לאחר 10 שנים של מכרזים: תעודות הזהות החכמה יוצאת לדרך

היום חתמו נציגי משרדי הפנים והאוצר עם חברת HP ישראל ; היקף הפרויקט יעמוד על כ-270 מיליון שקל, והוא יארך שלוש שנים ויכלול 5 מיליון תעודות זהות

אחרי כמעט 10 שנים של התנצחויות, מכרזים, תביעות והשמצות, מגיע מכרז תעודת הזהות החכמה אל קיצו. היום, בטקס מרשים כפי שראוי לפרויקט שהסתבך כל-כך, חתמו נציגי משרדי הפנים והאוצר עם מנכ"ל חברת HP ישראל - יהושע בקולה - על חוזה לביצוע תעודת הזהות החכמה בישראל.

היקף הפרויקט יעמוד על כ-270 מיליון שקל, והוא יארך שלוש שנים ויכלול 5 מיליון תעודות זהות. כחלק מהפרויקט, תקים HP מפעל מיוחד בקיסריה שיעסיק 30 עובדים.

תעודות הזהות החכמות הן חזון עתיק יומין בישראל. זו תעודה שעשויה ממלבן פלסטיק קשיח שבו ישולב שבב אלקטרוני - כמו כרטיס אשראי - עליו מקודדים פרטים של המחזיק שמאפשרים זיהוי מול מערכות מחשוב ציבוריות. התעודה תכלול גם תשתית לזיהוי ביומטרי.

באמצעות התעודה החכמה יוכלו אזרחי ישראל לגשת לשירותים שונים של ממשל זמין, להזדהות מול הרשויות באמצעות מנגנון אימות וזיהוי (חתימה אלקטרונית), לשלם מסים, לחדש רישיון נהיגה ועוד פעולות אחרות.

המכרז הראשון יצא לדרך ב-2001 ובו זכתה HP. עתירה של חלק מהמשתתפות כנגד התוצאות, הביאה לפסילתו. בתחילת 2005 יצא משרד הפנים עם מכרז חדש, בו התחרו שתי חברות בלבד: קונסורציום של HP ודפוס בארי.

גם המכרז הזה עלה על שרטון לפני כשנה בעקבות פער מחירים בין הערכת משרד הפנים לבין דרישות HP. לפני כחצי שנה קיבל משרד הפנים אישור לנהל מו"מ ישיר עם HP ולבסוף הגיעו הצדדים להסכם שנחתם היום. מעניין לציין, כי הערכת המחיר לתעודה עומדת על 46 שקל, שקל אחד מעל האומדן של משרד הפנים (45 שקל), כאשר האומדן הבסיסי של HP היה 64 שקל.