זכייניות הטלוויזיה המסחרית זועמות על ביטול הפחתת התמלוגים

אתמול הודיע האוצר כי לא יפחית את תמלוגי הזכייניות מההכנסות ל-2.5% ; גורמים בזכייניות הערוצים המסחריים העבירו ביקורת על הכוונה להזרים מאות מיליוני שקלים לערוץ 1 - ערוץ שאינו משלם תמלוגים

ביקורת קשה על החלטת משרד האוצר בעניין אי הפחתת התמלוגים מצד הערוצים המסחריים: "לא רק שהאוצר לא מתכוון להפחית את התמלוגים של הערוצים המסחריים, הוא עומד להזרים מאות מיליוני שקלים לערוץ 1 - ערוץ שלא משלם תמלוגים ולא חלה עליו רגולציה. זו חוצפה ממדרגה ראשונה", כך אמר גורם בכיר בשוק הטלוויזיה המסחרית.

כפי שפורסם אתמול (ג') ב"גלובס", חיים פרננדס, סגן הממונה על התקציבים באוצר, הבהיר כי אין בכוונת האוצר להפחית את היקף התמלוגים המשולמים על-ידי זכייני הערוצים המסחריים, כמו גם על-ידי תחנות הרדיו האזוריות - תמלוגים בשיעור של 4% מהכנסותיהם של הגופים.

החלטה זו נמסרה למרות שהרשות השנייה ומשרד האוצר כמעט והצליחו להגיע להסכם המסדיר את עניין התמלוגים והפחתתם לרמה של 2.5%, בדומה לחברות התקשורת האחרות.

"זו חוצפה שלא תתואר - חברות הסלולר, שמרוויחות סכומי כסף מטורפים, משלמות פחות מ-2.5% תמלוגים. 3 זכייניות הטלוויזיה מפסידות הרבה כסף, ואין שום סיבה שישלמו תמלוגים בכלל. אם רוצים לשמור על היצירה הישראלית ועל תחרות בשוק התקשורת, חייבים בשנים הקרובות לוותר לגמרי על תמלוגים. אנו אלה שכפופים לרגולציה קשה ולמחוייבויות אדירות, ובנוסף עלינו חלים תמלוגים בהיקף הגבוה משאר חברותה תקשורת", הוסיף הגורם הבכיר בטלוויזיה.

כאמור, במכתבו של פרננדס, שהועבר ליו"ר מועצת הרשות השנייה בתחילת השבוע, נכתב כי "בשל ההאטה הכלכלית צפוי שבשנת 2009 יהיה גרעון תקציבי גבוה מהמתוכנן, ולכן בנקודת הזמן הנוכחית הקושי לוותר על ההכנסות לקופת המדינה הוא גדול מתמיד".

במכתבו מבהיר פרננדס כי לפחות בשנת 2009 אין כל כוונה להפחית את התמלוגים, ומנגד מציע כי דרך נוספת להקל על בעלי הזיכיון הוא להפחית את סך התשלומים בהם הם מחוייבים, באמצעות הפחתת דמי זיכיון המשולמים לרשות השנייה.

ברשות השנייה צפויים להתנגד להחלטה זו, שכן דמי הזיכיון מממנים את פעילותה של הרשות השנייה, פעילות הנאמדת בלמעלה מ-60 מיליון שקל בשנה - דבר שגם הוא מקומם את הערוצים המסחריים.

ברשת אמרו היום (ד') כי מכתבו של יוסי רוזן, יו"ר דירקטוריון רשת, בעניין התמלוגים נמצא על שולחנם של שרי התקשורת והאוצר. "למיטב ידיעתנו שר התקשורת תומך במהלך, ואנו ממתינים לעמדת האוצר".

גורמים בערוץ 2 אמרו היום: "חוסר השוויונית עולה במקרה זה מדרגה. לא ייתכן כי חלק מחברות התקשורת ישלמו תמלוגים בהיקף מסוים - ואחרים, דווקא אלה שמפסידים, ישלמו בהיקף כמעט כפול".

פרננדס אמר בתגובה לביקורת, כי "שיעור התמלוגים שמחוייבים בו הזכיינים הוא על-פי חוק. אלה תנאי המכרז בהם זכו גם ערוץ 2 וגם ערוץ 10. עם התמודדות במכרז הם ידעו שחלה עליהם חובת תשלום תמלוגים בהיקף של 4%, ולא הפתענו אף אחד. האבסורד הוא שמי שרוצה לשנות את המערכת ההסכמית הזו בין המדינה לבין הזכיינים - זה הם".

באשר להאשמות לפיהן היו הסכמות בדבר ההפחתה בתמלוגים אמר פרננדס: "לא היו שום הבנות או הסכמות. הרשות השנייה שלחה מכתב פורמלי, וכאן זה נגמר. צריך לזכור שאנחנו נמצאים כיום במצב קשה ביותר, וירידה משמעותית צפויה בהכנסות ממסים. כל אחד עושה את העבודה שלו בתחום שלו, ויש מקום להיות זהירים כשמוותרים על הכנסות - כל אחד בתחומו".

פרננדס הוסיף כי "זכותם של הזכיינים לבוא לבקש, ואני לא מקל ראש בסיטואציה הפיננסית של הזכיינים - אך לא היה סיכום. כשהרשות השנייה פונה אלינו - גם היא יכולה לחשוב איך היא מקלה על הזכיינים בתקופה כזו. יש לה אפשרות לעשות מאמץ בתקופה כזו גם בלי קשר לבקשה שהועברה".