בקשה לייצוגית נגד איילון ביטוח: דורשת לעבוד שעות נוספות אך מסרבת לשלם עבורן

בתביעה, בהיקף 25 מיליון שקל, נטען כי איילון נמנעת באופן שיטתי מלשלם שעות נוספות - אך דורשת מהעובדים, במפורש או במרומז, לעבוד שעות נוספות כהוכחת "נאמנות" לחברה או כתנאי לקידומם או לשמירת מעמדם

לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב הוגשה בקשה לאישור תביעה ייצוגית בסך 25 מיליון שקל נגד חברת הביטוח איילון והיו"ר שלה, נגה רחמני, בטענה כי הם מחייבים את העובדים לעבוד בשעות נוספות, אך כעניין שבמדיניות מסרבים לשלם עבורן.

התובע, עו"ד דוד ברקן, עבד באיילון 11 שנה והקים בה את מדור שיבובים במחלקת התביעות. באמצעות עו"ד אופיר בר-דוד הוא טוען, כי איילון נמנעת באופן שיטתי ומכוון מלשלם שעות נוספות, בעודה דורשת מהעובדים, בין במפורש ובין במרומז, לעבוד שעות נוספות כהוכחת "נאמנות" לחברה או כתנאי לקידומם או לשמירת מעמדם בה.

השיטה של איילון, כך נטען, פעלה בשני שלבים: תחילה הוצמד תואר "ניהולי" לכאורה לשם העובד כגון: "ראש צוות", "רכז", "מנהל מדור" וכו', למרות שבתפקיד לא היתה כל סמכות אקזקוטיבית והעובד נותר פקיד כשהיה; בשלב השני הוצבה לעובד דרישה חד-משמעית לעבודה בשעות נוספות, "כהוכחה לנאמנותם לחברה" ללא שכר נוסף.

ברקן טוען כי איילון אף שוללת כל אפשרות לביטוי או להתארגנות עובדים ומינוי וועד המייצג אותם. הפרה נוספת של חוקי המגן, לטענתו, היא בכך שהשכר המשמש לצורכי ניכויים והפרשות אינו כולל משכורות 13 ו-14, המשולמות בקביעות ללא תלות בתנאי כלשהו, ומהוות חלק בלתי נפרד מהשכר השנתי.

לדבריו, בדיון השכר האחרון שנערך אמר לו נגה רחמני, כי בחברה מצפים מאדם במעמדו ובתפקידו לגלות "נאמנות לחברה" ולעבוד יותר שעות. ברקן השיב שאין לכך אפשרות מעשית, ומאז לטענתו "קפא" שכרו ולא קוימו דיוני שכר, למרות שהובטח לו דיון מידי שנה. לטענתו, עובדים רבים המצויים במצבו חוששים להתלונן פן יבולע להם. (עב' 11909/08).