ודיזל מקובלים. אבל חשיבותה במקום אחר: הקיוב היא אחת המכוניות הראשונות העתידות לארח את מערכת ההנעה החשמלית של ניסן ואת סוללות הליתיום המתקדמות, והיא תוכננה לייעוד הזה כבר מהשלבים הראשונים של פיתוחה.

בינתיים מציעה הקיוב החדשה שילוב יוצא דופן של עיצוב מתקדם ושל שימושיות. היא קומפקטית (פחות מארבעה מטרים אורך), וניצבת על בסיס גלגלים באורך 2.53 מטרים, אבל בזכות פרופורציות של קובייה חלל תא הנוסעים הוא ענק. העיצוב הא-סימטרי של חלקה האחורי הוא גימיק שלא ניתן להתעלם ממנו, וגימיקים דומים של עיצוב ניתן למצוא גם בתא הנוסעים. ביפן, למשל, קיימות עשרות גרסאות של המכונית שהותאמו למגוון שימושים כמו משרד נייד, קמפינג, וכך הלאה. בשלב הראשון תוצע המכונית עם מנוע 1.5 ליטרים בהספק 109 כ"ס ותיבה אוטומטית רציפה.

לקסוס RX חדשה: רק אל תקראו לו ג'יפ

לקסוס RX חדשה

; מה חדש: עיצוב חוץ ופנים, מתלים, מערכת היברידית משודרגת

; מתי בישראל: גרסת הבנזין בפברואר

כלי רכב היברידיים וירוקים הם להיט בשוק העולמי, בעוד רכבי כביש-שטח חדשים זוכים לקבלת פנים צוננת מאוד, אפילו בארצות הברית. זו אולי הסיבה לכך שבחשיפת הדור החדש של הלקסוס RX לא ניתן היה למצוא אזכור להגדרה SUV הצמודה לכל רכב כביש-שטח בארצות הברית. את מרכז הבמה תפס דגם ה-RX450 ההיברידי החדש. הרכב עבר שינוי עיצוב אבולוציוני, ונראה קשוח יותר תוך שמירה על המידות הצנועות וההדוקות של הדגם הנוכחי. גם עיצוב תא הנוסעים הוא שדרוג "שקט" ועשוי בטוב טעם. את עיקר החידושים ניתן למצוא מתחת למרכב. הדגם ההיברידי מצויד כעת במנוע בנזין V6 עם מחזור בעירה מתקדם, המוסיף 27 כוחות סוס להספק, ובסך-הכול 295 כ"ס, תוך הקטנת הפליטה ותצרוכת הדלק.

המערכת ההיברידית יעילה יותר, ומצוידת בשפע של מערכות חדשות לחיסכון באנרגיה. בהן ניתן למצוא מיחזור חום גזי הפליטה לטובת חימום מהיר של המנוע לאחר התנעה ולטובת שיפור טעינת הסוללה. גם מערכת ההנעה הכפולה האלקטרונית נרתמת למשימה ואוגרת את אנרגיית ההאטה של כל ארבעת הגלגלים.

ה-iPhone מגיע לרכב: מסך מגע מתקדם במקום כפתורים

בין כל הגאדג'טים האלקטרוניים והמערכות המתקדמות שהופיעו בלוס אנג'לס, בלטה מערכת השליטה החדשה שמציעה לקסוס ב-RX. מדובר במסך-מגע עם ממשק אנוש מתקדם, המאפשר שליטה בתפריטים ובפונקציות השונות באמצעות תנועות אצבע, ממש כמו במסך של האייפון המצליח של אפל. המסך עצמו, בגודל שבעה אינצ'ים, מציע חדות ורמת בהירות חסרות תקדים תחת אור שמש מלא. מי שאינו סומך על המסך יוכל להיעזר במערכת חדשה לזיהוי פקודות קוליות, היודעת להבין גם פקודות הנאמרות בשפה אגבית ובטון של שיחה.