עימות בין צרפת לאיחוד האירופי על תוכנית החילוץ; הנציבות: כספי הסיוע לא אמורים לשמש להרחבת האשראי

פקידים בכירים בצרפת: זו החלטה מגוחכת וטיפשית ; הבנקים הצרפתיים התחייבו תמורת הסיוע, בהיקף של 10.5 מיליארד אירו, להגדיל את האשראי הצרכני ב-3%-4% ; לטענתה של ממשלת צרפת, החילוץ נועד לשחרר את מחנק האשראי וממילא אין בנקים צרפתיים העומדים בפני קריסה

הנציבות האירופית מתנגדת לתוכנית החילוץ של ממשלת צרפת, האמורה לייצב את ששת הבנקים המסחריים הגדולים במדינה. בנציבות דורשים שהחילוץ יעניק פחות הון לבנקים לצורך הגדלת ההלוואות שלהם.

כריסטין לאגרד, שרת האוצר של צרפת, שוחחה אתמול (ו') עם נלי קראוס, נציבת האיחוד האירופי לנושא התחרות וניסתה לשכנע אותה להסיר את הווטו של האיחוד על תוכנית החילוץ הצרפתית, שהיקפה המתוכנן 10.5 מיליארד אירו. הנציבה נשארה בדעתה שהבנקים אינם יכולים להשתמש בסיוע ממשלתי כדי להגדיל את נפח ההלוואות שלהם.

גורמים בנציבות מסרו כי ההתנגדות נובעת משיקולים ענייניים. "אנחנו חייבים להקפיד על קריטריונים אחידים לכולם. הסיוע הממשלתי צריך לעזור למערכת הפיננסית להתמודד עם המשבר ולא יותר מזה". בצרפת זועמים על החלטת הנציבות. פקיד צרפתי בכיר כינה את ההחלטה "מגוחכת וטיפשית", משום שהיא תגרום להחמרה במחנק האשראי, "שזה הדבר שניסינו למנוע כשהזרמנו בחודש שעבר הון לכל הבנקים הגדולים במדינה", אמר הבכיר.

ללא תמיכה ממשלתית, אומרים בצרפת, הבנקים ישתמשו בתוכנית כדי להגדיל את יחס ההון שלהם, אך יימנעו מהרחבת האשראי לצרכנים ולבנקים אחרים. המהלך הזה, בניגוד לחילוץ בבריטניה, באיטליה ובגרמניה, כולל חידוש ההון לכל הגופים המעניקים אשראי תוך הבטחה שהם יגלגלו את ההון הזה הלאה, בהלוואות צרכניות ואחרות.

בצרפת טוענים שבניגוד למקרים כמו נורתרן רוק בבריטניה, שהולאם ונדרש להפחית את היקף ההלוואות שלו, במקרה של הבנקים הצרפתיים, הכסף הציבורי שמוזרם אליהם לא נועד לחלצף מקריסה, אלא לשחרר אשראי למשק.

הממשלה חתמה עם סוסייטה ז'נרל , BNP פאריבה , קרדיט אגריקול , ועם עוד שלושה בנקים גדולים על הסכם שבו הבנקים מתחייבים להגדיל את האשראי לצרכנים פרטיים, לעסקים ולשלטון המקומי ב-3%-4% במהלך שנת 2009.