מנכ"ל אזורים ל"גלובס": "תוך חודשים ייווצר מחסור בדירות, והשוק יבין שירידות המחירים לא יהיו דרסטיות"

מתי דב: "בגלל מחסור בהתחלות בנייה אנשים יתפכחו - ויחזרו לקנות דירות בעוד מספר חודשים; זה אמנם יהיה בקצב יותר איטי, כי יהיו פחות אנשים שיוכלו להרשות לעצמם, אבל בסך-הכל ימשיכו לקנות דירות. כל מעמד הביניים הושפע פחות מהמשבר, ואם הם צריכים דירה הם יקנו"

"תהיה היחלשות בשוק הנדל"ן, אך יש מחסור בהתחלות בנייה. אין מלאי גדול של דירות בבנייה ותוך מספר חודשים ייווצר מחסור בדירות. יזמים לא יתחיל לבנות אם המחירים בשוק לא יהיו מעל העלויות של הבניה, כך שיישאר רווח מסוים" - כך אמר ל"גלובס" מתי דב, מנכ"ל חברת אזורים , הנמצאת בשליטת שעיה בוימלגרין.

חברת הנדל"ן פרסמה שלשום (א') את הדו"חות לסיכום הרבעון השלישי ותשעת החודשים הראשונים של השנה. אזורים עמדה בתוכניות העבודה שהציבה לעצמה בישראל בתשעת החודשים הראשונים של השנה ומכרה כ-632 דירות.

רבים יושבים על הגדר ומחכים שהמחירים יירדו. אתה לא דואג?

"רוב הפרויקטים שלנו הם למסירה מאוחרת. השוק יתפכח ויבין שירידות המחירים לא יהיו דרסטיות ויחזור בעוד מספר חודשים לקנות. זה כמובן יהיה בקצב יותר איטי, כי יהיו פחות אנשים שיוכלו להרשות לעצמם, אבל בסך הכול ימשיכו לקנות דירות. יש אוכלוסיה שלמה, כל מעמד הביניים, שהושפעה פחות מהמשבר, ואם הם צריכים דירה הם יקנו".

כיצד אזורים מתמודדת עם המצב?

"אם תנאי השוק יהיו שאין קונים - אז גם לא תהיה בנייה. הקפאנו פרויקטים בישראל, למשל בפתח תקווה אנו עושים תכנון מחדש - כדי לעשות מוצר יותר זול ואז להתאים את המחיר ולהיות אטרקטיביים לרוכשים, אך לא מעבר לזה. אם לא יהיו ביקושים אז נשב על הקרקע, יש לנו זמן".

"בחודש האחרון יש האטה מסוימת, אין ספק שיש האטה. בפרויקטים הזולים - יש עדיין מכירות, אך בפרויקטים היוקרתיים המכירות נעצרו. עם זאת אספקת הדירות היא משנת 2010 והלאה ואנו לא לחוצים לעשות פעולות היסטריות כי יש לנו זמן להתארגן", אומר מתי דב.

מה לגבי פיטורי עובדים?

"צמצמנו כ-15 איש וכרגע אנו מצמצמים בחו"ל בעיקר - יש ארגון מחדש בפרויקטים הישירים של אזורים וגם בקבוצת אנגל מורידים הרבה משרות ומצמצמים שם חזק מאוד. בארץ אולי נצמצם עוד טיפה, אבל לא משהו משמעותי, אין אצלנו הרבה רזרבות של אנשים. הצמצום הוא בעיקר בחו"ל בארה"ב, במזרח אירופה ובהודו".

מה המצב בהודו?

"אנו מעבירים את מנהל המדינה של הודו לפולין ומשאירים שם רק הנהלת חשבונות, כך שרמת המעורבות שלנו בהודו תהיה יותר נמוכה. בפרויקט שלנו (בניגוד להשקעות של אחרים בהודו) בפרידאבד כבר 20% מהדירות כבר מכורות".

הקבלנים והיזמים טוענים שמחירי הדירות לא יירדו בחדות, רוכשי הדירות דווקא מקווים שכן. מי צודק? אתם מוזמנים להשתתף בסקר שנמצא בטור השמאלי של הידיעה.