רשות המסים בוחנת מתן פטור ממס לקרנות הפנסיה הוותיקות ולקופות הגמל על הכנסות מנדל"ן מניב

הפטור ממס יעודד את הקופות להיכנס לשוק הנדל"ן ובכך הן יהוו שחקן חיזוק משמעותי לשוק ; קרנות הפנסיה וקופות הגמל יזמו את המהלך בעבר, וכעת הוא קיבל טיפול מואץ על רקע המשבר ועל רקע הצורך להביא להתאוששות קופות הפנסיה והגמל

רשות המסים בוחנת מתן אפשרות פטור ממס לקרנות הפנסיה הוותיקות וקופות הגמל על תשואות מנדל"ן מניב, על רקע המשבר. כך נודע ל"גלובס".

המהלך נועד מצד אחד לאפשר הכנסות נוספות לקרנות הפנסיה וקופות הגמל; מצד שני, הדבר נועד לחזק את שוק הנדל"ן. נודע כי את המהלך יזמו קרנות הפנסיה וקופות הגמל עוד בעבר ואולם כעת הוא קיבל טיפול מואץ, על רקע המשבר ועל רקע הצורך להביא להתאוששות קופות הפנסיה והגמל.

על פי פקודת מס הכנסה, שכר דירה מעבר להיקף פעילות מסוימת נחשב להכנסה מעסק ולכן חייב במס. קרנות הפנסיה וקופות הגמל מבקשות להיכנס לתחום הנדל"ן המניב, אך מבקשות לעשות זאת בפטור ממס, כך שלא יידרשו לשלם מס על ההכנסות שהן מפיקות מהשכרת נכסים.

שחקן חיזוק

ברשות המסים מתלבטים בנושא. מצד אחד, ברור כי על רקע המשבר יש כיום הזדמנויות בתחום הנדל"ן: בעלי נכסים המבקשים למכור נדל"ן, אך אינם משיגים קונים, ולכן מורידים את המחיר. ניצול הזדמנויות כאלה על ידי קרנות הפנסיה וקופות הגמל יכול להביא לשיפור במצבן.

מרכיב נוסף הוא הרצון לשמור על שוק הנדל"ן, שעל פי ההערכות צפוי להיחלש. מתן אפשרות לקרנות הפנסיה ולקופות הגמל ליהנות מפטור ממס על הכנסות משכירות תעודד את הקופות להיכנס לשוק הנדל"ן ובכך הן יהוו שחקן חיזוק משמעותי לשוק.

מאידך יש מרכיב של אפליה: ברשות המסים הועלתה טענה כי מתן פטור ממס לקופות הגמל על תשואה מנדל"ן מניב עלול להביא לדרישה לפטור מצד גופים אחרים. בצד זה, ברשות המסים לא רואים בביטול את אובדן המסים הכרוך בהענקת הפטור ממס לקרנות הפנסיה וקופות הגמל.

מעמיתים, קרנות הפניסה הוותיקות שבהסדר, נמסר בתגובה: |כחלק מאלוקצייה ארוכת טווח ומתוך מטרה לפיזור סיכונים, עמיתים שוקלת גם להיכנס גם לתחום הנדל"ן המניב ללא קשר למשבר הנוכחי. במסגרת זו אנו נערכים בכלל ההיבטים, לרבות ההיבטים המיסויים. לשם הבהרה - אין לקרנות כרגע נכסי נדל"ן מניב. יודגש כי אין מדובר כלל על נושא תשואות! ואין לבקשה כל קשר למשבר הנוכחי. מדובר בבקשה לאשר את עמדתן המשפטית של הקרנות, כי הכנסות שינבעו מנדל"ן מניב (אם וכאשר הקרנות ייכנסו לתחום זה) ייכללו במסגרת הפטור הקיים לנושא בפקודת מס הכנסה.