פרופ' מלניק: "המודלים המאקרו-כלכליים קרסו. צריך לצאת מהקופסה ולנתח מחדש את המצב"

"אני רואה את הכלכלה הישראלית צומחת בקצב נמוך מאוד של 0.7% ב-2009. זו בלימה מאוד חזקה. זו תמונה קשה"

"המודלים המאקרו-כלכליים קרסו ולא היו מסוגלים לתת לנו תחזיות אמינות", כך אומר היום (ה') פרופ' רפי מלניק, דיקן במרכז הבינתחומי הרצליה, בכנס קיסריה לשוק ההון. "כל הפרמטרים שאנחנו מכירים נפלו כתוצאה מזעזוע מיוחד במינו, שמתרחש אחת ל-100 שנים. לא צריך להתייחס למה שקורה בעולם ובישראל כאל מחזור עסקים רגיל, שאנחנו מבינים את המהלך שלו על פי מחזורים שראינו בשנים האחרונות. צריך לצאת מהקופסה ולחשוב מחדש איך מנתחים את המצב. אנחנו בסיטואציה היסטורית שבעתיד תיחקר, בדומה למה שקרה במשבר של שנות ה-30".

מלניק התייחס להשלכות של הבחירות על הכלכלה ועל תקציב המדינה. "אני מניח שהתקציב ל-2009 לא יאושר ואנחנו נמשיך לפעול בחודשים הראשונים לפי אחד חלקי 12 מתקציב 2008. זה מצב רע מאוד, כיוון שחלק מההחלטות של התקציב החדש מפנים את העובדה שסדר העדיפויות השתנה. גם תוכנית האוצר של האצת הצמיחה דרך התשתיות לא עברה ואני לא יודע אם היא תעבור. אני חושב שהממשלה הבאה שתיבחר תגדיל במידה מסוימת את ההוצאות, גם על התשתיות".

"תמונה קשה"

"הגירעון יגדל", המשיך מלניק, "ייתכן שהירידה בגביית המסים תהיה הרבה יותר דרמטית ממה שאני מעריך. מבחינת המדיניות המוניטרית, בנק ישראל ימשיך במדיניות מרחיבה, ללא סכנה מהתפרצות אינפלציונית. הבנק יקבע את הריבית הנמוכה ביותר שיוכל מבלי לגרום לנזק למשק. בנק ישראל ימשיך לתמוך בדולר על ידי קניית רזרבות".

"אני רואה את הכלכלה הישראלית צומחת בקצב נמוך מאוד של 0.7% ב-2009. זו בלימה מאוד חזקה. זו תמונה קשה", צופה מלניק. "אין אינפלציה באופק. בתרחיש שלי היא תעמוד על 1.7%. האבטלה תגדל לסדר גודל של 7% וייתכן שאף יותר. אני מעריך ירידה מסוימת בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה. אנחנו עדיין לא נכנסים ל'ברוך' של מאזן התשלומים, למרות ההאטה הכלכלית הגדולה. במקביל לירידה בפעילות נראה ירידה משמעותית ביבוא, אותה כבר התחלנו לראות", אומר מלניק.