גורם משפטי: יש מסמכים המוכיחים שאולמרט היה מעורב בניהול הוצאות טיסותיו

בפרקליטות דוחים את טענות רה"מ, בעקבות החלטת מזוז להגיש נגדו כתב אישום בפרשת ראשונטורס ; לבני: "אולמרט צריך לצאת לחופשה"

בחקירה נאספו מסמכים המוכיחים שראש הממשלה, אהוד אולמרט, היה מעורב בניהול הוצאות טיסותיו לחו"ל. כך טוענים היום (ה') בסביבת היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, בתשובה לטענות סניגוריו של אולמרט, כאילו הוא כלל לא היה מעורב בנושא גביית ההוצאות בפרשת "ראשונטורס".

אמש החליט מזוז להעמיד לדין את אולמרט ואת מנהלת לשכתו לשעבר, שולה זקן, בפרשת "ראשונטורס", בכפוף לשימוע שייערך להם. אולמרט יואשם שבעת שכיהן כראש העיר ירושלים וכשר בממשלה (2002-2006) קיבל במירמה כ-85 אלף דולר, כמימון כפול ומשולש מגופים ציבוריים ומהמדינה, לנסיעותיו לחו"ל (ר' מסגרת).

העבירות המיוחסות לאולמרט ולזקן הן קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, מירמה והפרת אמונים ורישום כוזב במסמכי תאגיד. אולמרט יואשם גם בהעלמת הכנסות במירמה. מדובר בעבירות שעונשן המירבי הוא 7 שנות מאסר.

פרקליטי ראש הממשלה, עוה"ד אלי זהר, נבות תל-צור ורועי בלכר, תקפו את עיתוי פרסום הודעת מזוז, ואת עצם ההחלטה להפריד את פרשת ראשונטורס משאר פרשות אולמרט. כן טענו ש"ראש הממשלה נדהם לקרוא במכתבו של מזוז פרטים וטענות שלגביהם לא נחקר ושלא הוצגו לו כלל באף אחת מחקירותיו".

לדבריהם, בניגוד לאמור בהודעת היועץ, "לא הוצגה בפני ראש הממשלה בחקירותיו ראיה כלשהי שיש בה לבסס ידיעה ומודעות שלו למעשים". בסביבת ראש הממשלה אף טענו, שהודעת מזוז נובעת מרצון הפרקליטות לעמעם את המכה שתנחת עליה בקרוב, אחרי שתיאלץ לסגור את תיק נשיא המדינה לשעבר, משה קצב

"וריאנט בניסוחים"

בסביבת מזוז דוחים את כל הטענות של רה"מ. כאמור, בידי המשטרה מסמכים המעידים על מעורבות של אולמרט בנושא הוצאות הטיסות, כמו הערות שכתב בכתב ידו לזקן. מעבר לכך, אמרו גורמים משפטיים, לא סביר שראשונטורס ניהלה חשבון על-שם אולמרט, ממנו מומנו טיסות למשפחתו, והוא לא ידע על כך.

הגורמים אף תהו מדוע כשהתפוצצה הפרשה לא טען אולמרט שהוא כלל לא עסק בנושא. כזכור, עיקר טענותיו אז היו שהעודף ממימון הטיסות הועבר לחשבון בראשונטורס כדי לממן את הנסיעה הבאה. כן טען שבני משפחתו נסעו על חשבון נקודות שצבר בטיסותיו לחו"ל.

בפרקליטות דוחים את טענת אולמרט שחלק מהפרטים בהודעה לא הוצגו לו. "הוא נחקר על הכל. אולי יש וריאנט בניסוחים, אבל הוא מכיר את כל החשדות", אמרו.

מזוז החליט להפריד את ההכרעה בתיקי אולמרט השונים כדי למנוע טענות של סחבת ועינוי דין. היועץ טרם הכריע בפרשת טלנסקי, משום שהוא ממתין לראות האם מוריס טלנסקי צפוי לשוב לישראל בזמן הקרוב, כדי להשלים את גביית עדותו המוקדמת. אם יסתמן שלא, מזוז יקבל החלטה בקרוב.

לפי שעה לא ברור האם זקן, שהוחלט להעמיד לדין גם אותה, תיכלל באותו כתב אישום עם אולמרט. ייתכן שיוגש נגדה אישום נפרד כדי שתעיד נגד רה"מ. פרקליטה של זקן, עו"ד מיכה פטמן, אמר: "בשימוע נשכנע את הפרקליטות שחומר החקירה אינו משקף כל עבירה שבוצעה לכאורה ע"י זקן, וכי אין פעולה שבוצעה על ידה מתוך מחשבה פלילית".

מתגובתו עולה שזקן אינה מכחישה את המעשים, אך טוענת שנעשו בהוראת "הבוס", ומשכך לא התגבש בה היסוד הנפשי. לפי שעה נראה שזקן לא תשכב על הגדר בשביל אולמרט, ותדאג בעיקר לעצמה. *

"טובות הנאה אישיות על חשבון המדינה"

הרטוריקה בהודעה שפירסם היועמ"ש, מני מזוז, בדבר הכוונה להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה, אהוד אולמרט, בפרשת "ראשונטורס" חריפה ונועדה כנראה להבהיר שלמרות שסכום המירמה אינו כה גבוה (כ-85 אלף דולר), אלו מעשים חמורים. "מדובר בניצול לרעה של תפקידו ומעמדו לפעילות שיטתית, לאורך שנים, להפקת טובות הנאה כספיות אישיות מנסיעות על-חשבון ארגונים ציבוריים ועל חשבון המדינה, בדרך המנוגדת לנורמות ולכללים המחייבים שר ועובד ציבור", נכתב בהודעת מזוז.

אולמרט הוזמן מתוקף תפקידו ע"י גופים העוסקים בפעילות ציבורית שלא למטרת רווח, להופיע באירועים מטעמם בחו"ל. בין המזמינים היו אקי"ם, הבונדס, יד ושם, מרכז שמעון ויזנטל, מצעד החיים, האגודה למען החייל בארה"ב, על"ה, קרן היסוד, הקונגרס היהודי העולמי ואורט.

לעיתים קרובות, הופיע רה"מ במהלך אותה נסיעה בפני מספר ארגונים, וביקש מכל גוף לממן בנפרד את אותה נסיעה. בקשות המימון של אולמרט הופנו באמצעות מנהלת לשכת רה"מ, שולה זקן, ומתאמת קשרי החוץ בלשכה, רייצ'ל רז-ריסבי. "בהוראתו ובידיעתו של אולמרט, הוצגו בפני הגופים המממנים, באופן שיטתי, מצגי-שווא לפיהם הם משלמים עבור טיסותיו של אולמרט והנלווים לו, תוך שהוסתר מהם שגוף נוסף משלם בעבור אותה נסיעה".

זקן וריסבי הנחו את משרד הנסיעות "ראשונטורס", שאולמרט השתמש בשירותיו, להפיק חשבוניות בגין הטיסות ובהן נתונים פיקטיביים ביחס למסלולי הטיסות ולמחירן. הכספים העודפים, שהועברו לחשבון פרטי מיוחד ע"ש אולמרט שניהלה "ראשונטורס", שימשו למימון עשרות נסיעות פרטיות לחו"ל של אולמרט ובני משפחתו, ולמימון שידרוג טיסותיו.

אולמרט חשוד שרימה גם את המדינה. בנסיעות בהן שולבו גם מטלות בתוקף תפקידו המיניסטריאלי, לצד אירועים עבור ארגונים ציבוריים, מומנה הנסיעה גם בידי המדינה. אולמרט הפר לכאורה גם את האיסור לקבל שכר או טובת הנאה (ובפרט בגין הרצאות ונאומים) מעבר למשכורתו מהמדינה. כן הוא חשוד שהסתיר במירמה ממבקר המדינה את הכנסותיו אלה ואת הכספים שהוחזקו עבורו במשרד "ראשונטורס". ההכנסות הועלמו גם מרשויות המס בדו"חות השנתיים שהגיש אולמרט.

כל פרשות אולמרט

ראשונטורס

רה"מ אולמרט חשוד שקיבל מגופים ציבוריים ומהמדינה מימון כפול ומשולש בסך 85 אלף דולר לנסיעותיו לחו"ל. מזוז החליט להעמידו לדין בכפוף לשימוע.

טלנסקי

אולמרט חשוד שקיבל שוחד ממוריס טלנסקי, שהעביר לו מעטפות מזומנים. המשטרה המליצה להעמיד לדין. גביית העדות המוקדמת מטלנסקי הוקפאה. אם לא ישוב בקרוב לארץ, אולמרט צפוי לעמוד לדין לפחות בהפרת אמונים.

בנק לאומי

אולמרט חשוד שהיטה את המכרז להפרטת גרעין השליטה בבנק לטובת ידידיו. המשטרה המליצה לסגור התיק, אך בפרקליטות נשמעות דעות שונות. פרקליט המדינה יכריע בתוך כחודש.

הרשות לעסקים קטנים

אולמרט חשוד בביצוע מינויים פוליטיים ברשות ובמשרד התמ"ת. החקירה בעיצומה. ההערכות: סיכויים טובים לכתב אישום.

מרכז ההשקעות

אולמרט חשוד שפעל בניגוד עניינים בהחלטות הנוגעות למפעל סיליקט בדימונה, שייצג מקורבו עו"ד אורי מסר. החקירה בשלבי סיום, הממצאים גבוליים.

הבית ברחוב כרמיה

אולמרט חשוד שקיבל כשוחד הנחה של 320 אלף דולר ברכישת הבית, תמורת קידום הפרויקט בעיריית ירושלים. חקירת המשטרה בשלבי סיום, הממצאים גבוליים.