הפד' מסלק את הפסולת

הבנק המרכזי מנקה כעת את הלכלוך הבלתי מתוכנן שפיזרו תוכניות החילוץ הקודמות שלו

הנה מתנה ליושבי המושבים האחוריים הזולים במשק. לדיירי הרחוב הכי מפורסם בארה"ב, מיין סטריט, ממתין סיוע פדרלי משלהם. אתמול (ג') הכריז ה'פד' על שתי תוכניות שמיועדות להוריד את ריבית המשכנתאות ולחדש את ההלוואות לסטודנטים, לעסקים קטנים, לכרטיסי אשראי ולכל מי שעוד שוקל להחליף כעת את רכבו.

במובן אחד, הפד מנקה כעת את הלכלוך הבלתי מתוכנן שיצרו תוכניות החילוץ הקודמות שלו. תשואות האג"ח של סוכנויות המשכנתאות הממשלתיות זינקו בחודש שעבר, אחרי שהערבות של החברה הפדרלית לביטוח פיקדונות לאג"ח בנקאיות בכירות העלתה את האטרקטיביות של האג"ח הללו ביחס לניירות של פאני מיי ופרדי מאק .

רכישת האג"ח הללו, בתקווה שהריביות המוזלות שלהן יחלחלו אל שוק הלווים המקוריים, אינה דבר חדש - האוצר רכש עד סוף אוקטובר כ-27 מיליארד דולר של אג"ח משכנתאיות של פאני ופרדי מאז שהן הולאמו למעשה בספטמבר. אך התוכנית החדשה של הפד, 500 מיליארד דולר לרכישת אג"ח משכנתאיות, בתוספת 100 מיליארד דולר לחובות של פאני ופרדי, גדולה הרבה יותר ממשימה של הפחתת ריבית המשכנתאות.

המסגרת השנייה, שתלווה עד 200 מיליארד דולר לקשת רחבה של משקיעים שינפיקו אג"ח חדשות בגיבוי הלוואות צרכניות, מייצגת שינוי נוסף במדיניות הרשויות. האוצר מנסה לסחוט יותר תוצאות מתוכנית TARP שלו, והוא עושה זאת באמצעות מינוף - תרומה של 20 מיליארד דולר למסגרת של הפד.

הפד עצמו מלווה יותר ויותר כספים במאמץ שהכספים האלה יגיעו אל הציבור. הבנק המרכזי, שלקח על עצמו את רוב הסיכון בחבילת החילוץ העדכנית של סיטיגרופ, בהחלט במצב רוח של התרחבות. הוא מוסיף 800 מיליארד דולר בכוח למאזן המעורער ממילא שלו.

כאשר התוכניות הממשלתיות צצות כפטריות אחרי הגשם, הדאגה בטווח הקצר היא אם הן יצליחו לעודד את ההלוואות, וכמובן את הביקוש להלוואות. מחירי הבתים ממשיכים לצנוח והאבטלה גואה. מיין סטריט עלול להעדיף להתחפר בחודשי החורף במקום לחזור לבזבוזי העבר.